Vi skall köpa en storpool, rund från Jof, 4,5 m i diameter och 1,32 djup.
Är tveksamma inför solfångare, då vi inte har någon bra plats att ha den på, inte så snyggt att bara slänga ut den på marken...
Är det någon här med liknande (eller större) pool som inte har solfångare/värme? Blir det hyfsat skönt i alla fall eller?
 
4x8x1,5 m och snorkallt ;-)

Skämt åsido, men denna säsong har vi ingen uppvärmning (bytes under semestern), och hittills har det varit riktigt kallt (18-21, det är kallt för oss i alla fall)

Rekommenderar solvärme.
 
blofeldt skrev:
4x8x1,5 m och snorkallt ;-)

Skämt åsido, men denna säsong har vi ingen uppvärmning (bytes under semestern), och hittills har det varit riktigt kallt (18-21, det är kallt för oss i alla fall)

Rekommenderar solvärme.
Tack för det svaret :)precis vad jag också funderat på...men o andra sidan så badar du ju i havet..o det brukar man tycka är varmt ibland ju.. ;)
 
Alternativet är att bli storkund hos elbolaget (elpatron, några tusenlappar i inköp, 5-6kw...) eller att investera dyrt i luftvärmepump (ca 40000:-, ca 1,5kw in 8kw ut).
Om du har vatteburen värme i huset kan du koppla på en värmeväxlare och värma poolen med det, men det kostar en del och troligen inte mycket billigare i drift än att köra än separat elpatron.
Släktingar med bergvärme ska koppla på den och värma poolen med det i sommar. Vi får väl anta att det fungerar.

Eller så hoppas man på en solig sommar ;D

/Fredrik
 
Håller just på att montera en pool, 4x6x1,5 m, ska värma med värmepumpen och en värmeväxlare...

www.svenskapoolfabriken.se
 
Låt solen värma poolen.

Kolla in den här, inte alls så dyr att köpa till poolen. Heter El nino och passar till mindre pooler

www.texsun.se och webbshop
 
Tack för tipset, låter intressant. Vi har tidsbrist så bestämde oss för att köpa en sucépool i år och intalar oss att vi startar bygget av en storpool redan på våren nästa år.
Men en sådan låter intressant!
Tack!
 
Du e knäpp Marlene ;)
27 är perfekt. Det har vi nu ;D

Och Qudan, det där är vanliga solfångare.
Villl man har ännu billigare kan man köpa från www.primastar.nu.
Går att rulla ihop när de inte används. Har haft deras solfångare och funderar på att komplettera vår nuvarande anläggning från Folkpoool som ligger på taket med deras och rulla ut dem på verandan vid behov (söderläge, oliidligt varmt mitt på dagen).

/Fredrik
 
En kompis har kopplat in poolen på husets värmesystem så han kör på pellets nu..
Han kör 30 grader i poolen o ifjol körde han på olja men de blev lite dyrt... ::) Så därför blev det pellets nu..
Han har räknat att de kommer att kosta ca 2000:- att värma poolen till 30 grader med pellets i 4 månader/år..
Ska ev. dit o kolla in hur det funkar i helgen..
 
2an skrev:
Han kör 30 grader i poolen
..
usch,det låter för varmt :p..med denna värmen vi har nu så jag inte vilja bada i såå varmt..men smaken är ju olika som tur är ;)
 
Mina föräldrar har haft pool sedan början av sjuttiotalet. 3,5*7*1,5 tror jag måtten är. De har ingen uppvärmning som de använder regelbundet utan låter solen värma vattnet. Dålig regnig sommar = kallt vatten (men då vill man kanske inte heller bada?) men om det är 20 - 25 grader blir vattnat skönt på bara några dagar. Snudd på förvarmt efter de 14 dagar som vi hade med närmare 30 i luften...
 
jessica skrev:
usch,det låter för varmt  :p..med denna värmen vi har nu så jag inte vilja bada i såå varmt..men smaken är ju olika som tur är   ;)
Ingen fara han har 40 meter från poolen till havet om man tycker det är för varmt.. ;) Där va det 20 grader nu..
Tycker man de ä för kallt så är de 40 i bad tunnan.. ;D
 
har nu kopplat in poolen via en slinga och värmeväxlare till värmepumpen med jordvärme, praktiskt med termostat, veckan innan med kranvatten från fyllningen gick från 8 grader(premiärdoppet!) till ca 19 med 30 grader varmt i luften som vanligt i juli i norrbotten.
Nu tuffar den upp mot 28 grader ganska snabbt, och vattnet är nu rent, nu ska bara poolskyddet monteras så man slipper dra och slita i det provisoriska. :D
 
hej
du som rekommenderade el nino
hur stor vattenmängd orkar den värma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.