Är det någon som vet vilka handlingar som skall följa med vid en ansökan om en lagfart?

Tacksam för svar

Jörgen
 
Köpekontraktet är jag säker på.Vet inte om banken skickar med papper oxå.
 
Ja du har så rätt, köpebrevet ska det va. :D
 
Förutom köpebrevet så skall ett värdeintyg skickas med. Detta kan göras av lantmätaren eller i många fall även banken. I vårt fall skulle lantmätaren ha 1000:- och banken kanske kan göra det gratis(dom undersöker saken). Det kan vara bra att ringa till inskrivningsmyndigheten och försäkra sig om vad dom godtar. Sen så behövde åtminstone vi ha ett intyg från kommunen om att dom inte tänke utnyttja förköpsrätten (som dom tydligen har i vissa fall).
 
Det stämmer Kjelle.Jag tittade i våra papper , värdeintyg och ett intyg från kommun att inte dom ska utnyttja tomten.Kommunen har väl alltid förköpsrätt?
Banken gjorde ett värdeintyg och det kostade oss ingenting(om man inte räknar alla avgifter banken tar).
 
hama170 skrev:
Kommunen har väl alltid förköpsrätt?
Har för mig att gränsen för förköpsrätt går vid 3000 kvm. Dvs är tomten mindre än 3000 kvm så har kommunen inte någon förköpsrätt.
 
Vår tomt är 1600 kvm och kommunen hade ändå förköpsrätt. Minsta storlek för att kommunen ska ha förköpsrätt kanske varierar mellan kommuner.

/Berit
 
Jo det finns taxerings bevis.

M.V.H

Jörgen
 
Personbevis behövs endast om du ska ta ut lån för att betala tomten.
Vi behövde inga personbevis när vi köpte vår tomt kontant. Däremot behöver vi det när vi lägger upp lånet för huset, för pantbrev.

/Berit
 
vi behövde inget personbevis fast vi fick låna till en del av pengarna till tomten.Behöver inte det när vi lägger lån till huset.

Det behövdes inte när vi lånade till vårt första hus heller.Kanske lite olika vart man bor?

Våran tomt är 1650 kvm och kommunen hade förköpsrätt på den.
 
Jag ringde till inskrivningsnämnden som numera hand har dessa ärenden. Detta behövdes:

Köpebrev orginal (detta skickas sedan tillbaka)
Köpebrev kopia som skall bevittnas
Beslut från kommunen att de inte vill utnyttja sin förköps rätt.
Reg nr (företag) eller personuppgifter (privat) från säljaren

Jag frågade om de ville ha person bevis på mig men då sa de att det behövde de inte.

M.V.H

Jörgen
 
Beslut från kommunen att de inte vill utnyttja sin förköpsrätt behövs inte i vissa fall. Exempelvis där kommunen har avsagts sig rätten för ett helt område.

Då jag köpte min tomt kunde inskrivningsmyndigheten se att kommunen hade avsagts sig den rätten.

Det bästa är att ringa inskrivningsmyndigheten och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.