Håller på att bygga mig en snickarbod som kommer ha egen gruppcentral, kommer finnas flera trefasuttag inne i snickarboden.

Så långt allt väl. Min fråga handlar om att sätta ett utomhusuttag på utsidan av boden. Boden vetter mot utvändig bilparkering. Jag har i dagsläget ingen elbil men bedömer att det inom en inte allt för avlägsen framtid mycket väl kan bli så. Därför vill jag förbereda med en dragning som medger laddning med hög effekt. Uttaget kommer sitta på en vägg med 40 cm taksprång ca 1 meter ovanför (huset är byggt i suterräng). Väggen vetter åt nordost och är därför relativt skyddad (då det oftast blåser från väst här på västkusten).

Jag undrar om jag kan sätta ett vanligt 230-volt utomhusuttag men koppla detta till en egen 3-fas grupp och lämna 2 faser isolerade inne i uttaget. Är det tillåtet att göra så? Tänker mig dragning med 2,5 kvadrat FK inne i väggen som avslutas med ett rörutlopp.

Anledningen till att jag vill göra som ovan är för att kunna byta detta uttag till ett lämpligt uttag för elbilsladdning i framtiden.

Alternativet är om det finns 3-fas uttag som lämpar sig för utvändig montering enligt ovan.

Det sista alternativet är att bara dra 3 trådar och avsäkra med vanlig 16A enfas just nu, men dra en grövre slang så att det går att dra i ytterligare 2 trådar och byta säkringen till 3-fas säkring i framtiden. Detta vet jag är tillåtet men vore skönt att få det så färdigt som möjligt redan nu under byggfasen av snickarboden.
 
I stort låter det ok. Jag inte så insatt i elbilsladdning (ännu) men några saker ser jag som finns att tänka på.

- 2.5 mm² medger 11 kW men endast om laddaren kan tillgodogöra sig tre faser. Det verkar mer vanligt att de flesta bara klarar två faser vilket sänker effekten till ca 7 kW. Du kanske mao bör fundera på en större area som t.ex 6 mm². Vitvarutillverkare verkar ju inte lära sig att Sverige fortfarande finns så risken är att vi även på leva med elbilsladdare olämpliga för Sverige.

- Det kan krävas en separat JFB för denna grupp, bara så att det finns plats för denna eventualitet i centralen.

- Det finns laddare med effektvakter. Vet inte närmare hur de fungerar men antar att de vill kunna mäta strömmen totalt i hela anläggningen, dvs det behövs strömtrafo i mätarskåpet. För detta behövs alltså kanalisation till laddaren med mätledningen.
 
Ang. frågan om lämpligt uttag, ska du i dagsläget ha det avsäkrat på 16A så skulle jag montera ett kombinerat uttag med både trefas och enfas, då är allt kopplat och klart hela vägen och du har en smidig lösning för att koppla in större maskiner utomhus om det behövs, vedkapar, svetsar osv.
Uttag finns hos flera leverantörer, kika på Biltemas Art. 44-473 så ser du vad jag menar för typ.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I stort låter det ok. Jag inte så insatt i elbilsladdning (ännu) men några saker ser jag som finns att tänka på.

- 2.5 mm² medger 11 kW men endast om laddaren kan tillgodogöra sig tre faser. Det verkar mer vanligt att de flesta bara klarar två faser vilket sänker effekten till ca 7 kW. Du kanske mao bör fundera på en större area som t.ex 6 mm². Vitvarutillverkare verkar ju inte lära sig att Sverige fortfarande finns så risken är att vi även på leva med elbilsladdare olämpliga för Sverige.

- Det kan krävas en separat JFB för denna grupp, bara så att det finns plats för denna eventualitet i centralen.

- Det finns laddare med effektvakter. Vet inte närmare hur de fungerar men antar att de vill kunna mäta strömmen totalt i hela anläggningen, dvs det behövs strömtrafo i mätarskåpet. För detta behövs alltså kanalisation till laddaren med mätledningen.
Tack för svar!

Jag har "bara" 20A huvudsäkring så att förbereda med 6 mm² för 2-fas laddning känns lite onödigt. Då får jag klara mig med 7 kW i så fall.

Varför skulle det krävas separat JFB? För höga läckströmmar på typiska elbilsladdare?

Du svarade dock inte på min viktigaste fråga. Är det tillåtet att dra trefas fram till ett 16A 230V utomhusuttag och bara isolera 2 faser inne i uttaget? Allt avsäkrat med en 16A 3-fas säkring, detta uttag kommer vara ensamt på denna grupp dock.

Känns som den viktigaste lärdomen är att dra ordentligt med tomrör, 2st, så att man slipper utanpåliggande dragning när saker ändras senare.
 

Bästa svaret

Du kan dra trefas 16 A via en 3-polig säkring till ett standard enfas utomhusuttag och isolera de oanvända ledarna där. Det är inget problem och då är ju allt förberett för annat uttag senare.

Separat JFB direkt och endast för laddning utan att gå via andra överliggande JFB bygger främst på att vissa felfall kan ge såna DC-komponenter i felströmmen att brytaren inte löser korrekt. Om det då ligger andra normala kretsar som uttag, belysning osv under samma JFB tappar den sin viktiga skyddsfunktion och utan att man märker något förrän den skulle behövts. Och helt regelrätt ska brytaren för laddning vara av speciellt anpassad typ de är mer ovanliga och därför speciellt i SE oproportionerligt dyra.
 
V vectrex skrev:
Du svarade dock inte på min viktigaste fråga. Är det tillåtet att dra trefas fram till ett 16A 230V utomhusuttag och bara isolera 2 faser inne i uttaget? Allt avsäkrat med en 16A 3-fas säkring, detta uttag kommer vara ensamt på denna grupp dock.
Jo...fast kanske inte så tydligt.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I stort låter det ok.
 
Likt @Bjurran tror jag att det kan vara bra att dra fram ett kombinerat trefas-/schukouttag direkt. Dels kanske du har nytta av det under tiden, dels kanske du när det väl beger sig nöjer dig med en stickproppsansluten laddare – i alla fall initialt.

Problemet som jag ser det är att dessa alternativa användningsområden mycket väl kan finnas kvar även efter att du skaffat elbil, och då har du ändå brist på lediga ledningar någonstans för att dels ha en separat grupp med egen jordfelsbrytare till laddaren, dels ha vanliga uttag.

Som jag ser det bör du därför både dra fram en separat grupp för framtida laddare och en för vanliga uttag såväl idag som i framtiden. Om den senare behöver vara en trefasgrupp är väl en öppen fråga, men varför inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.