Jag har en Panasonic LLVP som är ca 10 år, innedel CS-TE12DKE. Innedelen har börjat bete sig konstigt men ingen felkod finns registrerat i systemet. Har den på värmeläge "Heat" och den blåser ut varmluft. Den slutar att blåsa när det blivit inställd rumstemp. Så långt så bra. Men det är nu den börjar att krångla. När rumstemperaturen går ner startar inte innedelen att blåsa igen, inte ens om jag höjer tempen på fjärrkontrollen till max. Om jag däremot stänger av innedelen (Power Off") och startar den igen så börjar den att blåsa varmluft igen. Den kan även börja blåsa om jag byter ändrar mode, om jag går till "Cool" och sätter ner tempen så börjar den kyla. Ändrar jag sedan mode till Dry, Auto och Heat så blåser den igen som den ska.
Svårt att veta vad det kan bero på. Pumpen är en Inverter-typ och jag har sett att utedelen går ibland utan att innedelen blåser, och det är inte avfrostning som pågår då.
Är tacksam om någon har tips på vad det kan vara eller råkat ut för samma fenomen.
 
Prova att bryta strömmen en stund.
 
Kolla om du har en reset knapp på fjärrkontrollen och kör en reset på den.
 
hsd
Du har väl underhållt den ,dammsugit den med jämna mellanrum
 
Mugmaz wanegardh skrev:
Prova att bryta strömmen en stund.
Provat med att trycka in "Auto" knappen på innedelen för att nollställa ev. fel och har även haft den helt strömlös över natten. Ingen skillnad, tyvärr.
 
Japp, kört både "reset" och error code på fjärren, samt gjort reset med hjälp av Autoknappen på innedelen. Tyvärr ingen skillnad.
 
hsd hsd skrev:
Du har väl underhållt den ,dammsugit den med jämna mellanrum
Japp, även gjort grovrengöring av hela innedelen med rengöringsspray med hela kåpan borttagen.
 
A
Defekt fyrvägs ventil eller dålig givare
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Defekt fyrvägs ventil eller dålig givare
Vilken givare tänker du på? Tempgivare i innedelen eller annan givare?
 
Stor risk att det är fyrvägsventilen som sagt. Det är iallafall problemet med vår pump, som byts nu på torsdag, den är 13 år gammal, så den kostar vi inte på lagning. Symptomen är att den när den ska värma stannar efter några timmar och visar en felkod. Stänga av elen ett tag gör att den funkar igen.
 
Det är ju lätt att testa. Kyler den i Cool-läget och värmer i Heat-läget så funkar 4-vägsventilen.
 
useless useless skrev:
Det är ju lätt att testa. Kyler den i Cool-läget och värmer i Heat-läget så funkar 4-vägsventilen.
Japp, den kyler i Cool och värmer i både Auto och Heat, så då verkar det ju ändå att systemet fungerar, men har svårt att komma igång efter att den gått i vila efter att ha uppnått inställd temp.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Stor risk att det är fyrvägsventilen som sagt. Det är iallafall problemet med vår pump, som byts nu på torsdag, den är 13 år gammal, så den kostar vi inte på lagning. Symptomen är att den när den ska värma stannar efter några timmar och visar en felkod. Stänga av elen ett tag gör att den funkar igen.
Tack Anna, jag såg även svaret från Useless.
 
Då är det förmoglien nåt elektroniskt... Kommunikationsproblem mellan inne- och utedel. Eller fel på fläkten så att den inte går på de lägre hastigheterna? När den har uppnått rätt temperatur ska väl fläkten fortsätta gå på lägsta möjliga fart så att den kan mäta rumstemperaturen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.