F
Sa det innan och säger det igen. KÖR.

Se till att ha en lätt och rapp skyffel för lite beroende på hur jordhögen kommer att utvecklas under jobbets gång så kommer du alternativt att tröttna på självlastningsfunktionen eller så kommer det helt enkelt inte att funka. Och då går det fortare att handösa.

Låter kanske superlöjligt men det kommer att gå förvånande fort att ösa dumpern full.

Har du lagt jobb på att hålla jorden torr så försök fortsätta med det under lastningen.

Slit inte ihjäl dig med krattan sen. Se till att få ut det jämntjockt och fixa nåt att ”harva” ner topparna med. En EU-pall upp och ner med ett rep brukar funka bra.
 
Har en plan på att mura en eldstad/grill av mursten
https://www.bauhaus.se/byasten-mur-antracit-helpall.html
Ska ha ett innermått på 80*80cm så elden kommer inte att lika direkt på stenen.
Tåler denna typ av sten detta eller det kommer att spricka?
Ska man använda murbruk eller man kan limma stenarna?
 
Ingen aning om de tål eld, men de lär ju spricka med tiden iallafall. Och varför välja tung och dyr byasten när det finns Leca som är till för att muras med? Sen fodrar ju med eldfast tegel där det ska eldas.
 
Vill ha denna typ av sten då jag tycker att det blir snyggare helt enkelt. Vill inte putsa, tycker det ser tråkigt ut.
Om man klär insidan med eldfast tegel eller en vertikulitskiva så bör man ju förlänga hållbarheten i stenarna något gissar jag?
 
  • Gilla
NiklasA
  • Laddar…
Man kan ju mura upp det väsentliga med leca och klä synliga ytor med lämpliga stenar.
 
Ett tips, försök få fatt på ett grillgaller med stekyta, såsom många gasolgrillar har. Stekytan kan ju vara bra för saker som annars lätt ramlar mellan gallret, eller tex hamburgerbröd som bara egentligen behöver rostas. En bra lösning för att steka med olika värme (=på olika höjd) gärna simultant, är nog bra att försöka klura ut också.

Sen när du ändå kommit så långt, borde du inte implementera en bakugn också?

Det är tankar jag själv haft faktiskt, men numer ligger de på den berömda hyllan. Får se om jag ens färdigställer uteköket... Vilket årtionde som helst... :p

Hur tänker du dig designen? Det kan vara enklare att utifrån en skiss försöka bedöma hur väl den kommer hålla. Räkna med eldfast i härdens direkta närhet. Kanske kan man stå ut med en och annan spräckt sten, den kommer ju trots allt stå ute i väder och vind och patina det har vi väl alla?
 
  • Gilla
Frin och 1 till
  • Laddar…
Bifogar mina enklare skisser.
Kanske fel att kalla det en eldstad, mer än eldgrop.
Har hört runt lite och fått tips om att klä insidan med Corten-plåt vilket ska klara av värmen på ett galant sätt.
Har tänkt använda mig av ett grillgaller likt det på bilden, måttanpassat efter ”gropens” innermått. Det ska kunna vara höj och sänkbart också.
Tänkte lägga marksten i samma färg ovanpå för att få ett snyggare avslut och en lite bredare ”avställningsyta” också.

Edit: bytade bilder till dom med rätt mått.
 
  • Eldgrop med murade stenar, höj- och sänkbart grillgaller och trälock på grusunderlag, i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en eldgrop med dimensioner, planerad att kläs med Corten-plåt och ha ett justerbart grillgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En handritad skiss på ett grillgaller med måttangivelser på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
Kortenplåt tål värme , men då ska någon rulla den och sedan får du mura eller trava sten upp på utsidan om den , är den inte rund så kan du ta klippta bitar och ställa ner tajt i hörnen , inte så noga om det skiljer några mm ,Vad du ska i botten får du tänka själv , för den ska väl inte vara 0,8 m djup med glöden därnere
 
R rävlyan skrev:
Kortenplåt tål värme , men då ska någon rulla den och sedan får du mura eller trava sten upp på utsidan om den , är den inte rund så kan du ta klippta bitar och ställa ner tajt i hörnen , inte så noga om det skiljer några mm ,Vad du ska i botten får du tänka själv , för den ska väl inte vara 0,8 m djup med glöden därnere
Har bra kontakt med en metallverkstad, det var dom som kom med tipset om plåten. Dom fixar precis det måttet jag vill ha på den och svetsar ihop det rätt.
Botten ska fyllas upp med sand i botten och troligtvis singel ovanpå. Inte riktigt bestämt hur det blir där än men gropen ska kanske vara cirka 30cm djup.
 
R
Det verkar bra som du tänkt , det gäller att få till en omkrets så luft kan komma ner annars slocknar nog kolen och i botten kan du ha en plåt med , så inte aska och annat skit rinner ner mellan krossen , iof gör det inget bara fyller upp och tätar till men lättare att aska ur , Lämpligt med ett något finmaskit galler som kolen ligger på som botten 1 dm upp
 
Har grubblat lite över luften, antingen ha en sida i muren lika låg som "botten" där elden är eller om man lägger något rör i ena hörnet som drar in luften i mitten och ett galler ovanpå, likt du föreslår.
Det som gör att jag kan tänka mig att ha en "sänkt" sida är att man då ser brasan bättre när man "bara" eldar för eldandets skull. Men det räcker kanske inte när man ska grilla. Kanske köra på båda alternativen?
 
  • Ritning av en murad konstruktion på rutigt papper med markerad potentiell luftintagssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Gjort en liten skiss , bara något som kan bli till ide för dig . Det med en plåt som fälls ner skyddar med regn och annan skit när den inte används , samtidigt släcks glöden p.g.a syrebrist och kol blir kvar , stängde alla till sina grillar så det släcktes så skulle det få stänga 4 kolfabrikanter i Sverige

Edit den undre rektangeln är en plåtlåda orkade inte rita om
 
  • Sidovy av en skiss för en grill med nedfällbar plåt och luftreglage, markerad med färger och kommentarer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Frin
  • Laddar…
Slängde ihop en snabb liten skiss på en väldigt enkel design, dissa den gärna om ni tycker att jag missat något.;) Skissen är bara principiell, man kan implementera den i ett utekök med en bänk bredvid. Mura skorstenspipa och sätta tak över hela härligheten, mura in en ugn osv.

Enkel skiss över och från framifrån på ett utekök med eldhärd, grillgaller och gnistskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Frin
  • Laddar…
Fadai
Varför göra det så komplicerat? Jag skaffade ett tomt oljefat, tog bort locket samt ca 1/3-del och grävde sen ner fatet (delvis) i gräsmattan. Sen torrmurade jag runt fatet med ngt liknande byasten. Naturligtvis får man göra en del hål i botten och sidor, men iom att stenarna bara är staplade runt tunnan så kommer det in luft och det är lätteldad. Sen kan man bygga på med galler o andra grejer tills det blir som man vill ha det.
 
Fadai Fadai skrev:
Varför göra det så komplicerat? Jag skaffade ett tomt oljefat, tog bort locket samt ca 1/3-del och grävde sen ner fatet (delvis) i gräsmattan. Sen torrmurade jag runt fatet med ngt liknande byasten. Naturligtvis får man göra en del hål i botten och sidor, men iom att stenarna bara är staplade runt tunnan så kommer det in luft och det är lätteldad. Sen kan man bygga på med galler o andra grejer tills det blir som man vill ha det.
Jag vill göra såhär för art jag tycker det blir snyggast såklart. ;)
Men din idé var inte dum den heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.