Hej!
Jag och min sambo planerar att köpa bostadsrätt och har hittat en intressant lägenhet. Just nu finns inget badkar i badrummet, vilket vi gärna vill ha, så då behöver det installeras. Just nu står i utrymmet där vi avser att sätta badkaret en dusch i ena hörnet och sedan tvättmaskin i andra, bredvid handdatet (vi uppskattar att det är ca 130 cm vägg i vägg så det är inte stort).
Med badkar skulle vi behöva ställa tvättmaskinen vid motsatt vägg, precis bredvid badkaret och nära själva duschen, eller vad man ska säga.

Det vi nu undrar är hur det skulle bli med el och vatten. Vi vet ännu inte exakt hur maskinen är uppkopplad just nu, men det ser ut som att el och vatten sitter precis vid maskinen vad jag kan se, och avlopp vet jag inte.
Vad skulle krävas för att dra om vatten till maskinen? Kan man koppla den till duschblandaren då vi ändå behöver byta den för att få en kran tikl badkaret?
Går det att dra en elkabel från den nuvarande kontakten till den nya platsen för maskinen utan att bryta upp kaklet eller liknande?

Självfallet tänker vi anställa professionellt folk till att utföra detta då vi inte känner oss säkra på hur det bäst görs annars.
Hur mycket kan det tänkas kosta ungefär och hur komplicerade ingrepp är det egentligen?
Vi bor i Stockholm så jag gissar att det kan bli lite dyrare än i mindre städer.

Tack för svar!
 
BirgitS
Det finns vissa elsäkerhetskrav att ta hänsyn till när det t.ex. gäller avstånd mellan duschhuvud och elanslutningar/elektriska apparater. Tvättmaskinen måste tåla den miljö där den står, t.ex. när det gäller risk för att den får vatten på sig. Hur ska ni skydda resten av rummet från vatten när ni duschar i ett badkar?
Beroende på hur elanslutningen är gjord och sitter finns det krav också.

Tvättmaskinens inkommande vatten ska anslutas till kallvatten så den kan inte anslutas efter en dusch/badkarsblandare för då blir det ju ljummet vatten (eller vad nu blandaren står inställd på). Det går kanske att göra om kallvattenanslutningen till handfatet så att man kopplar in tvättmaskinen där. Avloppet kanske man kan dra direkt till golvbrunnen under badkaret eller ansluta till handfatets avlopp.

Har ni inte något mäklarfoto på badrummet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns vissa elsäkerhetskrav att ta hänsyn till när det t.ex. gäller avstånd mellan duschhuvud och elanslutningar/elektriska apparater. Tvättmaskinen måste tåla den miljö där den står, t.ex. när det gäller risk för att den får vatten på sig. Hur ska ni skydda resten av rummet från vatten när ni duschar i ett badkar?
Beroende på hur elanslutningen är gjord och sitter finns det krav också.

Tvättmaskinens inkommande vatten ska anslutas till kallvatten så den kan inte anslutas efter en dusch/badkarsblandare för då blir det ju ljummet vatten (eller vad nu blandaren står inställd på). Det går kanske att göra om kallvattenanslutningen till handfatet så att man kopplar in tvättmaskinen där. Avloppet kanske man kan dra direkt till golvbrunnen under badkaret eller ansluta till handfatets avlopp.

Har ni inte något mäklarfoto på badrummet?
Tack för svar!
Vi hade väl tänkt ha ett duschdraperi, och sen när man duschar får man väl ha det innanför badkaren så att man ser till att inget stänker ner på golvet. Hur säkert skulle det vara? Och kan man på nått sätt sätta upp ett extra skydd kring maskinen?
Men det går väl en varm- och en kallvattenledning till blandaren där det sen "blandas" till vad den nu är satt på? Så om man kopplar maskinen till kallvattenröret innan den når blandaren, skulle det gå?

Jag bifogar den bild som finns på badrummet från mäklaren.
Det är rätt trångt så först och främst måste vi ju mäta så att det över huvud taget går att få in ett badkar där, men jag tror ett mindre badkar kan få plats, men vi får väl se.
Så med badkar skulle alltså tvättmaskinen troligtvis stå bäst mitt emot handfatet,och då vore ju rören till duschbandaren närmare än de till handfatet?
Sen ser det ut att sitta någon form av kontakt precis över tvättmaskinen men då inget ser ut att vara ikopplat är jag lite osäker på hur det är tänkt. Så skulle det på nått sätt gå att dra en kabel runt rummet från den kontakten till andra väggen?

Sen sitter ju duschväggarna där och jag misstänker att de kan behöva monteras bort helt för att få in ett badkar, och så blir det ju skruvhål kvar.
Går det bra att bara fylla med silicone, eller är det inte "korrekt"? Vad skulle krävas för att lagningen skall täckas av försäkringen ifall problem uppstår?
 
  • Modernt badrum med duschhörna, tvättmaskin, handfat och vita förvaringshyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir för trångt med både badkar och tvättmaskin, om ni inte väggmonterar tvättmaskinen ovanför toaletten, det ser ut att vara en sån där minihistoria.

Finns det inte tvättstuga? Där man kan tvätta allt på en gång i rejäla maskiner istället för att putta in lite i taget.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det blir för trångt med både badkar och tvättmaskin, om ni inte väggmonterar tvättmaskinen ovanför toaletten, det ser ut att vara en sån där minihistoria.

Finns det inte tvättstuga? Där man kan tvätta allt på en gång i rejäla maskiner istället för att putta in lite i taget.
Ja, det blir nog väldigt trångt om den ens går in. Jag tänker mig alternativt en toppmatad maskin om den andra inte får plats med lucka. Sen har jag inget emot att det är lite trångt om det är så att det underlättar i vardagen, men någon rimlighet i utrymme måste ju finnas såklart.
Det finns tvättstuga, så att få in tvättmaskinen är inget måste, men det skulle vara väldigt skönt att snabbt kunna tvätta saker om det är så att det är svårt att få tid i tvättstugan ibland men det är ju sånt man får se.
 
BirgitS
Det är egentligen en fråga för Elforumet men jag är tveksam till om ett duschdraperi tätar tillräckligt bra för att se till att det inte kommer in vatten på baksidan av tvättmaskinen. Det beror också på hur tvättmaskinen är klassad (IP-klass) när det gäller fuktig miljö. Det finns låga duschdörrar som man kan sätta ovanför badkarskanten och med en sån blir ju risken för vatten utanför badkaret i det hörnet väldigt liten.

Det kan vara ett eluttag med skyddslock ovanför tvättmaskinens högersida. I så fall stoppar man in tvättmaskinens stickpropp där när den ska användas. Dock kan det stället vara olämpligt när det hamnar innanför badkarskanten, dvs innanför duschdraperiet. Det är möjligt att en elektriker kan byta ut uttaget till en omkoppling till en utanpåliggande elkabel som dras via taket till där tvättmaskinen ska vara, om en sådan dosa är tillräckligt vattentät. Men det är igen en fråga för de elkunniga i Elforumet.

Kallvattenanslutningen går nog att dela upp på något ställe för att dra vidare ett rör till tvättmaskinen.

Skruvhålen kan tätas med silikon. Det sitter förhoppningsvis redan silikon där för att täta mellan skruven och tätskiktet. Numera förekommer det även duschdörrar som är limmade i stället för skruvade.

Men jag håller med Anna om att det nog blir väldigt trångt, även om det nog kan vara bredare än 130 cm. Min gissning: duschbredd 80 cm (4 klinkers á 20 cm), 20 cm golv och tvättmaskin 45 cm = 145 cm?
Electrolux har den typen av grund tvättmaskin så kolla upp på deras webbplats hur djup den är.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är egentligen en fråga för Elforumet men jag är tveksam till om ett duschdraperi tätar tillräckligt bra för att se till att det inte kommer in vatten på baksidan av tvättmaskinen. Det beror också på hur tvättmaskinen är klassad (IP-klass) när det gäller fuktig miljö. Det finns låga duschdörrar som man kan sätta ovanför badkarskanten och med en sån blir ju risken för vatten utanför badkaret i det hörnet väldigt liten.

Det kan vara ett eluttag med skyddslock ovanför tvättmaskinens högersida. I så fall stoppar man in tvättmaskinens stickpropp där när den ska användas. Dock kan det stället vara olämpligt när det hamnar innanför badkarskanten, dvs innanför duschdraperiet. Det är möjligt att en elektriker kan byta ut uttaget till en omkoppling till en utanpåliggande elkabel som dras via taket till där tvättmaskinen ska vara, om en sådan dosa är tillräckligt vattentät. Men det är igen en fråga för de elkunniga i Elforumet.

Kallvattenanslutningen går nog att dela upp på något ställe för att dra vidare ett rör till tvättmaskinen.

Skruvhålen kan tätas med silikon. Det sitter förhoppningsvis redan silikon där för att täta mellan skruven och tätskiktet. Numera förekommer det även duschdörrar som är limmade i stället för skruvade.

Men jag håller med Anna om att det nog blir väldigt trångt, även om det nog kan vara bredare än 130 cm. Min gissning: duschbredd 80 cm (4 klinkers á 20 cm), 20 cm golv och tvättmaskin 45 cm = 145 cm?
Electrolux har den typen av grund tvättmaskin så kolla upp på deras webbplats hur djup den är.
Okej, då tar jag och frågar i elforumet hur de tror att det kan lösas, tack!
Anses det fackmannamässigt korrekt att bara fylla med silicon, eller bör man göra någonting mer? Fer jag tycker att jag ser skruvhålnså jag misstänker att det inte är limmat.

Hittade en modell som såg ut att vara samma, eller iaf liknande, och den var 40 cm djup. Så ni har nog rätt i att det kan bli trångt. Men vi fpr väl mäta och se hur det känns. Tack för alla svar!
 
BirgitS
Ja, fylla med silikon anpassat för badrum är det man gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.