Hej!

Har köpt hus för ca 1,5 månad sen och har senaste dagarna upptäckt att en luftningsventil till en radiator läcker vatten. Läste någonstans att man kunde göra radiatorsystemet trycklöst genom att öppna säkerhetsventilen och sen byta ventilen på radiatorn utan att tömma systemet på vatten.

Skulle göra det idag och vrider på säkerhetsventilen och det pyser till och låter i röret som att det är luft och vatten, men efter 3 sekunder blir det tyst och trycker sjunker ingenting enligt mätaren. Har stått i 10 minuter med ventilen i öppet läge men ingenting händer, kan det vara så att ventilen gick sönder när jag vred på den?

Trycket ligger på ca 1,8 bar och enligt manualen är normala trycket mellan 0,5 och 1.5, så hade ju velat sänka det lite men det går inte nu.

Har någon hjälpsam själ någon idé?

//Markus
 
Har du öppnat rätt ventil? Jag misstänker att det är ventilen till varmvattnet du har öppnat.
 
Enligt manualen som jag bifogar ska det vara rätt ventil eller? Det är säkerhetsventil 52 jag har öppnat.
När jag öppnar säkerhetsventil 47 för varmvatten så släpper den ut tryck som det ska.

/ Markus
 
  • Schematisk illustration av en värmepump med numrerade komponenter, inklusive säkerhetsventilerna 52 och 47.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en komponentlista för en värmepump, med fokus på säkerhetsventiler 52 och 47.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står fel i manualen. Ventil 47 är säkerhetsventilen till värmesystemet. Öppna den och kolla på tryckmätaren vad som händer.
 
Okej tror du det? För säkerhetsventil 47 står det på den att det är 9 bar och 52 är på 2,5 bar. Tryckmätaren går till 4 bar, tänker om det är fel så kommer ju mätaren slå i taket långt innan säkerhetsventilen löser?
 
Den på 9 bar är till tappvattnet och den andra till värmesystemet.
 
Är märkningen som du säger, då har useless rätt. Sorry, att jag ställde till med förvirring.
 
Okej bra då är det ju rätt så långt i alla fall.
Men började fundera om det är tryckmätaren som kanske inte fungerar? Att jag släppte ut det lilla tryck som fanns där. För säkerhetsventilen går att vrida motsols 1/4 varv sen klickar den och så ska den göra enligt beskrivning. Finns det något annat sätt att kolla om det är tryck i systemet? Skruva upp en avluftningsventil?
 
Kommer det inget vatten när du vrider på ventilen så har du med 99,9% säkerhet inget tryck i systemet. Det finns ju visserligen en liten möjlighet att säkerhetsventilen har kärvat ihop även om det är ovanligt...
Att öppna en luftningsnippel borde utesluta det osannolika scenariot.
 
Har bytt den där trasiga luftventilen på radiatorn och när jag tog bort den gamla kom det bara en liten stråle som jag var tvungen att hålla fingret för hålet medans jag bytte. Tryckmätaren oförändrad efter detta ingrepp. Vad tyder detta på? Har jag nått tryck alls i systemet? Är det mätaren som är trasig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.