Funderar på att skaffa mig en robot, förmodligen Gardena. Men har en biyta på nästan 50m² som ska bäras till också.
Så jag funderar ju på hur stor yta t.ex. Sileno City 250 och R40li klarar på en laddning, så man inte behöver lyfta över den varje kväll för att det ska hålla sig fint.
 
Det går nog inte riktigt att specificera. Hur mycket den klipper beror på komplexitet på området.
Klipparen kör ca 60-90 min på en laddning och du lär snabbt se hur ofta du behöver placera klipparen på biytan.

Manualen för R40 säger att den klipper ca 30 m2 på en timme.
 
Husqvarna specificerar så bra på vissa v sina maskiner men inte alla tyvärr. 30m² låter ju väldigt lite tycker jag.
Vill ju inte köpa någon robot om den behöver två eller mer laddningar för att klara den ytan, då behöver man ju lyfta över den varje kväll isåfall.
Gräset växer så fort hemma så det måste klippas varannan max var tredje dag då marken alltid är fuktig. Kan tillägga att trots torkan fick jag klippa minst en gång i veckan under hela sommaren.
 
Angiven kapacitet är säkerligen i underkant. Min AM420 är specad till 80-90m2/h ungefär, men jag bedömer att den klarar minst det dubbla om man kör klipparen på medelhöjd.

Räknar man bara klipptid på en laddning blir det ännu mer eftersom även laddtiden räknas med i snittberäkningen, och kanske dubbla ytterligare?

Sett min klippare gått över 500m2 på en timmes klipptid men det kan också ta betydligt längre tid beroende på slumpvist klippmönster.

Så en tumregel kanske kan vara 3ggr specad yta på en klipptidstimme iaf, och i ditt fall 100m2 då.
Skulle då tro att dina 50m2 är mycket välklippt på en laddning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
Var i den sitsen själv när jag köpte klippare . Biyta 180 kvm , det blev en hq 330/430 som går 4-5 timmar på en laddning !
Var en säljare hemma innan , han rekommenderade 315 ,då hade det blivit att flytta den många gånger.......
 
  • Gilla
Originalet
  • Laddar…
Hmm, Erik

Du är medveten om att din 430 dammar av 1000-1100 m2 på en laddning? (Mer som 440 faktiskt?)

430 har väl normalt 650m2/laddning

420 ligger på 450m2/laddning.

Och 315 på 200m2 när batteriet är fräscht.
 
Redigerat:
Jodå , brukar flytta över den till huvudytan innan batteriet blir tomt ,enklast så .
Ungefär 2 timmar tar det om gräset inte är för välvuxet pga div. hinder .
Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.