Jag vill be er göra ett test:

Fyll upp 20mm vatten i en stor stekpanna, ställ den på "flex zonen" och värm på full effekt.
Notera bubblorna i början när det börjar koka, är det jämnt fördelat över hela botten eller ojämnt?

Förövrigt, är ni nöjda?
 
Vatten kokar i en stor svart gjutjärnsgryta på en elspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan ju inte påstå att jag är 100% nöjd med den, alldeles för "känslig, värmer ojämt, kan ju bero på kastruller o stekpannor. Men köpt är ju köpt...... får väl kanske vad man betalar för :D
 
Tack för att du tog dig tid för detta vetenskapliga test 😊

Angående din stekpanna så ser det ut att vara gjutjärn och det skall fungera bra.

Jag fattar inte vad som skiljer Otroligs flexzonen mot Smaklig hällens funktion att länka två plattor?
Jag trodde att denna flexzonen kunde värma en större yta, men det ser ju ut som två sammanlänkade plattor.

Vad händer om du ställer samma stekpanna centrerat över en enda platta? På bilden ser det ut som pannan står mitt mellan plattorna i flexzonen.
 
Nu har det gått en stund.
Är ni fortfarande missnöjda med hällen?
Trodde flex hällen skulle värma lika bra överallt eftersom dom visar bilder på att man kan ställa kastrullen hur som helst inom flex zonen + att dom kör 3 kastruller på en bild.
 
  • Gilla
Thomas Cedergren
  • Laddar…
Någon som har mer erfarenhet av Ikeas häll otrolig?? Hitta 3 omdömen på prisjskt och dom är geniga om att den är kass/känslig.
 
Nu tillverkar inte några hällar eller några vitvaror överhuvudtaget, olika tillverkare som säljs under Ikeas märke,
Har själv deras 800 mm häll, är i stort sätt nöjd, inte till 100 %, tycker den är lite känslig med vissa grejor.
Vi är bara 3 i hushållet, så den räcker till där + jobbar skift så blir bara matlagning varannan vecka för min del.
Nästa häll skall vara helt oberoende av var jag sätter pannan och vilken storlek jag använder, och minst 900 mm bred och helst mycket djupare än vad som finns att få nu.
 
Jag köpte Ikeas otrolig häll.
Är min första med induktion så det är ju lite annorlunda. Det jag är lite ovan med är touchen som är lite knepig. Trycker jag lätt på en siffra kan den ändra till en helt annan siffra men håller jag den inne en stund så tar den rätt. Sen ångrar jag lite att jag inte valde den bredare hällen för ibland känns hällen trång. Sen är det lite störande att mina minsta kastruller bara funkar på den minsta plattan o inte på mellanplattan.

Men överlag så är jag nöjd med den nu när jag börjar komma underfund med den
 
Har läst att den stängs av och låser sig ifall de kommer vatten/stänk på kontrollpanelen pga överkokningsskydd stämmer detta? då är den lite väl överkänslig kan man tycka
 
Det är inget jag märkt av men har inte kokat över nått heller.
Tar man en fuktad disktrasa o ska torka av knapparna kan det få lite spel men jag kör alltid med knapplåset i så det gör inget.
 
Alla med touch stänger av sig om det kokar över. Det är för att touchen slutar fungera vid kortslutning
 
okej, jag förstår att den ska stängas av ifall det kokas över men nu undrade jag om småstänk som kan bli av vid kokande av te.x potats som andra hade haft problem med.
 
Vi har en Otrolig, och jag kan göra det där testet när jag kommer hem och lägga ut resultat.

Vi gick från en glaskeramikhäll av variant äldre, som behövde typ 15 min för att koka upp en kastrull med potatis, så jämfört med förut så kan jag inte vara annat än strålande nöjd.

Några +:
+Jag gillar flex-zonen. Jag har flera ovala grytor (Le Creuset, Skeppshult m.fl) och även Grillbord / stekbord ( i gjutjärn) och då kommer den in strålande bra.
+Den är simpel - Lätt att slå på, av, timer, tydlig.
+Bra överkokningsskydd - Nästan för bra? ;)
+Bra timer - Kan ha en per platta, som stänger av plattan när den är klar.
+Bra effekt (Men det är ju induktion så)

Några -:
- Vi har 60-modellen och jag tycker det ibland, som andra säger, kan bli lite trångt. Det är helt klart med plats än vår förra spis, men jag som använder mycket grytor och dylikt har ibland problem med att mina pannor är för breda.
- Knapparna kan ibland va lite konstiga. Man trycker på en siffra och sedan hoppar den till något annat. Som tidigare nämnts kommer man runt det med att hålla kvar på vald siffra i en sekund.
- För bra överkokningsskydd - Torkar man av spill och råkar torka över touchen så kan den stänga av

Över lag är vi väldigt nöjda med den. Den är inte perfekt, men med 5 års garanti och för under 5000 så är den helt klart bäst i sin klass. Jag hade köpt den igen om vi hade köpt ny häll idag igen. Det är ju klart den inte kan mäta sig med något för 10', men när jag kollar runt på vad bekanta och vänner har, och sådant jag testat, så är min erfarenhet att den är minst lika bra, och ofta överträffar motsvarande för 6-7000.
 
  • Gilla
Biljettblock
  • Laddar…
F flaektrem skrev:
Jag vill be er göra ett test:

Fyll upp 20mm vatten i en stor stekpanna, ställ den på "flex zonen" och värm på full effekt.
Notera bubblorna i början när det börjar koka, är det jämnt fördelat över hela botten eller ojämnt?

Förövrigt, är ni nöjda?
Hyfsat nöjd kanske pga vår första induktion.
Skulle vilja fråga om ni också har "pulserande effekt" vid läge 4 och lägre. Kolla filmsnutten så ser ni att effekten "pulserar" kokar/kokar inte. Ska det vara så?
 
R rolfino skrev:
Hyfsat nöjd kanske pga vår första induktion.
Skulle vilja fråga om ni också har "pulserande effekt" vid läge 4 och lägre. Kolla filmsnutten så ser ni att effekten "pulserar" kokar/kokar inte. Ska det vara så?
Så börjar min bete sig från läge 4 och nedåt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.