Hej!

Jag och min sambo har nyligen valt att riva upp golv som var felaktigt monterat. Inte nog med att de reglat upp med träreglar direkt på betongen, de hade lagt gamla väggar och trägolv ovan det. Dessutom var det uppreglade väggar med träreglar.

Under all denna skit hinnar vi en lucka som vi misstänker är avlopp av något slag. Vi har öppnat upp luckan och allt vi ser är en igensatt ingång/ utgång av något slag.

Vi vet inte hur vi ska fortsätta för att detta skall göras på dett bra sätt.

Behöver man kontakta kommunen innan man börjar sätta igen luckan?
Tanken är att flytspackla, men inan dess kanske man skall sätta igen hålet för gott med betong.

Alla tips kring detta mottages tacksamt. Allt från hur vi gör med den nämnda luckan till hur man bäst renoverar källarrummet så det blir ett dugligt gästrum.
 
  • Öppnad rektangulär golvbrunn i betonggolv med igensatt ingång, blått verktyg och rostiga kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete där gamla väggar och isolering rivits framför ett källarfönster, exponerande en igensatt lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i renoveringsrum med uppbrutet golv, exponerad isolering och rör på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luckan i golvet ser ut att vara accesspunkt till inspektionsluckan på avloppet och en möjlig spolpunkt i händelse att avloppet sätter igen.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Något sambon misstänkte också.
Då bör den alltså inte sättas igen. Hade varit toppen om man kunde skapa en sådan punkt utanför huset istället.

Tack för input.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
På en av bilderna har du även en elkabel med en dosa. Den ska du nog inte gömma i en vägg, det kan vara inkommande elservis.
 
tommib
Det är med 99% sannolikhet inkommande servis. Man kan förvisso bygga in den i väggen men jag skulle dels sätta ett rejält skydd för plåtröret, dels en inspektionslucka över kopplingsdosan. Inspektionsluckan kan man köpa en färdig, typ hilalucka, och dölja bakom en tavla. Gör man så kan det finnas en poäng i att på gruppschemat eller centralen märka upp att servisen är dold bakom en vägg i källaren.

Att fixa en spolbrunn utanför huset lär vara svårt. Det är en fråga om att gräva ner till röret, kapa det och sätta in en renslucka. Sen måste man kunna komma åt det så då blir det en brunn som man kan komma ner i, vilket gör att den måste vara stor eftersom avloppsrören normalt ligger på frostfritt djup. Även här kan man lösa problemet genom att fälla in en inspektionslucka i golvet. Detta kan man bygga själv med t.ex. L-profil i aluminium som kant på både golvet och luckan.
 
  • Gilla
R.vagen
  • Laddar…
P pellegoria skrev:
På en av bilderna har du även en elkabel med en dosa. Den ska du nog inte gömma i en vägg, det kan vara inkommande elservis.
Den hittade vi bakom en vägg, den skall givetvis inge byggas in igen. Riktiga snillen som varit här och pulat tidigare.
 
Vet ni hur skicket på ert avlopp är?

Med den bilden tyder det på att ni ha ett äldre gjutjärnsavlopp och de har en teknisk livslängd på mellan 30-60år, vissa delar slits snabbare än andra och inte sällan är delar friskt medans andra delar är slut.

Så innan ni investerar massa pengar i nya golv och ytsikt i källaren så rekomenderar jag er att inspektera avloppet och bedömma dessåterstående livslängd. Ofta gör man det jobbet i sammband med en golvrenovering i källare. Det kräver nämligen att man bilar upp hela eller delar av golvet för att byta gjutjärn till plaströr eller relina delar av gjutjärnet och byta delar.
 
C corre skrev:
Vet ni hur skicket på ert avlopp är?

Med den bilden tyder det på att ni ha ett äldre gjutjärnsavlopp och de har en teknisk livslängd på mellan 30-60år, vissa delar slits snabbare än andra och inte sällan är delar friskt medans andra delar är slut.

Så innan ni investerar massa pengar i nya golv och ytsikt i källaren så rekomenderar jag er att inspektera avloppet och bedömma dessåterstående livslängd. Ofta gör man det jobbet i sammband med en golvrenovering i källare. Det kräver nämligen att man bilar upp hela eller delar av golvet för att byta gjutjärn till plaströr eller relina delar av gjutjärnet och byta delar.

Jag tror faktiskt att detta inte varit i bruk på decennier. Frågan är om det är värt att läggan ner så mycket tid på något som troligen inte kommer att användas.

Tack för input, jag ska höra med en byggtekniker så får vi se vart det landar.
 
R.vagen R.vagen skrev:
Jag tror faktiskt att detta inte varit i bruk på decennier. Frågan är om det är värt att läggan ner så mycket tid på något som troligen inte kommer att användas.

Tack för input, jag ska höra med en byggtekniker så får vi se vart det landar.
Har ni en annan stam från resten av huset?
Annars skulle jag tänka mig att detta är den utgående stammen mot gatan och spolbrunn i den stammen.
 
Så långt har vi inte undersökt. Något vi får kolla på. Jag kan tro att det är den som går mot gatan, lustigt att de över huvud taget valde att sätta igen dem i så fall.
 
R.vagen R.vagen skrev:
......., lustigt att de över huvud taget valde att sätta igen dem i så fall.
De kanske tänkte lika som du ? ;)
"........ men innan dess kanske man skall sätta igen hålet för gott med betong."
 
Redigerat:
  • Haha
R.vagen
  • Laddar…
Lossa dom fyra skruvarna och plocka av luckan.
Spola i en toalett och kolla om det kommer vatten i röret (y)
 
  • Gilla
NamirRahim och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
De kanske tänkte lika som du ? ;)
"........ men innan dess kanske man skall sätta igen hålet för gott med betong."
Sant. Men de valde att bygga över det med virke och isolering istället. Om det är ett icke brukbart eller något som inte längere används kanske det är bättre att stänga igen det helt (betong) istället för att dölja det halvdant
Så var min tanke, kanske helt fel?
 
R.vagen R.vagen skrev:
Sant. Men de valde att bygga över det med virke och isolering istället. Om det är ett icke brukbart eller något som inte längere används kanske det är bättre att stänga igen det helt (betong) istället för att dölja det halvdant
Så var min tanke, kanske helt fel?
Valet kan också stått mellan:
1. Vi har inte behövt det hittills, så förmodligen behöver vi den inte i framtiden. Om vi behöver tillgång till rensluckan, så blir det billigt och bara en lite skada på golvet. Laga och lägga en matta över, så syns det inte.
2. Behövs troligen inte, eftersom vi inte har använt den. Om vi behöver den, så river vi ut hela golvet, bilar upp betongen, lägger nytt avloppsrör, gjuter igen och bygger helt nytt golv --- OJ vad dyrt det skulle bli, när inte försäkringen täcker !

Kanske bäst att gå på variant #1.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Tidigare ägare visste kanske inte bättre...
TS är ju upplyst och vet vad luckan kan nyttjas till nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.