Hej

En byggfirma på orten tog sig vatten över huvudet och våran renovering av badrummet tog 20veckor istället för som utlovade 4-6.
Många extratimmar från elektrikern pga plattsättaren tex "glömde" bort att göra hål för eldosor och luftkanalen till fläkten.
Felaktigheter i offerten som påtalats angående antal m2 som skulle justeras i slutfakturan, då det blir svårt för dem att ta betalt för 6m2 när det är 3,84m2?
När jag ringde byggherren efter jag fått fakturan för att påtala de här sakerna började han skrika som ett litet barn om att jag minsan själv fick ta kontakt med elektrik och plattsättare o göra upp med dem, för han hade redan betalat till dem. (han har inte fått något godkännande eller pengar av oss)
Det är väl hans eget fel om han inte kontroller att fakturor han själv fått från sina underleverantörer inte stämmer?
Nej istället hade han lagt på alla ökningar mm pga slarv och annat på oss.

Kan jag skriva så här i min bestridan eller har ni några tips?

Tillbakavisning av faktura / krav BESTRIDES
Till XXXXX Bygg i Värmland AB (xxxx, 2018-09-14)
Angående er faktura nr xxxx (xxxx, 131767,00kr och 2018-09-12 )
Härmed tillbakavisar jag ert krav på betalning för ovanstående faktura, eftersom det inte stämmer med vad vi kommit överens om och vi saknar fortfarande utlovad kvalitetsdokumentation över arbetet.
xxxx som du anlitat för att utföra plattsättning glömde bort att göra hål för eldosor samt fläktkanalen, vilket ledde till att xxxx elservice som du anlitat för att utföra elarbeten fick åka flera extra turer. Det skulle tagit 16h max enligt xxx om inte xxxx gjort fel, vilket får stå för dig eller xxxx.
Felaktigheter i mätning av storleken på badrummet som skulle justeras av xxxx, golvytan är 3,84m2 (4m2), inte 6m2 som ni fakturerat för.
Klinkerssockel användes ej och du sa att detta skulle tas bort från fakturan
Vi yrkar på följande avdrag:
-5000 för extraarbete samt material åt elfirman på grund av xxxx
-600 för en ny stol som xxx förstörde
-1800 felaktig storlek på golvytan
-1000 klinkerssockel som inte monterades
-2000 målning av tak
-10000 för kraftig försening mot den utlovade renoveringstiden på 4-6veckor, under ~10 veckor kunde vi inte bo i huset. 20 veckor innan det var klart, 300% över utlovad tid.
-3000 för alla samtal/tid vi själva fått ringa till underlevarantörer, då xxxx inte ville ringa och "tjata" på underleverantörer så de kommer och gör det utlovade jobbet.
Vi reserverar oss för fler avdrag.
Totalt avdrag: 23400 innan moms, 29250 efter moms.
131767,00 - 29250 = 102517
xxxx
xxxx 6, 66931 xxxx
telefonnummer och mail
 
Redigerat:
  • Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
Ni ansvarar inte för att byggaren betalat felaktiga fakturor.

Tycker skrivningen verka ok. Tänk bara på att betala det obestridda beloppet i tid.
 
  • Gilla
MartinP666 och 3 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Ni ansvarar inte för att byggaren betalat felaktiga fakturor.

Tycker skrivningen verka ok. Tänk bara på att betala det obestridda beloppet i tid.
Okej, då betalar vi in ~102,000 och lämnar över det här och sparar en kopia? (även fast vi inte fått några kvalitetsdokument än)

Vad händer efter vi betalat in och byggfirman fått betalt, ligger bollen hos dem då eller ska vi ta kontakt för att förhandla om återstående del?
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Du skall absolut inte diskutera med underentreprenörerna. Det kan nog tom. vara ett avtalsbrott om du börjar diskutera med dom.

Det är upp till firman att kräva dig om de inte är nöjda med det du betalar. De kommer troligen att blanda in en inkassofirma, med hot om ökade kostnader för dig, bestrid.

En del av de avdrag du begär i texten har du troligen inte formellt rätt till. Ex. 3000 för telefonsamtalen. För förseningen har du formell rätt till ersättning för faktiska verifierade extrakostnader pga. förseningen, såvida du inte har en vitesklausul i avtalet med firman.

Däremot skall du nog hålla inne en avsevärd summa (kanske hela) tills de ger dig kvalitetsdokumenten.
 
  • Gilla
abygg och 1 till
  • Laddar…
Om vi antar att detta till slut hamnar i tingsrätten. Då gäller bevis!

Om detta var ett avtal med fast pris så gäller det rakt av. Men du måste kunna bevisa det. Om detta var ett arbete på löpande räkning, så har du kanske fått en prisuppskattning? I så fall får det blir 15% dyrare än uppskattningen, men inte mer. De extrakostnader som beror på felaktigt utförande, måste du kunna visa bevis på. Du behöver skriftligt på att kostnaden blev xxx kronor dyrare pga. fel från platssättaren osv. Det duger inte med att personen XY har sagt det.
 
  • Gilla
Fredric_n och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du skall absolut inte diskutera med underentreprenörerna. Det kan nog tom. vara ett avtalsbrott om du börjar diskutera med dom.

Det är upp till firman att kräva dig om de inte är nöjda med det du betalar. De kommer troligen att blanda in en inkassofirma, med hot om ökade kostnader för dig, bestrid.

En del av de avdrag du begär i texten har du troligen inte formellt rätt till. Ex. 3000 för telefonsamtalen. För förseningen har du formell rätt till ersättning för faktiska verifierade extrakostnader pga. förseningen, såvida du inte har en vitesklausul i avtalet med firman.

Däremot skall du nog hålla inne en avsevärd summa (kanske hela) tills de ger dig kvalitetsdokumenten.
Ja, jag kan ta bort det för telefonsamtalen, angående extrakostnader pga förseningen fick vi bo på annat håll, hos svärmor som inte tog betalt, men det blev endå en extrakostnad för dem och vi kunde inte bo hemma pga ingen annan toalett och har barn, eller kan man bara kräva för extrakostnader om man tex hyrt en lägenhet under tiden?

Ska jag ringa och kräva kvalitetsdokumenten eller ska jag lämna in bestridan och ta bort det för telefon (och boende eller ha kvar?)
H hempularen skrev:
Om vi antar att detta till slut hamnar i tingsrätten. Då gäller bevis!

Om detta var ett avtal med fast pris så gäller det rakt av. Men du måste kunna bevisa det. Om detta var ett arbete på löpande räkning, så har du kanske fått en prisuppskattning? I så fall får det blir 15% dyrare än uppskattningen, men inte mer. De extrakostnader som beror på felaktigt utförande, måste du kunna visa bevis på. Du behöver skriftligt på att kostnaden blev xxx kronor dyrare pga. fel från platssättaren osv. Det duger inte med att personen XY har sagt det.
Jag har ju bevis i form av bilder där väggarna är helkaklade utan hål?

Sen i offerten hade det stämt med priset vi kom överens om innan om inte elektikern hade behövt åka flera extra rundor och även köpa in borr mm som han fakturerade oss.

Det är alltså okej om plattsättare missar att göra hål för eldosor mm, byggherren kontrollerar inget efter han varit där och elektrikerna kommer dit och rullar tummarna några timmar innan de bestämmer sig för att åka, och fakturerar tiden till byggherren som sedan faktureras oss det som extrakostnad?

Elektrikern uppskattade arbetet till 8750:- som en del av offerten från början, +att vi ville ha in 2 eluttag samtidigt (tid 2h max, vidarekoppling utanpåliggande i källaren)

Tillägg för elarbeten kostnad 8466, står det på fakturan. (totalt 17216:- för att installera 2 spotlights, 2 strömbrytare, 1 vägglampa, belysning i badrumsskåpet och badrumsfläkten, 26h arbetstimmar)
 
  • Gilla
T.Linfors
  • Laddar…
Som sagt, strikt formellt så har du ingen rätt till ersättning för förseningen som du inte kan verifiera en kostnad för.

Bara för att få terminologin rätt: Det är du som är byggherre. Sedan antar jag att du har anlitat en byggare som entreprenör, och att entreprenören har tagit in underentreprenörer, för el o plattsättning? Det kan finnas rätt viktiga detaljer i avtalet du har med byggaren. För om inget annat är sagt så finns risken att du som byggherre har ett samordningsansvar.

Om du har ordet "totalentreprenad" i avtalet, så är byggaren ansvarig för funktionen. Annars blir det lite mer tveksamt vem som har gjort fel här.

Jag förstår inte riktigt hur felen uppstått. Plattsättaren har alltså satt plattor över bef. eldosor? Och över bef. ventilationsutblås?

Eller fanns varken eldosor eller ventilation innan plattsättaren började?
 
  • Gilla
hogger
  • Laddar…
Försök att få hjälp av kommunens konsumentvägledare. Där bör du kunna få hjälp med att bedöma vilken rätt du har, och hur du bäst formulerar ett bestridande. I nuläget är det viktigt att du bestrider fakturan, men du behöver inte motivera alltför tydligt i nuläget. Detta att kvalitetsdokumenten inte kommit kan vara skäl nog.
 
  • Gilla
Noke och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Försök att få hjälp av kommunens konsumentvägledare. Där bör du kunna få hjälp med att bedöma vilken rätt du har, och hur du bäst formulerar ett bestridande. I nuläget är det viktigt att du bestrider fakturan, men du behöver inte motivera alltför tydligt i nuläget. Detta att kvalitetsdokumenten inte kommit kan vara skäl nog.
Plattsättaren satt granitkeramik över eldosor och ventilationshålet, det var förberett bakom med eldosor osv, allt revs ner innan badrummet byggdes upp igen, det fanns alltså inga hål kvar, mer än dörr och fönster efter han var klar.

Det räcker alltså att jag bestrider fakturan med orsak att kvalitetsdokumenten inte kommit in? Ska jag då fortfarande betala en del av summan eller vänta in dokumenten/kontakt från byggfirman?

Tack för tipset jag ska ringa kommunens konsumentvägledare om det finns en, liten kommun i skogen.
 
  • Gilla
abygg
  • Laddar…
Som jag ser det så är ju renoveringen i princip värdelös utan kvalitetsdokument, så om de inte levereras så har du inte fått något.

Jag har uppfattat att det är relativt vanligt i branschen att badrumsfirmor håller på kvalitetsdokumenten tills full betalning erlagts, därmed kan de pressa sig till att få betalt även för tvistiga fordringar, som i det här fallet.

Det låter ju väldigt märkligt om plattsättaren har satt plattor över eldosor, ventilation osv? Hur har han gjort med tätskiktet då? Och hur lyckade elfirman hitta dosorna sedan?
 
  • Gilla
Jimmie_ och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som jag ser det så är ju renoveringen i princip värdelös utan kvalitetsdokument, så om de inte levereras så har du inte fått något.

Jag har uppfattat att det är relativt vanligt i branschen att badrumsfirmor håller på kvalitetsdokumenten tills full betalning erlagts, därmed kan de pressa sig till att få betalt även för tvistiga fordringar, som i det här fallet.

Det låter ju väldigt märkligt om plattsättaren har satt plattor över eldosor, ventilation osv? Hur har han gjort med tätskiktet då? Och hur lyckade elfirman hitta dosorna sedan?
Okej, då blir det ingen betalning innan dokumenten. Är det bara ett intyg på papper eller vad ska de innehålla?

Ventilationen var lättgissad då den satt uppe i hörnet på badrummet och en luftkanal går vidare utanför rummet till murstocken, men han fick ta bort 2 st 30x60 plattor som han senare satt tillbaka, påstår att det inte skadade tätskiktet eftersom det är sån där plastmatta som tätskikt under keramiken, stämmer det?

Eldosorna hade de aldrig hittat utan min hjälp, då jag hade dokumenterat/fotat och mätt pga andra anledningar så de kunde hitta dem, dosorna borrade de upp genom kakel och matta, när jag påpekade det sa de att det inte var i duschen så det var lugnt? ca 1 meter från utsidan av duschen.

Har fått så många olika svar om att byta plattor osv, men det verkar som att en plattsättare får göra det med matta som tätskikt är det fel?

20180917201455-85.229.61.15.jpg

Får det se ut såhär med ett extra hål bredvid hålet till luftkanalen?
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
Öh har dom bara kaklat rätt på gamla kaklet?
 
  • Gilla
Diablito
  • Laddar…
Det är plastmatta vi ser. inte kakel.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
P patfred skrev:
Öh har dom bara kaklat rätt på gamla kaklet?
Nej, det du ser är inte gammalt kakel, det är en tarkett våtrumsmatta.

Golv i badrum med tarkett våtrumsmatta som efterliknar kakel, och vägg med synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med tarkett våtrumsmatta på golvet som liknar kakel, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå tarkett våtrumsmatta vid ett dörrtröskel som ser ut som kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
Att man kaklar över en dosa eller annat hål är väl inte helt ovanligt... speciellt om man inte själv har tätskiktat, men även då händer det.
Är det dessutom tätskiktsmatta så är det ännu svårare att hitta på hål som inte är upptagna i mattan.

Ventilationshålet var ju inte alltför vackert.. verkar som om dom glömt elröret oj efteråt borrat och trätt ner slang till en dosa

Man tätar inte runt dosor, många som stoppar i en "Hole in one" och kaklar över och borrat efteråt, jag vill gärna göra hålen direkt annars glömmer man gärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.