Om man vill ha lite extra ljudisolering på loftet för biorum.

Hur gör man då?

Väggar och tak i garaget kommer isoleras men funderar på om man även kan göra nåt med golvet till loftet och även väggar osv.

Visst utrymme finns ju på kattvindarna på respektive sida.

Söker inte en dyr lösning utan om det finns nåt prisvärt som kan dämpa visst ljud.

Tänk biorum med ölkyl och projektor osv
 
Kolla med tillverkare av garagebyggsatser.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Räknar jag på 34 mm eller helst 45 mm spontat virke så blir det en slant.

Är det verkligen så mycket sämre och dyrare att lägga 45x70 reglar cc 60 på andra ledden sen golvspån. Jag förstår att jag bygger lite mer på höjden. Men samtidigt är det mer standardvaror.

Till kattvindarna vill jag ha billigast möjliga lösningen så jag kan förvara saker. Är det bra att sätta 45x70 reglar och golvspån där åtmindstånde? Kollade upp och reglar och spån under 2000 kr. Medan om jag skulle köra 45x195 reglar som golv landar jag på över 4000 kr bara för kattvindarna.

För att vara tydlig. Kattvindarna är enbart för förvaring. Loftet ska bli ett rum och kunna gå på som ett vanligt golv. Så kraven är olika.
 
Om du lägger 45x70 med c/c 600 mm som kortlingar mellan takstolarna och sedan vanlig råspont vinkelrätt mot dem funkar det. Men jag undrar om det blir billigare? En väldig massa merarbete blir det garanterat. Hittar du rätt leverantör av spontat 34 mm blir det obetydligt dyrare än råspont.
 
  • Gilla
sundh och 1 till
  • Laddar…
Jag menade att lägga reglar på takstolarna. Längs med hela garagets längd.

Jag är för okunnig men vad är skillnaden mellan spontat och råspont.

Väntar på en offert på planhyvlat spontat i 34 mm. Men inser att jag helst vill ha ännu tjockare. Testade att gå på en 45 x 170 regel och det kändes stabilt.
 
  • Gilla
nwin
  • Laddar…
Micro553 Micro553 skrev:
Jag menade att lägga reglar på takstolarna. Längs med hela garagets längd.
Det är bättre men stjäl mer höjd.
Råspont är en billig variant av spontat virke. Brukar vara finsågat på en sida.

Spontat 34 mm och ospontat 45x170 ger ungefär samma känsla.
 
Tack för svar. Tacksam att folk vill dela med sig till en nybörjare som vill lära sig.

OM jag väljer reglar och golvspån. Vilken dimension på reglar är bra? Tänker att jag i så fall lägger dem cc60 så det passar måtten på golvspån.

Väntar dock fortfarande på priser på spontat.
 
45x70 C 24 kvalitet går bra.
 
Då tänker jag att kostanden blir cirka:
Regel 40 lpm.
2772 brett 6600 långt. Cc 60
600 kr

Golvspån ca 20 skivor.
2000 kr

Skruv och lim. Men under 3000 kr borde jag
klara mig.

Spontat 34 mm x 110 (det enda jag hittat pris på nätet) blir ca 160 LPM x 24:90 meter.

Totalt ca 4000 kr.

Detta alternativ blir då 22 mm lägre (golvspånets tjocklek) men dyrare.

Kanske får jag bättre pris från min offertförfrågan.
 
Redigerat:
Micro553 Micro553 skrev:
Detta alternativ blir då 22 mm lägre
Du bör jämföra 70+22=92 mm med 34 mm, vilket är 58 mm lägre.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du bör jämföra 70+22=92 mm med 34 mm, vilket är 58 mm lägre.
Okej tänkte att man lägger dem med den platta sidan. Men okej då är jag med.

Men varför funkar inte det att kottla? Tänker om man köper typ 45x120 och kottlar mellan takstolarna med reglarna på högkant. Borde inte det funka? Och sen på med golvspån. Man kan ju tom sätta mindre än cc 60. Det torde ge en bra stabilitet och ett golv som bara bygger 22 mm.
 
Nej, platta sidan duger inte.
Visst går det att kortla. Det beskrev jag i inlägg #19. Det räcker med 45x70 när spännvidden inte är större än 1,2 meter. 45x120 tillför inget eftersom det är det översta materialets egenskaper som är avgörande. Tänk på att det är ganska knepigt att lägga spånskivor på ett loft med bra resultat. De är svårhanterade och du ska såga ur för stödbenen.
 
  • Gilla
nerx
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nej, platta sidan duger inte.
Visst går det att kortla. Det beskrev jag i inlägg #19. Det räcker med 45x70 när spännvidden inte är större än 1,2 meter. 45x120 tillför inget eftersom det är det översta materialets egenskaper som är avgörande. Tänk på att det är ganska knepigt att lägga spånskivor på ett loft med bra resultat. De är svårhanterade och du ska såga ur för stödbenen.
Tack för info. Jo jag förstår att det blir knepigt med stödbenen. Men tänkte ju ha "inneväggar" där så funderar på att göra det som 3 separata ytor. Kattvind sen gips sen golv rummet sen gips sen golv kattvind.

Dvs hela ytan blir inte ett helt golv.

Okej jag trodde att en 120 mm regel gav bättre stabilitet än en regel på 70 mm.
 
Hej.

Snabb fråga. När man kotlar ska man då förskjuta dem. Dvs så att det blir olika cc 60 per takstol?

Eller ska man sätta samma cc 60 rakt över.

Hoppas ni förstår hur jag menar.
 
Det är lättare att montera kortlingar förskjutet. Om skarvarna mellan skivorna hamnar ovanför bjälkarna, går det bra att förskjuta kortlingarna. Ligger skivorna på andra hållet måste kortlingarna också ligga i linje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.