Hej,
I somras hade vi en klantig sopbilschaufför som körde in på vår garageuppfart som asfalterades för ca 1 år sen. Enligt vittne stod han stilla med bilen och vevade runt med framhjulen. Resultatet blev ett par riktigt fula "snurrmärken" i asfalten.
Se bilder nedan. (bortse från rostfläckarna efter container, de är nästan borta nu)

Skadad asfalt med synliga runda märken från sopbilens hjul, omgiven av mindre ytskador och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skada på asfalterad garageuppfart med tydliga snurrmärken efter sopbilens framhjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad uppfart med snurrmärken från sopbilshjul och rostfläckar, delvis täckt av parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ansvarsfrågan utreddes rätt snabbt och sophämtningsbolaget bollade över kontakten till sin UE som tog kontakt och skulle "lösa detta".

Lösningen blev nedanstående:

Asfalterad uppfart med rektangulär lagning och tydliga snurrmärken runt, sko syns nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såklart är vi inte nöjda med detta, och kontakten är tillbaka med sophämtningsbolaget.
I förra veckan hade jag ett mycket bra samtal med dem och de tar detta på allvar, och vill lösa detta.
De har bett mig återkomma med lösningsförslag, antingen praktiskt, ekonomiskt eller en kombination av de båda.

Frågan är bara hur man löser det?

Är det rimligt att begära omasfaltering av hela uppfarten? (gissar det handlar om ca 50 kvm). Vill minnas att vi betalade 300 kr/kvm + moms (har inte fakturan framför mig)

Sätt att laga detta skarvlöst/nästan skarvlöst? Vi vill inte att det ska se ut som ett lapptäcke.

Rimligt ekonomisk ersättning för att istället "leva med" detta?

Rimlig ekonomisk ersättning om man låter dem skära upp och lappa i på ett snyggare sätt än detta, men att lagningarna kommer synas?
 
Jag skulle ha nöjt mig med en chokladask men det är ju jag det. Det är ändå bara asfalt? Det är gjort för att köras på och rätt vad det är så har du andra skador ändå. När de tjärade skadan hade de ju förvisso kunnat värmt på lite och bankat till det lite grann.
 
  • Gilla
Järre och 4 till
  • Laddar…
De har ju inte på er uppfart att göra alls..
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
C ChristofferH skrev:
Frågan är bara hur man löser det?

Är det rimligt att begära omasfaltering av hela uppfarten? (gissar det handlar om ca 50 kvm). Vill minnas att vi betalade 300 kr/kvm + moms (har inte fakturan framför mig)

Sätt att laga detta skarvlöst/nästan skarvlöst? Vi vill inte att det ska se ut som ett lapptäcke.

Rimligt ekonomisk ersättning för att istället "leva med" detta?

Rimlig ekonomisk ersättning om man låter dem skära upp och lappa i på ett snyggare sätt än detta, men att lagningarna kommer synas?
Spontant hade jag nog inte brytt mig nämnvärt om utseendet om de fixat till det så det blir jämt. Jag vill inte ha gropar i min uppfart, men utseendet är av ganska ringa betydelse.
Mina svar är därmed säkert också lite färgade av den åsikten men här kommer de hur som helst:

Nej, jag skulle inte tycka att det är rimligt att begära att de asfalterar om hela uppfarten.
Ingen kunskap i vad det finns för metoder att göra en sådan lagning osynlig, av förklarliga skäl skulle man ju heller aldrig se en sådan någonstans, men för mig är det rätt tydligt att ny asfalt aldrig ser ut som gammal asfalt när den är nylagd. Om något år så borde det givetvis synas mindre.
Vad du tycker är rimlig ersättning för att leva med 'lapptäcket' kan bara du svara på. Om frågan är öppen kommer du få ungefär lika många svar som på frågan "hur långt är ett snöre".
 
harry73
Om sommaren inte hade varit så varm, hade jag sagt att det inte är sopbilens fel med asfaltens fel.
Asfalten ska normalt klara lastbilar utan att de lämnar avtryck.
Nu var det en varm sommar, och då kan asfalten bli så varm att det inte längre faller under normala förhållanden.
Då skulle man kunna säga att det varken är sopbilens fel eller asfaltläggarens fel, och då är det bara ditt ansvar.

Sedan har kommunen sagt att de vill lösa problemet eller ersätta din skada, så då är det bara att ta emot. Men att kräva omasfaltering är att ta i. Det skulle innebära att din uppfart nu är värdelös och inte går att använda. Och så är inte fallet. Du har dels en kosmetisk skada (=märken) och dels en strukturell skada som kan leda till stensläpp eller potthål i framtiden. Den strukturella skadan lagades av UE, så då är bara den visuella kvar.
Antingen accepterar du den för chokladask eller annan lämplig ersättning eller så föreslår du att de försöker värma upp skadan och sen packar den försiktigt med en padda. Har du tur blir det lite bättre.
 
Det går att väcka bindemedlet med gasolbrännaren och släta till det om det men hur man än gör så får man en nyansskillnad gentemot det orörda som kvarstår en tid till sol, vind och övrigt slitage gjort sitt.

Hade ni låtit det vara från början och tagit chokladasken så hade det garanterat varit osynligt vid det här laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.