Jag jobbar inom en bransch där det råder en väldig hysch hysch om det mesta.
Det är ofta informationsträffar om olika produkter mm och jag träffar ofta kolleger vi även skickar även jobb mellan varandra men ingen talar om hur de gör med olika saker alltså inte ens mellan kolleger.
Jag skämtar inte utan alla ska vara hemlighetsfulla men det är även en bransch där man får lära sig mycket själv det är inte så att tillverkarna berättar hur man öppnar deras lås och så vidare utan man får öppna grejorna och lista ut hur man kan göra.
Det finns produkter och vissa personer som är öppna men de är inte det vanliga.

Jag har sedan barnsben levt efter att information vill vara fri och ska så vara.
Det enda som hindrar någon från att lära är att andra undanhåller information, men viss information väljer även jag att inte sprida öppet på nätet.
Om alla delade med sig av all information skulle människligheten kommit betydligt längre i utvecklingen men nu när internet finns så blir informationen fri för att andra delar informationen.
Jag kan likväl säga att det är inte samma kunder som vill göra allt själva och som ringer hantverkaren eller att det är inte i mitt område osv men det är att ljuga för sig själv, jag vill dela med mig av kunskapen.
Att svara på forum håller även viss information mer lättillgänglig som jag annars skulle få tänka efter mycket mer för att minnas.
Det tråkiga är väl när vissa inte tror på det man skriver men det är deras förlust fast även jag har fel ibland.

Anledningen att jag väljer att vara anonym är för det hade blivit så jobbiga möten annars med branschkollegor som inte ens vill dela med sig till andra i yrkeskåren om något och många anser det vara helt fel att hjälpa på internet så alla kan läsa det så som jag gör.
Diskussionen har varit uppe på olika träffar ;)
Med denna situationen i yrket så blir jag bara mer och mer intresserad av att dela information och har även haft funderingar på att dela den informationen jag avstår från idag fast på annan media då säkerheten inte är säkrare än sin svagaste länk.
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
F F.Padda skrev:
Synpunkt 2: Jag antar att de hantverkare som frekventerar detta forum, och som ägnar en stor del åt sin egen fritid till att hjälpa andra, också ibland har sina meddelandekorgar fulla av förfrågningar från privatpersoner som är beredda att betala för deras hjälp. Jag tror mycket väl att många ägnar sig åt "gratis" rådgivning av rent altruistiska skäl, men det bör även ses som utmärkt reklam för dem själva och deras verksamhet. Om jag måste anlita en hantverkare (antingen för att lagen så kräver, eller för att jag helt enkelt inte har tid/lust/ork att göra det själv) så är det ju givet vem man väljer: den där trevliga snubben på forumet som gärna ger goda råd och tips, eller den där som gnäller på att han förlorar jobb?

//FP
Min inkorg kryllar inte av förfrågningar och jag säljer varken tjänst eller varor via detta forum.
Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att hjälpa om det är något som inte går att få tag i längre men det har inte hänt än.
Jag hjälper gärna någon att göra något rätt via forumet om någon "yrkesman" gjort fel eller om någon vill ha hjälp i djungeln av produkter och utförande, sedan har jag så väldans svårt att sova och sover väldigt lite och något måste jag fördriva tiden med.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
tommib
Tja.... Jag hänger här för att jag lär mig saker av att läsa trådarna. Både frågor som folk ställer och andras svar. De gånger jag tycker att jag kan tillföra något svarar jag själv.

Jag jobbar med något helt annat (läkare), forumet är min hobby och känns betydligt roligare än att titta på TV. Tyvärr tar det lite för mycket tid från saker jag borde göra (typ forska, läsa på mer om mitt jobb) men lite roligt måste man få ha. Dessutom är det kul att hjälpa andra, det är sin egen belöning i väldigt många fall.
 
  • Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag jobbar inom en bransch där det råder en väldig hysch hysch om det mesta.
Det är ofta informationsträffar om olika produkter mm och jag träffar ofta kolleger vi även skickar även jobb mellan varandra men ingen talar om hur de gör med olika saker alltså inte ens mellan kolleger.
Jag skämtar inte utan alla ska vara hemlighetsfulla men det är även en bransch där man får lära sig mycket själv det är inte så att tillverkarna berättar hur man öppnar deras lås och så vidare utan man får öppna grejorna och lista ut hur man kan göra.
Det finns produkter och vissa personer som är öppna men de är inte det vanliga.

Jag har sedan barnsben levt efter att information vill vara fri och ska så vara.
Det enda som hindrar någon från att lära är att andra undanhåller information, men viss information väljer även jag att inte sprida öppet på nätet.
Om alla delade med sig av all information skulle människligheten kommit betydligt längre i utvecklingen men nu när internet finns så blir informationen fri för att andra delar informationen.
Jag kan likväl säga att det är inte samma kunder som vill göra allt själva och som ringer hantverkaren eller att det är inte i mitt område osv men det är att ljuga för sig själv, jag vill dela med mig av kunskapen.
Att svara på forum håller även viss information mer lättillgänglig som jag annars skulle få tänka efter mycket mer för att minnas.
Det tråkiga är väl när vissa inte tror på det man skriver men det är deras förlust fast även jag har fel ibland.

Anledningen att jag väljer att vara anonym är för det hade blivit så jobbiga möten annars med branschkollegor som inte ens vill dela med sig till andra i yrkeskåren om något och många anser det vara helt fel att hjälpa på internet så alla kan läsa det så som jag gör.
Diskussionen har varit uppe på olika träffar ;)
Med denna situationen i yrket så blir jag bara mer och mer intresserad av att dela information och har även haft funderingar på att dela den informationen jag avstår från idag fast på annan media då säkerheten inte är säkrare än sin svagaste länk.
Jag tycker absolut det är synd om kunskap hålls hemlig eller skall försvinna pga ego och envishet, eller på ålderns höst.
Hur man renoverar ett krånglande lås behöver väl inte vara hemligt, men hur man byter ut ett lås i en låst dörr tycker jag gott kan få vara lite hemligt. :thinking:

Det finns några problem med internets öppenhet.
Ett är att information som sprids kan vara falsk, ett annat att information kan användas för att begå brott.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tycker absolut det är synd om kunskap hålls hemlig eller skall försvinna pga ego och envishet, eller på ålderns höst.
Hur man renoverar ett krånglande lås behöver väl inte vara hemligt, men hur man byter ut ett lås i en låst dörr tycker jag gott kan få vara lite hemligt. :thinking:

Det finns några problem med internets öppenhet.
Ett är att information som sprids kan vara falsk, ett annat att information kan användas för att begå brott.
Jo information bör vara fri och då måste den delas men folk måste ändå kritiskt kontrollera informationen så den är riktig då det blivit lätt att sprida falsk information till väldigt många människor.
Visst finns det information som kan användas för att begå brott men det mesta kan användas i med dåliga avsikter som att begå brott.
Med det sagt så är inte säkerheten bättre än den är och inget blir säkrare bara för att de flesta människor inte känner till bristerna (security through obscurity), inget blir säkrare av att vi vaggas in i en falsk trygghet.
Det finns även kriminella som känner till brister eller hur man forcerar en produkt och jag har svårt att se att produkten blir bättre av att det tystas ner.
Jag vill att produkterna ska vara bra men det finns en gräns/balansgång för hur komplicerad en produkt är att forcera ställt mot vad den skyddar.
Det som kom ut om ASSA 2002 för många år sedan när produkterna gick att forcera med ett bladmått var bra att det kom ut då ASSA vägrade åtgärda bristerna innan det blev vida känd även fast ASSA känt till det en längre tid och det var även därför det läckte ut.

Det är en balansgång av vad jag vill svara och den kan skilja från gång till gång, ibland vill jag säga lite mer än andra gånger men säkerheten ska inte sitta vetskapen om brister utan i produkten.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jo information bör vara fri och då måste den delas men folk måste ändå kritiskt kontrollera informationen så den är riktig då det blivit lätt att sprida falsk information till väldigt många människor.
Det är ju precis det som är bra med öppna och stora forum. Om jag t ex skulle få för mig att försöka sprida informationen här på BH att det går utmärkt att använda en gammal trädgårdsslang med Gardenakopplingar till en inbyggd diskmaskin så skulle jag ju få på skallen ganska omgående av medlemmar som vet att detta verkligen inte är en bra idé.

Då är det värre med alla dessa bloggar som verkar vara framförallt många ungas enda källa till information.
 
  • Gilla
Byurn och 3 till
  • Laddar…
Det forumet bidrar med är väl att öka chansen att jag som glad amatör ska våga mig på att göra mer delar av ett projekt själv. Om man tänker sig en normalfördelningskurva över händighet så kommer forumsläsaren över tid att röra sig kunskapsmässigt över medianlinjen och längre ut till höger vad gäller teoretisk kunskap och kännedom om hur man löser/bygger/lagar saker.

Jag tror bestämt att en ökad grad av kunskap och kontroll över ett projekt leder till att man A) vågar påbörja fler projekt som man vill utföra, samt B) fortsätter att sträva efter att lära sig mer. Därmed fungerar yrkesmännens tips på "Byggahus" som en katalysator för oss medlemmar som gradvis får mindre tumme mitt i handen och det innebär också att yrkesmännen på marknaden kommer att uppleva att de enklare jobben i ett projekt försvinner mer och mer.

Jag tror att Byggahus genererar mer arbetstillfällen för yrkesmännen eftersom folk gör basjobbet själva och sedan vill leja bort finliret / det som kräver kompetens, än vad det äter upp i förlorad inkomst. Det betyder också att skicklighetskraven på hantverkarna ökar över tid, vilket också är bra eftersom det då gallras bort individer/firmor som fuskar, slarvar och som inte längre kommer undan med det.

Det svåra för min del är väl att veta vad jag ska ta på mig själv utifrån krav på finish / tid / kostnad och vad jag ska göra själv. Där är forumet toppen eftersom man snabbt inser vad man kan klara av och inte. Jag brukar även ta den diskussionen med mina hantverkare och de blir oftast glada för att man frågar dem innan man börjar göra saker som faktiskt är riktigt svåra att få till bra, eller där man riskerar att låta hantverkaren göra om allt.

Jag kommer aldrig gjuta utomhuspooler i bergsskrevor, eller mura hus, men jag har lärt mig att göra grisjobben som äter timmar för hantverkarna och det är både dem jag anlitat och min plånbok glada för :p
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst igenom alla 13 sidorna. De tipsen krilleman ger till folk är jobb som jag och säkert alla andra rörläggare kan vara utan.
Är man en firma i byggbranschen och man inte häcken full så beror det på andra saker än brist på jobb överlag.
 
  • Gilla
Profossen
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Men om nu det här forumet medverkar till att alla fixar allt själv, hur kommer det sig då att det råder akut brist på exempelvis elektriker och VVS-montörer?
Anledningen till att det är brist på rörläggare är inte att ingen vill utbilda sig utan företag inte erbjudet någon Lärlingsplats
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Men det är väldigt många bl.a. rörläggare på "övertid" som gnäller för att ingen vill ta över.
"Bita sig själv i svansen" är ett ordspråk som passar in.
 
Excel
W WarHawk skrev:
Startar då tråden och diskussionen. Hur tänker ni när ni hjälper privatpersoner med saker som yrkesmän i eran egen bransch hade kunnat göra på arbetstid? Det finns ju trots allt många som lever på servicejobb, och ibland är det utom rimligt tvivel att svar i trådar kostar någon ett jobb.

Vad är motivationen? Tycker inte alls det är fel att hjälpa med småsaker som slangar till duschkabiner och liknande . Det jag funderar över är större eller mer komplicerade projekt som annars hade gått till branschen.
Några jobb går säkerligen förlorade, några jobb tillkommer säkert pga. inspiration eller att man betalar hantverkare för jobb som man inte själv behärskar.

Jag är övertygad att om kunskapen ökar så är det till gagn för samhället, inte tvärt om.

Det kan ju också kännas bra att hjälpa en medmänniska, den känslan går nog inte att mäta i pengar.
 
Krilleman
GoForIt GoForIt skrev:
Men det är väldigt många bl.a. rörläggare på "övertid" som gnäller för att ingen vill ta över.
"Bita sig själv i svansen" är ett ordspråk som passar in.
Passar inte riktigt in på mina byggen. I mitt bygglag har vi en lärling varje år som vi driver på och försöker utbilda och oftast någon praktikant med på något hörn.

Det är tyvärr många företag som inte tar emot lärlingar/praktikanter som du skriver.

Jag har börja tappa räkningen på hur många lärlingar det är som lyckats genom åren under mitt överseende.

Problemet som jag ser det är att inga av dom praktikanter som kommer ut idag vill bli rörkrökare. Visst finns det undantag, absolut. Men det är fler som bara visar närvaro än att visa intresse... Och med den inställningen får man ingen anställning som lärling.

Det är en markant skillnad om man jämför med endast en handfull år sen på praktikanters intressenivå!
 
Redigerat:
"Trenden" från en viss falang inom våra folkvalda är ju att de fått för sig att det är fult att vara "knegare" och att alla ska bli akademiker. Inga yrkesgymnasium och inga lärlingsjobb, det är förnedrande. Alla ska genomgå (läs genomlida i många fall) treårigt gymnasium och sedan plugga vidare på högskola. Alla ska ha samma (höga) ingångslön, och om inte det går är det bättre att de inte har sysselsättning alls.

Ironiskt nog har just denna falangs väljare historiskt varit just knegare. Än mer ironiskt är att många knegare fortfarande röstar på dem...

Hur ska unga människor vilja bli knegare när de "indoktrineras" med att man är mindre värd om man tar ett hederligt hantverksjobb, och att det är bara akademiker som är värda något? Klart att ungdomarna väljer bort att bli knegare.
 
  • Gilla
Oldfart och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
W WarHawk skrev:
Startar då tråden och diskussionen. Hur tänker ni när ni hjälper privatpersoner med saker som yrkesmän i eran egen bransch hade kunnat göra på arbetstid? Det finns ju trots allt många som lever på servicejobb, och ibland är det utom rimligt tvivel att svar i trådar kostar någon ett jobb.
Jag har länge undvikit att svara i denna tråd, då frågan egentligen rymmer så otroligt många tankar och dimensioner.

Men först och främst så .... Jag är en privatperson här på forumet.

Jag är en privatperson, med vissa kunskaper, såsom alla andra fantastiska forumdeltagare här som också är privatpersoner med andra kunskaper. Kunskaper som jag dessutom ofta saknar, så därför blir detta forum en samling privatpersoner som idkar kunskapsutbyte.

Har man mycket svårt att skilja på sin yrkesroll och sin privatperson så kan man kanske få svårt på ett forum som byggahus. Jag tycker i alla fall att jag man märker det ibland.


edit: bytte "jag" till "man", det gick annars lätt att tro att det var jag som hade svårt att skilja på yrkesrollen och mig som privatperson ... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.