Funderar på att byta de gamla sjöstensplattorna runt på två terasserna runt huset mot plattor med grå oregelbundna plattor av skiffer. Även uterummet som ligger under husets tak i samband med den ena terassen skulle passa väldigt bra med samma beläggning.

Nu har jag dock blivit fundersam eftersom Skiffer alltid förknippas med Radon och strålning.

Läser om folk som lägger skiffer inne i huset i kök och badrum etc. De verkar inte ett dugg bekymrade.

Vi har ett luftintag under huset för "till och frånluften" som suger via ventilations gallerna i grunden runt om huset ("Anybyspecial" 1985...)och uterummet står i direkt kontakt med luften mellan yttertak och innertak. Huset är byggd på ett område med sand och vi har inga andra problem med Radon.

Är jag bara paranoid eller håller jag på att bygga in mig i världens cancer fälla? Jag vill varken ha in radon i huset eller sitta och dö av lungcancer på min terass...

Tacksam för synpunkter. Kanske har någon annan också skiffer nära huset eller därinne tänkt i samma banor och har ett enkelt svar?
:p ???
Bästa Hälsningar,
pmf
 
Det låter ju vettigt.
Tack för tips.
Bästa Hälsningar,
pmf
 
Hemmakatten
Detta var helt nytt för mig (o säkert många andra)!

Är det så att det bara är skiffer bruten på vissa orter som innehåller radon? Själva funderar vi på att bygga en stor öppen spis inomhus med torrmurad norsk skiffer. Borde vi tänka om?

Har sett hus murade med skiffer helt eller delvis, skifferskorstenar, skiffermurar, väggar med skiffer inomhus mm. Uppenbarligen har man ju använt skiffer under lång tid som byggnadsmaterial, men det kanske var innan radonproblematiken blev känd, eller?

Skiffer som är ett så urläckert material!!
 
OK alla, har nu luskat en massa och här kommer lugnade besked, allting utstrålar radioaktivitet mer eller mindre och en hel del saker även radon, tex marken och berggrunden och ibland tom. grundvattnet, men som sagt mer eller mindre. När man talar om Radon i skiffer(det finns väldigt många olika som ni andra redan har fattat...) så menar man ofta sk. Alunskiffer som glatt användes till Blåbetongen man sen bla.byggde hus av på 60 och 70 talet(tror jag , vet ej när de slutade). Alunsskiffer går tydligen inget vidare att bygga terass av och det är riktigt att olika skiffer har olika utstrålning. Det finns 511 olika gränsvärden för olika ställen och olika material. Det som skrämde mig var att jag grundvattnet kunde innehålla Radon och om man hade småbarn som drack stor mängder av Radon rikt vatten så var det ingen hit...
Så nu ska jag nog bygga min terass och sluta oroa mig. Vill man som sagt ,så kan man bekymra sig över radioaktivitet och radon i princip allt. Frisk luft är bra som motmedel och det ska jag ha få min terass!
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.