Jag kan nog knåpa ihop ett betonghåltagningsquiz om ni vill ha något att bita i...
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det ju bara lite fredagsnöje i form av ett quiz på BH, det är liksom inte högskoleprovet. :cool:

Jag antar att det är fritt att själv skapa ett quiz i valfritt byggrelaterat ämne. Jag kommer ha lika mycket nöje av det quizet. :)

En spin-off är kommentarerna i tråden efteråt, där brukar man lära sig mer när alla frågor nagelfars. :D
Men hela nöjet med quizet försvinner om det inte stämmer, hela grejen bygger ju på hur många rätt man kan få.
Du går ju inte in och gör ett quiz och bara trycker hej vilt.
 
Mikael_L
Ja visst är det bra att det är ganska korrekt, men det är ju inte dödsallvarligt typ.
Alla quiz här är gjorda med de bästa intentioner, men sällan helt fria från några slamkrypare.

Jag tycker man får ta det för vad det är, något som någon knåpar ihop på sin fritid och bjuder på.

Jag har klagat på många quiz här på BH, men mina klagomål ska inte tas på allvar - egentligen. :)
 
Nöjet med quizet är att man besitter sådan fördjupad kunskap att man med lätthet kan navigera runt dom tillkortakommanden som finns och ändå med lätthet dunkar in 10/10...

Eller så tar man det för vad det är... ;)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nöjet med quizet är att man besitter sådan fördjupad kunskap att man med lätthet kan navigera runt dom tillkortakommanden som finns och ändå med lätthet dunkar in 10/10...

Eller så tar man det för vad det är... ;)
Grattis men du fick inte alla rätt för frågorna stämmer inte ;)
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
10/10
Men som sagts ovan. En del frågor/svar kan diskuteras.
 
Jag fick 9/10 för jag sa 50-talet på platta.
WTF? Min kompis har ett hus med platta från 50 talet.. ju
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
7/10 .. dels en tankevurpa så borde varit 8/10 men kanske egentligen 9/10 då även jag sa att platta på mark kom på 50-talet. Detta då jag själv bor i ett hus med platta på mark och det är byggt -64 ....

Av de husen som är byggda här där jag bor på 60-talet är det antingen platta på mark eller källare. Dock är det överlag mest tegel/siporex hus här så det kan vara en anledning men i Skåne tycker jag nästan tvärt om att krypgrund hör till ovanligheterna 1960 och framåt!
 
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 1034 personer (80%) av de 1283 som gjort quizet.

Märkligt! På första försöket dessutom :giggle:
 
9 av 10. Hade ingen aning om att man ska stänga ventilerna och köra luftavfuktare i torpargrund.

Jag kan väl för sakens skull lägga mig i plattan-på-marken-diskussionen och bidra med exempel: Farfar och farmors ladugård byggdes 1908 och hade inte direkt en källare. Definitivt platta på marken.
En av originalbyggnaderna på familjens sommargård har också platta på marken och detta byggdes på 1920-talet. :)
 
Är du säker på att det är en självbärande platta på mark och inte ett betonggolv innanför självbärande väggar?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Väldigt säker då väggarna står på golvet. Detta gäller bådda byggnadsexemplen.
 
Nä nu tjötar ni för mycket om plattan på marken. Det går säkert att hitta någon pyramid i Egypten som ligger på en platta den med. ;)

Men frågan var väl när den "kom". Och det tolkas ju ofta som "på bred front". Jmf. "När kom turboladdade bilar"? (Det är ju t ex bara med den tolkningen som SAAB har något att komma med. Och såpass lokalpatriot är jag att jag tycker att de har rätt! ;) )

Så jag hävdar att som frågan är ställd så är 70-talet visst en rimlig tolkning! Osett när det första huset i historien med en "platta" på "mark" (hur nu en "platta" skall definieras) kom till!

(Och så har jag för första gången alla rätt! Och det tar ni inte ifrån mig! ;))
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är ganska knepigt att formulera frågor som inte kan ifrågasättas på något sätt.

Vi har någon medlem som jobbar med att göra frågor i frågesport som jag fick tips av. Att formulera frågorna exakt så att de inte kan misstolkas etc. Jag måste dock säga att jag tycker att det är både roligt och lärorikt också när det blir en diskussion kring frågorna för allt är inte svart eller vitt när det gäller att bygga hus. Och glöm inte att det är underhållning det här även om man också ska lära sig nya saker.

Jag tycker det är jätteroligt ifall ni vill tillverka quiz och visa var skåpet ska stå! Jag utmanar särskilt @twoody. Skicka frågorna till mig så lägger jag upp dem i vårt system. @Jarlingar, ett betonghåltagningsquiz av en riktig expert på ämnet är det vi behöver. :)

Angående när platta på mark introducerades i Sverige så förlitade jag mig på den förträffliga journalisten Ulrica Sundström som skrev den här åt mig: https://www.byggahus.se/bygga/platta-pa-mark och jag verifierade hennes uppgifter med vad Per Hemgren skriver i boken Bygga grund. Men det är ju intressant att ni skriver att ni vet flera hus som är byggda med platta på mark på 50-talet eller ännu tidigare. Man kanske då ska läsa in i frågan "som vi bygger den idag", för jag kan inte tänka mig att de göt in cellplast och saker på 50-talet eller ännu tidigare? Fanns olika typer av kantelement då?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Metoden att grundlägga med betongplatta på mark kom under 1950-talet från USA. Betongplattan värmeisolerades på ovansidan för att få varma golv. Det blev en vanlig byggmetod under 1960- och 1970-talet.Golvet byggdes ofta med värmeisolering mellan träreglar, så kallat uppreglat golv. Det blev vanligt med fukt- och mögelskador i dessa golv beroende på att det blir kallt och fuktigt på betongplattans ovansida. Tryckimpregnerat trä användes därför i många fall, men det löste inte problemet.Fuktskador i platta på mark finns i cirka 15 procent av småhusbeståndet från den tiden.Under 1980-talet ändrades konstruktionen så att värmeisolering istället placerades på betongplattans undersida. Därefter har platta på mark blivit en bra och problemfri grundkonstruktion. För att få bra komfort så byggs den numera ofta med golvvärme.Källa: Olle Åberg, ansvarig för fukt- och mögelfrågor på Boverket
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.