Hej vänner,

Så har torktumlaren från -88 slutligen lagt av, en antikvitet som kom med huset. Det är en frånluftsmodell (som alla på den tiden antar jag) och den fuktiga varma luften leds bort genom en ett flexibelt plastkanal till ett hål i murstocken, se bild.

Flexibel plastkanal för frånluft från torktumlare leder till ventil i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu har jag ägnat morgonen åt att läsa på lite om tumlare och det kommit fram till att det verkar vara värmepumpstumlare som gäller idag. Så tanken är väl att skaffa en sådan och sätta ytterligare en tallriksventil för att täcka det gamla frånluftshålet.

Men tänkte bara dubbelkolla med den samlade expertisen här först så jag inte gör något dumt =). Det går ju trots allt att köpa frånluftare fortfarande, finns det någon anledning att göra det utöver att de är billigare i inköpspris?
 
Frånluftstumlare trodde jag faktiskt inte att man kunde köpa idag.

Valet står väl i princip mellan värmepumpstumlare eller kondenstumlare. Energiförbrukningen verkar skilja 2 - 3 kr per torkning. Så räknar man med att köra den 1500 ggr under 3 - 5 år. Så bör värmepumpsvarianten kunna löna sig. Verkar skilja 2 - 3 000 i pris.

Själva värmepumpen är ju en relativt dyr del, som kan gå sönder, så risken att maskinen behöver bytas ut i förtid är troligen lite större med en värmepumpsmaskin. Kondenstumlaren innehåller ju i princip bara två fläktar som kan slitas. En för den interna luftcirkulationen och en för att kyla kondensorn med en extern luftström.
 
  • Gilla
Random
  • Laddar…
Vi hade exakt samma situation som dig och vi valde att köpa en ny frånluftstumlare. Det är ont om den i de vanliga kedjorna men jag beställde på nätet med hemleverans. Inga problem alls.
Jag köpte denna men verkar vara utgående, https://www.gransbygden.se/wta74101sn-wta74101sn?ref=prisjakt

Jag upplever frånluftstumlare som bättre
- Upplever att det blir torrare fortare
- Slippa tömma vatten
- Fult med frånluftsuttag som inte används
- Minskad belastning av fukt i tvättstuga (nu har man ju kanske ändå nån annan form av frånluft där)
 
Du ser ju ut som du kanske endast har nån mystisk tilluft där bredvid? Har du ingen frånluft idag skulle jag starkt rekommendera att fortsätta med frånluftstumlare.
 
  • Gilla
henkepenk
  • Laddar…
Att basera vetilationen på att köra torktumlaren låter inte som en vettig lösning.

Värmepumpstumlaren är en kondenstumlare med lägre energiförbrukning. Kobdenstumlare blåser inte ut värmen utan låter den vara kvar i huset. Jag skulle kört på en kondenstumlare och valt en med värmepump om jag räknar ned att den kommer att användas mycket. Vi har en värmepumpstumlare som går klart mer än jag räknade med vid inköpet. Vetilationen löser man inte via torktumlaren.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Är det behållare på alla kondenstumlare eller kan man koppla en slang till golvbrunnen?
 
  • Gilla
Fjanten
  • Laddar…
Många kan anslutas till slang, men inte alla.
 
A
Frånluft är effektivast
Kondens är mer energieffektivt särskilt om man har ett kallt utrymme.
Värmepumpstorktumlare är de som går sönder oftast men bra i små utrymmen
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att basera vetilationen på att köra torktumlaren låter inte som en vettig lösning.

Värmepumpstumlaren är en kondenstumlare med lägre energiförbrukning. Kobdenstumlare blåser inte ut värmen utan låter den vara kvar i huset. Jag skulle kört på en kondenstumlare och valt en med värmepump om jag räknar ned att den kommer att användas mycket. Vi har en värmepumpstumlare som går klart mer än jag räknade med vid inköpet. Vetilationen löser man inte via torktumlaren.
Det är väl ingen som föreslagit frånluftstumlare som ventilationslösning. Men har man det idag utan annan frånluft, så behöver man fixa nån form av frånluft om man ska byta till kondens.
 
A
Heller ingen bra ide att låta fukt o damm gå in i murstocken
 
Johd1: Då tolkade jag dig helt fel. Det ser ut som att du rekomenderar det.
 
electroluxaren skrev:
Heller ingen bra ide att låta fukt o damm gå in i murstocken
Kanske inte. Men damm fastnar nog i filtret.
 
A
Nä det gör det faktiskt inte
det vanligaste felet med frånluft torkar är täppt utblås i slang eller ventil
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jaha, det här blev man ju inte mycket klokare av :thinking:.

electroluxaren skrev:
Heller ingen bra ide att låta fukt o damm gå in i murstocken
Det har ju varit så de senaste 25 åren och det verkar inte ha varit några problem. Men du menar alltså att det är en dålig idé att köpa en ny frånluftstork och koppla till murstocken som det ser ut idag?

H hempularen skrev:
Frånluftstumlare trodde jag faktiskt inte att man kunde köpa idag.

Valet står väl i princip mellan värmepumpstumlare eller kondenstumlare. Energiförbrukningen verkar skilja 2 - 3 kr per torkning. Så räknar man med att köra den 1500 ggr under 3 - 5 år. Så bör värmepumpsvarianten kunna löna sig. Verkar skilja 2 - 3 000 i pris.

Själva värmepumpen är ju en relativt dyr del, som kan gå sönder, så risken att maskinen behöver bytas ut i förtid är troligen lite större med en värmepumpsmaskin. Kondenstumlaren innehåller ju i princip bara två fläktar som kan slitas. En för den interna luftcirkulationen och en för att kyla kondensorn med en extern luftström.
Det är ju klart en aspekt att ta hänsyn till, livslängden. Kanske mer driftsäkert med en frånluftstork.... Vi har två barn som är 8 och 10 år så det tvättas en hel del. Men enligt Electroluxaren så är det dumt att koppla till murstocken, så då är det ju inte längre ett alternativ. Har inga planer på att ta upp ett nytt hål i väggen.

Låter åsikterna dugga ett tag till så får vi se om det mynnar ut i någon form av beslut! :p
 
Ursäkta att jag hoppar in men jag undrar om en värmepumpstorktumlare inte har någon avrinning av vatten såsom en ren kondenstumlare har.

Gunilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.