useless useless skrev:
Jag behöver nog träna lite mer på det här... :D
En bra början!
 
useless useless skrev:
Jag tror inte man hade varken traktor eller kran när muren i första inlägget byggdes... Och jag tror inte du kommer att bygga en bättre mur oavsett hur många maskiner du får till ditt förfogande. ;)
Tänker du alltid så när du har chans till att motivera fler verktygsinköp?! :thinking:
 
Jag har sparat in många gymkort på att inte köpa för mycket verktyg och maskiner...
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Äh, inte ska man slita ut kroppen om det finns maskiner;)
 
Du blir lika tränad men hinner mer och sliter dig mindre.
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Hej!

Tjusigt, kan du PM.a mig kontaktuppgifter till stenhuggaren?

Med vänlig hälsning,
Magnus

M Markus P skrev:
Har precis fått en stenmur gjord till framsidan av vår gamla mangårdsbyggnad. Vi ville ha så "raka" stenar som möjligt med så stora stenar som möjligt för att det skulle gå väl ihop med den gamla huggna muren som tillhör huset bredvid och ge ett gammaldags intryck. Är mycket nöjd med resultatet! Det var en polsk stenhuggare som ledde arbetet och högg till många av stenarna direkt på plats. Inte så tokigt dyrt. Tror de tog 1200kr/m plus kostnad för schaktning och lite annat. I slutänden tror jag det hamnade på ca 2000kr/m. Visst, inte billigt heller, men om man är petig med resultatet och vet vad man vill ha så kostar det.[bild]
 
  • Gilla
Alisoncosson
  • Laddar…
Martin_B
useless useless skrev:
Jag behöver nog träna lite mer på det här... :D
Sätt ungarna på att pussla ihop det... de gillar säkert att pussla :rofl:
 
Hej!
Väldig fint! Kan du PM mig stenhuggarens kontakt detailer?
Tack på förhand!
Alison

M Markus P skrev:
Har precis fått en stenmur gjord till framsidan av vår gamla mangårdsbyggnad. Vi ville ha så "raka" stenar som möjligt med så stora stenar som möjligt för att det skulle gå väl ihop med den gamla huggna muren som tillhör huset bredvid och ge ett gammaldags intryck. Är mycket nöjd med resultatet! Det var en polsk stenhuggare som ledde arbetet och högg till många av stenarna direkt på plats. Inte så tokigt dyrt. Tror de tog 1200kr/m plus kostnad för schaktning och lite annat. I slutänden tror jag det hamnade på ca 2000kr/m. Visst, inte billigt heller, men om man är petig med resultatet och vet vad man vill ha så kostar det.[bild]
 
  • Gilla
Enannananna
  • Laddar…
A Alisoncosson skrev:
Hej!
Väldig fint! Kan du PM mig stenhuggarens kontakt detailer?
Tack på förhand!
Alison
Varför skall stenhuggarens kontaktdetaljer vara hemliga för resten av forumet? Knappast dålig reklam ..
 
elpaco elpaco skrev:
Varför skall stenhuggarens kontaktdetaljer vara hemliga för resten av forumet? Knappast dålig reklam ..
Bra fråga. Trodde det var kanske en regel eftersom andra skrev samma. Jag skulle bara vilja få kontaktdetailer.. privat eller offentlig!
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Regeln är att man inte får "hänga ut" någon, dvs negativ publicitet.
Finns också en regel om att företag inte får gå in och rekommendera sig själva.
 
  • Gilla
Alisoncosson
  • Laddar…
Vi har använt sprängsten till vår mur (finns att köpa från stentäkter) och det skall vara blandat stora och små bitar.
Regeln är att 1 sten skall låsa 2-3 underliggande. Småbitar slår man in för att "låsa" fast de större ytterligare.
Lite bruk i mittdelen av muren som inte syns från utsidan är också bra för att muren skall vara stabil.
Det största problemet är att hitta en stentäkt där man krossar berget och sorterar fram dels små bitar ( 50-100 mm) och även större (300-500 mm). Vi hämtade själva stenen med släpkärra och fick lov att plocka fram bitar som såg hanterbara ut.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det är enkelt att knacka till sprilarna (de små stenflisorna) med måkare och sätt eller bara med måkare om man har lämpliga sprängstenar att börja från.
 
A Alisoncosson skrev:
Hej!
Väldig fint! Kan du PM mig stenhuggarens kontakt detailer?
Tack på förhand!
Alison
Skickat
 
V mutalisken skrev:
Jättefint! Kan du pma kontaktuppgifter? :) det kan vara ett alternativ värt att utforska för mig. :)
Verkar inte gå att skicka PM till dig, kolla dina inställningar. Ursäkta sent svar =/.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.