Det lär ju vara folks okunskap som gör att de köper ett hus i så fall. Även om man undersöker så gott man kan så kan ju föregående ägare ja spillt olja utanför tomtgränsen, vilket kostar stora belopp att sanera.

Vägen utanför mitt hus är byggd på avfall (aska) från en brännugn. Så den fastighetsägare som nu äger huset där han som byggde vägen bodde är numera ansvarig för att sanera den, om det måste göras? Den fastigheten lär ju vara omöjlig att sälja framöver. Vägen tillhör ingen vägförening.

Jag skulle inte våga köpa ett hus igen om man kan åka på sådana oförutsedda saker.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle inte våga köpa ett hus igen om man kan åka på sådana oförutsedda saker.
Då ska du nog inte köpa hus, nej.
 
R RapidSledge skrev:
Det som är på tomten, allt utanför tomten är säljaren ansvarig för om inte det avtalats om.
Låter fullt rimligt.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Är det gör att det är en mur det inte är TS ansvar? Om förra ägaren byggt en friggebod på kommunens mark, hade den också varit kommunens ansvar? Och hur påverkas det isåfall att att TS renoverat den?
Jag vet inte svaret på frågan, jag sammanfattade åsikterna i tråden. Vet man det ena så bör man veta det andra.
 
T twoody skrev:
Du kan inte riva något och bygga en helt ny konstruktion och hävda att du har renoverat.
Det funkar inte på hus och inte på murar heller.
Jo du kan byta ut allt på ett hus, men inte samtidigt. Hur hade annars gamla torp sett ut? Du får endast byta norr och söder fasad men aldrig öst och väst? Eller taket måste vara kvar om du gräver ut och gjuter platta? Självklart får man byta ut allt, men inte riva allt på samma gång. Finns gott om projektrådar att följa här som gör samma :)
 
  • Gilla
Originalet och 2 till
  • Laddar…
F
B Bergtallen skrev:
Handläggaren har sprungit runt och fått låst ärendet. Sedan har denne skrivit avslag på vår anhållan om att skjuta upp ärendet till BN i dec. Mejlet är inte underskrivet av någon handläggare ej underskrivet heller. Vi har begärt att få annan handläggare där man kan ha en dialog men inte fått medhåll att byta.
Det låter som Kungsbacka kommun, detta..
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jo du kan byta ut allt på ett hus, men inte samtidigt. Hur hade annars gamla torp sett ut? Du får endast byta norr och söder fasad men aldrig öst och väst? Eller taket måste vara kvar om du gräver ut och gjuter platta? Självklart får man byta ut allt, men inte riva allt på samma gång. Finns gott om projektrådar att följa här som gör samma :)
Vet inte om du svarat på helt fel inlägg men jag har inte påstått att man inte får byta allt på ett hus?
Det jag skrev är att du kan inte renovera något till något helt annat, du kan ju inte renovera t ex ett gammalt torp i trä till en funkisglaslåda.
Där av så skulle det vara intressant i denna tråd att se hur det såg ut innan ts renoverade muren.
 
T twoody skrev:
Vet inte om du svarat på helt fel inlägg men jag har inte påstått att man inte får byta allt på ett hus?
Det jag skrev är att du kan inte renovera något till något helt annat, du kan ju inte renovera t ex ett gammalt torp i trä till en funkisglaslåda.
Där av så skulle det vara intressant i denna tråd att se hur det såg ut innan ts renoverade muren.
Läs citatet i mitt inlägg. Det har du skrivit. Och i det inlägget citerade du mig. Så det kanske började med att du citerade fel? Jag har sagt likadant i alla mina inlägg så det är upp till dig vad du vill få fram?
Du kan byta fasad, platta, takbeläggning, fönster och färger sålänge det inte är detaljplan eller K-märkt. Jag tycker det är samma som muren. Den är lika bred, hög och lång som innan. Det är en likadan mur med annat ytskikt. Det är just därför jag försöker få Daniel 109 att ha lite stöd för sitt påstående att det är en helt annorlunda mur.
När man söker bygglov för en mur, måste materialet specas? Står det uttryckligen knäckstensmur eller tex putsad mur. Eller söker man helt enkelt för ”en mur”?
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
F fnord skrev:
Det låter som Kungsbacka kommun, detta..
Eller Kungälv.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Läs citatet i mitt inlägg. Det har du skrivit. Och i det inlägget citerade du mig. Så det kanske började med att du citerade fel? Jag har sagt likadant i alla mina inlägg så det är upp till dig vad du vill få fram?
Du kan byta fasad, platta, takbeläggning, fönster och färger sålänge det inte är detaljplan eller K-märkt. Jag tycker det är samma som muren. Den är lika bred, hög och lång som innan. Det är en likadan mur med annat ytskikt. Det är just därför jag försöker få Daniel 109 att ha lite stöd för sitt påstående att det är en helt annorlunda mur.
När man söker bygglov för en mur, måste materialet specas? Står det uttryckligen knäckstensmur eller tex putsad mur. Eller söker man helt enkelt för ”en mur”?
Nej man kan inte göra så som du säger.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Den är lika bred, hög och lång som innan. Det är en likadan mur med annat ytskikt.
Det är ju det det inte är. Detta är en mur med betongkärna och sprängsten som ytskikt medan en knäckstensmur är staplade stenar som hakar i och låser varandra utan att använda betong eller cement.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Fast en mur är en mur oavsett byggmetod väl?
 
  • Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast en mur är en mur oavsett byggmetod väl?
Ja det är fortfarande mur men det är inte en renoverad mur utan en helt ny.
 
T twoody skrev:
Ja det är fortfarande mur men det är inte en renoverad mur utan en helt ny.
Det köper inte jag. I så fall skulle totalrenoverade hus också vara nya.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Båte ett torp och en funkislåda är hus, för att ta ett tidigare exempel. Men du kan inte renovera det ena till det andra. Men det kvittar i sammanhnget. Om du eller tidigare ägare råkar placera byggnader på fel sida gränsen kan du åläggas att flytta på det. Om det inte medför irimmliga konsekvenser. Men det kan jag inte se att det gör i det här faller.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.