Har fått problem med min Husqvarna QB5181X, disken känns inte riktigt så torr som den gjort tidigare när maskinen är klar.
Har läst den här artikeln:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ill-50-grader-samt-laekage-felkod-i30.247204/

När jag kör maskinen i Auto programmet så känns den inte lika varm efter avslutad diskning, förmodligen detta som gör att disken inte torkar ordentligt.
Har provat ECO programmet men det verkar ge samma slutresultat med dåligt torkad disk.

Har gjort följande:
- Har haft loss kretskortet och gått över det efter dåliga lödningar, men det var inga vad jag kunde se.
- Värmaren i diskmaskinen fungerar, jag har kollat med en elmätare i vägguttaget. Har inte kollat hur den är på/ av under hela programmet. men under diskningsfasen så värms vattnet upp .
Någon som vet hur och när värmaren skall vara på?
- Har haft loss temperaturgivaren och kontrollmät den och den ger de värden den ska enligt artikeln ovan.

Jag lutar åt att det kan vara det problem med takometern som beskrivs i artikeln ovan.
Har mät motståndet på Takometer spolen och den ar på 230 ohm. Är detta ett rimligt värde?

Kan det vara fel på fotocellen som mäter smutsigheten i vattnet, går den att kontrollera på något sätt?
 
A
Mät temperaturen på vattnet
 
Vart mäter jag temperaturen bäst är det inuti maskinen i botten?

Kör jag ECO programmet skall det då i botten vara 50°C?
Efter hur lång tid in i valt program skall temperaturen vara uppnådd?
 
A
Ja lägg en termometer i botten
50 C ochtom maskin ca10-15 minuter
 
  • Gilla
Bggsh
  • Laddar…
Satte en givare nedre i botten av diskmaskinen jämte maskinens givare.
Startade ECO 50° programmet och först gör maskinen en sköljning/tvätt med kallt vatten sedan startat den värmningen. Jag får upp temperaturen till 60°C innan värmaren slår av (ser detta på elmätaren)
Detta känns väl OK, eller?

Kanske kan vara något fel under sista sköljningen innan torkningen, vilken temperatur skall den skölja med?
Börjar bli lite sent att kolla tempen under sköljning idag, får fortsätta i morgon kväll.
 
A
Tja det ligger ju inte så tokigt
Tempen på sköljningen brukar vara samma men det beror på din modell och om du har tillval.
 
Körde idag en full maskin med Autoprogrammet. Under själva diskfasen kom vattentemp upp till strax över 40°C, sedan under sköljningen var temp runt 30°C , Sedan sjönk temperaturen succesivt, under torkningen var temp bara runt 20°C.
Tempen känns lite låg under diskfasen men disken kanske är "för ren" som vi sätter in i maskinen så den sänker temperaturen i detta programmet.
Men den låga temperaturen under torkningen kan ju förklara varför den inte torkar bra längre.
För att få högre torktemp så borde sista sköljningen bli varmare gissar jag.
Vad kan orsaka denna låga temperatur?

Skall prova att köra ett ECO 50°C program i sin fullo och se vad torktemperaturen är där.
 
Redigerat:
A
om disken är ren så är lägsta temp 45C
slutsköljningen bör vara 65 för att torka, märkligt att den är så låg-
 
Uppdatering:
Har nu kört ECO 50°C programmet. Under själva diskfasen kommer temp upp i 50-60°C. Vilket ju är rimligt.
Men efter det så blir temperaturen aldrig högre än ca 35°C. Verkar inte som om värmaren värmer sköljvattnet något.
Den värmer under diskfasen sedan inget mer.

Någon som har någon ide om vad som kan vara fel?
 
A
Man kan byta sensorns så höjs tempen 2C
Man får bara högre temp i slutsköljningen om man akiverar hygiensköljning med symbol nappflaska men det har inte alla maskiner.
 
Jag har inte hygiensköljning på min maskin, men temperaturen är lägre när jag öppnar maskinen efter avslutad diskning jämfört med för någon vecka sedan, det syns även på porslinet att det inte är torrt jämfört med tidigare så något konstigt är det.
2°C högre temperatur tror jag inte gör så mycket ut torksynpunkten.

Blir väl till att byta maskin. Den är ju trots allt 11 år. Synd bara då allt annat fungerar bra.
 
A
Electrolux rekomenderar även finish torkmedel
 
Tack för supporten
Har inte använt torkmedel tidigare så det borde inte åtgärda detta problemet tycker jag. Maskinen är helt klart kallare när man öppnar den när programmet är klart. Tidigare ångade det ut, men det gör det inte längre och i princip all disk är blöt/fuktig.
Torkade inte ens när maskinen fick stå över natten nu.

Så något måste orsaka en lägre temperatur under sköljning/torkning. Frågan är bara vad.

Ingen som varit ute för detta tidigare?
 
A
Då är det bara ett nyt programkort som behövs
 
Gjorde ett sista test idag, körde snabbprogrammet, temp kom under diskfasen upp i ca 60°C. Under sköljning kom den upp i ca 65, vilket känns som ett normalt beteende. Och disken blir torr, :D
Lutar åt att jag skall lägga någon hundralapp på att beställa en ny tacho. Ett nytt kort är blir för dyrt till en sådan maskin, kostar väl någon tusenlapp vad jag kan se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.