Hej jag har stuprör som ansluter till rör i marken, med sil emellan. När jag rensade löv ur silen såg jag vattenytan ett par decimeter ner i marken. Grävde runt med en pinne och det fastnade lerigt svart gojs. Det rinner alltså inte över men inte bort heller. Ska det verkligen vara så..?
 
  • Gilla
Andreas.
  • Laddar…
R
Vad för rör prats det om , som ska transportera bort stuprörsvatten eller dräneringsvatten
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
Hm, jag vet egentligen inte hur det hänger ihop, tyvärr .. Huset är från 39, dränering från runt 00.
 
  • Gilla
soa
  • Laddar…
R
Om det är bara för stuprören så ligger dom inte så djupt , hur långt ner kan du sticka ner något , har du kommunalt avlopp vad säger den förra ägaren , i bland får man koppla in dagvatten på det kommunala avloppet/dagvattensystem och då ska det finnas någon form av brunn i trädgården innan det går ut till gatan , om inte kommunalt för dagvatten så finns det säkert någon form av
stenkista , dike eller infiltration som det går till , att bara tro att det går att rensa direkt är inget bra , vattnet måste bort någon stans , du får börja leta och försöka få info om hur det är utfört
 
  • Gilla
Nomis123
  • Laddar…
Tack för svaren!
Rakt ner går det inte långt, verkar böja av åt sidan snabbt. Men en avloppsrensare / metallband på rulle fick jag ner flera meter utan motstånd.
Det finns en brunn vid andra hörnet, där ser ut som att det kommer in rör från sidan, sedan ser det ut att vara en liten skvätt lerigt vatten 'på botten' av brunnen, ännu längre ner.
Jag tror att det är kopplat på det kommunala. Kommunalt avlopp, närförort till Sthlm.
 
  • Gilla
Andreas. och 1 till
  • Laddar…
R
Kan du utröna om det går ner andra stuprör som kan antas vara kopplade till röret , vad har du för terräng omkring dig , lövträd , barr eller annat , det kan vara det sista röret som täpper till i T-kopplingen , börja rensa närmast brunnen , koppla loss stupen
och kör ner vattenslangen med sprutrmunstycke så långt som möjligt innan du spolar och dra den fram och tillbaka i decimeterlängd Rensning ska ske utifrån och in , skiten i slutet ska ut först , du kan även ha rensfjäder samtidigt i röret och ruska med , det som är bra är att slå i en hink vatten så snabbt som möjligt , det gäller att få tyngd i vattenpluggen som ska ner
Prova och kom tillbaka
 
  • Gilla
Nomis123
  • Laddar…
OK tack!
Jag tolkar som att det inte är bra att jag kan se vattenyta nere i dagvattenröret då?
Jag funderade på att sticka ner rensfjädern så långt jag kan för att se om den leder till brunnen och inte till tex en stenkista..
Då kan jag också testa att spola med en vattenslang, hoppas bara att jag kan få in igen böjen där nere, och se att den viker av mot brunnen och inte åt anda hållet.
 
R
Det är aldrig bra att se vatten i ett sådant rör , då är det stopp eller nästan stopp , det ska ut , du kan nog få ner en slang , sitter nog en 90graders böj i marken , , men börja så nära brunnen som möjligt , kanske din fjäder är så lång att den räcker fram .
Angående brunnen det luktar inte skit där då , om inte så är det säker en rens/sand brunn som ska vara före det kommunala
 
  • Gilla
Andreas. och 2 till
  • Laddar…
tommib
Man kan prova att hälla ner en liter mjölk i röret för att se om det kommer ut i brunnen. Om det ändå rinner kan man förstås också spola med slang och titta om det rinner i brunnen.

Vilken förort till Stockholm är det? Där jag bor (Älvsjö) har vi både kommunalt spillvatten (=avlopp) och dagvatten men i olika rör. Vi har alltså två rör till/i gatan. Spillvattnet går till reningsverk, dagvattnet går ut i närmaste lämpliga vattendrag.

Det är som rävlyan säger inte bra att se vatten i de rören, det ska rinna undan. I brunnen kan det vara vatten i botten beroende på var utloppet ligger men i röret vid stupröret ska det inte vara det.
 
  • Gilla
Nomis123
  • Laddar…
Det mest troliga är att det ligger lite sediment i botten på röret, testa att spola vatten i röret för att se att vattennivån inte stiger.

Det är inte helt omöjligt att det är lite svackor på ledningen och det är därför som allt vatten inte rinner iväg oftast är det ingenting att oroa sig över men annars kan man beställa filmning av rören.
 
OK det är en stenlagd gång längs väggen där stupröret är i ena hörnan och jag kan se att markstenen har sjunkit - en-två centimeter som mest, kanske det hänger ihop? Kanske rentav en läcka pga en spricka tex i en rörskarv - eller drar jag det för lång nu..?
 
R
Ingen som vet förrän konstaterande setts , mark sjunker normalt vid återfyllning , det beror på när stenen lagts , direkt efter återfyllning eller senare , men börja med att köra ner en fjäder som räcker fram till där det sjunkit , i bland känns det något som tar emot . plaströren är rätt starka och knäck inte så lätt men en muff kan ha gått isär , då blir det en kant som skiten fastnar på .
Men som sagt rensa först , ingen ide att göra en n´massa extra jobb
 
  • Gilla
Nomis123
  • Laddar…
N Nomis123 skrev:
OK det är en stenlagd gång längs väggen där stupröret är i ena hörnan och jag kan se att markstenen har sjunkit - en-två centimeter som mest, kanske det hänger ihop? Kanske rentav en läcka pga en spricka tex i en rörskarv - eller drar jag det för lång nu..?
Det kan även vara så att på grund av att marken har satt sig som du har fått en svacka på ledningen. Bästa sättet att få klarhet i det hela är att filma ledningen.
 
  • Gilla
Nomis123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.