Hejsan!

Vi har precis köpt vårt första hus som inte varit renoverat sedan förmodligen 60talet

Så vi tänkte börja renovera och börjar med att dela av vår gillestuga så sambon och jag får ett nytt sovrum och andra halvan blir tv-rum och småpojkarna får vårt gamla och våra flickor får ett varsitt rum.

Mitt enorma dilemma är att där jag tänker trycka dit en dörr och bygga vägg, går en massivjärnbalk som är inklädd i taket. Upp till balken är det 199,5. Annars är taket 220..

Jag vet inte om jag är dum eller övertänker allt! Förmodligen okunnig om dörrar rent allmänt

Jag vill ha en dörröppning som är 80x200 betyder det då att jag måste köpa karmset som är 8x20 och då blir dörrblad 70x190?!
Jag är närmare 2meter lång (198), och spyr över tanken att krypa in i sovrummet varje natt och dag.

Karm 80x200 = dörrblad 70x190 tänker jag
-5cm på höger och vänster på karmstycket och -5cm på överstycke och tröskel... dvs ett dörrblad på 70x190 ?

Eller tänker jag fel? Oerhört tacksam för vägledning och hjälp!

Jag har letat Information som en tok...
men blir inte klokare, enda jag inte har gjort är pratat med personal på ett byggvaruhus... tanken är att köpa karmset och dörrblad nu 22/9-2018, har köpt allt annat, gipsskivor, 70x45 reglar, skruv osv... måste köpa dörren innan jag bygger tänker jag, så jag vet hur jag ska bygga, blir 600cc förövrigt på väggen :)

Tack!
Mvh

Ps.
Hoppas ni förstår vad jag menar

Bild på den inklädda balken.

Tak med inklädd järnbalk som går över rummet och problemområde för planerad dörrinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Höj inte bron sänk floden ;) Med en järnbalk ovanför , så bär den upp en hel del och den går inte att förändra något på utan att bygga om halva kanske hela huset , en limträbalk är större så det går inte det heller
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Bygg nya väggen innanför eller utanför balken.

Sänka golvet i sovrummet.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Om du vill ha ett fritt passermått på 80*200 så behöver du en dörr som heter minst 9*21, det ger ett dörrblad på 825*2040, men karm & överstycke tar ytterligare ca 10 mm per del, ovan nämnda dörr ”kräver” ett dörrhål på 910*2110, karmyttermåttet är 886*2089.

Se bla sid 11,
http://www.swedoor.se/goda-raad/raett-maatt/innerdoerrar/
 
  • Gilla
Snudify
  • Laddar…
Om du ska bygga väggen där balken sitter så måste dörren vara lägre än balken.
Innerdörrars mått räknas efter dagmått alltså måttet på hålet där karm ska sitta så modulmåttet är efter karmens yttermått vilket gör dörrbladet lägre.
Ett alternativ är M8*20 då blir dörrbladet 1940.
Ett annat är att sätta en utanpåliggande skjutdörr då kan du utnyttja fullhöjd.
Ytterligare ett alternativ är att skippa överstycket och sedan anpassa en högre dörrblad efter uttaget men det kanske ser lite lustig och kan bli en del jobb att anpassa dörrbladet.
Är balken lika stor som lådans invändiga mått?
 
Redigerat:
  • Gilla
Snudify
  • Laddar…
tommib
1 123abc skrev:
räknas efter dagmått alltså måttet på hålet där karm ska sitta så modulmåttet
Jag trodde att dagmåttet var hålet när dörren är installerad och öppen (således hålet i karmen, minus dörrbladets tjocklek om det inte går att öppna >90 grader)? Modulmåttet är storleken på hålet i väggen och karmen är alltid lite mindre.

I sakfrågan säger jag som andra, flytta väggen eller sänk golvet. Balken är där den är och ändå obehagligt nära ditt huvud.
 
Skippa överstycket på karmen så tjänar du lite höjd.
Är det upp till inklädnaden eller till järnbalken du har 199.5cm? Inklädnaden går ju ta bort annars.

En klen tröst är att vi människor krymper med ökad ålder....
 
  • Gilla
Snudify
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag trodde att dagmåttet var hålet när dörren är installerad och öppen (således hålet i karmen, minus dörrbladets tjocklek om det inte går att öppna >90 grader)? Modulmåttet är storleken på hålet i väggen och karmen är alltid lite mindre.
Nej så är det inte.
Innan dörren är monterad så pratar man om uttagets dagmått därefter karmens dagmått (karmdagmått) som är öppningsmåttet.
Karmens modulmått avser dagmåttet i väggen och karmyttermåttet är lite mindre för att passa i hålet.
Dagmått = Väggöppningens mått beställningsmått.
Dagbredd = Väggöppning bredd beställningsmått.
Daghöjd = Väggöppning höjd beställningsmått.
Det du tänker på är alltså karmdagmått.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Är balken lika stor som lådans invändiga mått?
Den går nästan väldigt in på balken. Antar det får bli en dyr skjutdörrshistoria :/

Får se vad jag hittar för dörr.. antar det får bli en 190dörr, en förbannelse att vara lång...

Dumt att det blir perfekt med en vägg just där balken måste vara..
 
S Snudify skrev:
Den går nästan väldigt in på balken. Antar det får bli en dyr skjutdörrshistoria :/

Får se vad jag hittar för dörr.. antar det får bli en 190dörr, en förbannelse att vara lång...

Dumt att det blir perfekt med en vägg just där balken måste vara..
Med en utvändig skjutdörr så kan du gå upp i storlek du infästningen "sitter på balken" så du får fullhöjd.
 
  • Gilla
Snudify
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Med en utvändig skjutdörr så kan du gå upp i storlek du infästningen "sitter på balken" så du får fullhöjd.
Jag hittar bara dyra varianter, känns lite smått skevt att först ge runt 2000 för skenorna, sedan 2-3.000 för dörren.

Vi ska även byta golv och tak.. nya lister/foder, dra ny el igenom väggen osv. Så räknat att vi kommer utan dörr inräknat landa på omkring runt 13.000-15.000 för att fixa allt, då känns det surt med en dörr för närmare 5.000. Kanske får leva med 84x194 dörrblad med karm på 9x20.

Känner att 6cm kanske inte är värt 5.000kr

Samt vill vi ha enhetliga dörrar i hela huset

Tack för tipsen, ska åka in till k-rauta eller så när jag hinner.

Då ska jag leta efter ett karmset på 90x200cm? Och en matchande dörr som motsvarar ca 84x194?

Tack 123abc
 
S Snudify skrev:
Jag hittar bara dyra varianter, känns lite smått skevt att först ge runt 2000 för skenorna, sedan 2-3.000 för dörren.

Vi ska även byta golv och tak.. nya lister/foder, dra ny el igenom väggen osv. Så räknat att vi kommer utan dörr inräknat landa på omkring runt 13.000-15.000 för att fixa allt, då känns det surt med en dörr för närmare 5.000. Kanske får leva med 84x194 dörrblad med karm på 9x20.

Känner att 6cm kanske inte är värt 5.000kr

Samt vill vi ha enhetliga dörrar i hela huset

Tack för tipsen, ska åka in till k-rauta eller så när jag hinner.

Då ska jag leta efter ett karmset på 90x200cm? Och en matchande dörr som motsvarar ca 84x194?

Tack 123abc
Vill du komma billigt undan så köper du skjutdörrsbeslag löst och bygger en liten låda över skenan och överkant dörrblad.
Det går även att använda vanliga dörrblad med låshus 4249 om den ska vara låsbar eller kanthandtag om den inte ska vara låsbar.
Lådan du bygger låter du gå ända upp mot taket och du kan då använda ett dörrblad från Mx*21 (2040mm) och underkanten av lådan bör ligga i samma höjd som underkant balk.
Tänk även på att ca 40mm av dörrbladets bredd ligger överlapp vid stängd dörr så har ni massa speglar eller fönster på dörrbladet så kan det se lite ocentrerat ut från insidan.
Det går att släppa fram den även i framkant för att få dörren centrerad från insidan men då kan man inte använda skålhandtag i befintliga urtagshål för låshus eller låsbart då behören inte får plats eller hamnar fel.
Det enda som skiljer är att du har 2st fästplattor sittandes på dörrbladet samt att en skjutdörr har ett styrspår i botten och skjutdörrsbeslag högst upp.
Styrspåret går att göra med en cirkelsåg med anhåll eller överhandsfräs.
Skjutdörrsbeslagen finns i färdiga satser med med glidkloss (styrkloss, bottenklack) och är inte jättesvåra att montera.
Det är det billigaste sättet att göra en utanpåliggande skjutdörr och beslagen kostar ofta ungefär som en innerdörrskarm så med material till låda så blir det marginellt dyrare än en vanlig innerdörr.
Om du vill ha en infattning i framkant så bygger du det.
 
  • Gilla
Snudify
  • Laddar…
Toppen, tack 123abc!

Jag ska se om jag hittar lite länkar till detta och undersöka detta under dagen imorgon, hinner inte nu på rasterna :)

Vill inte ful-snåla, men vill inte strö tusentals kronor på alla saker, vi har tre sovrum till och massa nytt till tv-rummet, soffa och 79” tv... och i sommar blir det inglasad uterum samt soldäck osv, så får vara ekonomisk och inte snåla men samtidigt inte gödsla :p ska bli fint när man ändå gör det lixom :)

Kök och badrum får bli 2019 projekt

Sen stort garage och pool 2020 sommar
 
A
Var i Sverige bor du?

I Osby, Skåne finns det en årlig outlet hos dörrföretagen. Där kan man fynda dörrar till mycket låga priser, givetvis får man kanske kompromissa på modell...


I övrigt är mitt tips att se vilka tillverkare du har i närheten, det kan säkert finnas något på lager som ni kan hitta ett bra pris på.
 
  • Gilla
Snudify
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Var i Sverige bor du?

I Osby, Skåne finns det en årlig outlet hos dörrföretagen. Där kan man fynda dörrar till mycket låga priser, givetvis får man kanske kompromissa på modell...


I övrigt är mitt tips att se vilka tillverkare du har i närheten, det kan säkert finnas något på lager som ni kan hitta ett bra pris på.

Tack för tipset, ska komma upp det. Är det då vilkent företag som helst? Eller ett företag i Osby som säljer?

Jag bor i Småland :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.