Jag har haft två olika värmepumpstorktummlare från Bosch och en nackdel som jag har uppleft är att tvätten inte blir torr. Även att köra torkprogrammet 2-3 ggr hjälper inte alltid.
Jag rengör alla filter efter varge tumling så något är galet med bosch's teknik. Antagligen vill de visa fina energivärden, vilket jag skiter fullständigt i då jag tycker att det är viktigare att få torr tvätt. Som det är nu måste jag hänga upp "torkad" tvätt efter varje tumling annars stinker kläderna.
 
Det problemet har jag inte med min Hoover VP tumlare. Den har "torrsensorer" som jag tycker fungerar bra.
Tvätten är torr när den stannar.
Någon gång när jag klämt in massor med handdukar har inte de max 3 timmar som den går räckt...
 
Min Bosch värmepumpstumlare fungerar bra, men det krävs att jag har tillräckligt mycket tvätt i den för att fuktautomatiken ska fungera. Fyller jag den för lite uppfattar den tvätten som torr innan den är det.
 
H Hubbe2 skrev:
Tyvärr kan man ju inte köpa riktiga lampor längre, lågenergiskiten hatar jag, så evinnerligt sega. Blir Led nu om man måste byta lampa.
Japp jag kör elradiatorer som komplement till LLVP, har ett ute-spa som drar ström, utebelysning som lyser hela natten osv. Ororas ändå inte av elräkningen. Så att lägga ett par tusen till på torktumlaren tror jag inte jag skulle göra för att dra ner på strömmen, tar nog rätt många år innan det är betalt.
Vad jag ville påvisa var att leverantörens beräkningsida är helt ute och cyklar, de har ju maxat elpris, maxat elförbrukning samt ljuger om en hel del. Jag hade exempelvis sparat 22000kr på tre år om jag byter, jomentjena.
Enligt [länk] så kostar en tumlare (kondens) ungefär 250kr /år att driva (2h/vecka, 2000W) Då tar det 10år att spara in prisskillnaden och nästan 100år att komma upp i den där sidans fantasibelopp. (förutsatt att vptumlaren inte drar ngn ström alls)
H Hubbe2 skrev:
Tyvärr kan man ju inte köpa riktiga lampor längre, lågenergiskiten hatar jag, så evinnerligt sega. Blir Led nu om man måste byta lampa.
Japp jag kör elradiatorer som komplement till LLVP, har ett ute-spa som drar ström, utebelysning som lyser hela natten osv. Ororas ändå inte av elräkningen. Så att lägga ett par tusen till på torktumlaren tror jag inte jag skulle göra för att dra ner på strömmen, tar nog rätt många år innan det är betalt.
Vad jag ville påvisa var att leverantörens beräkningsida är helt ute och cyklar, de har ju maxat elpris, maxat elförbrukning samt ljuger om en hel del. Jag hade exempelvis sparat 22000kr på tre år om jag byter, jomentjena.
Enligt [länk] så kostar en tumlare (kondens) ungefär 250kr /år att driva (2h/vecka, 2000W) Då tar det 10år att spara in prisskillnaden och nästan 100år att komma upp i den där sidans fantasibelopp. (förutsatt att vptumlaren inte drar ngn ström alls)
H Hubbe2 skrev:
Tyvärr kan man ju inte köpa riktiga lampor längre, lågenergiskiten hatar jag, så evinnerligt sega. Blir Led nu om man måste byta lampa.
Japp jag kör elradiatorer som komplement till LLVP, har ett ute-spa som drar ström, utebelysning som lyser hela natten osv. Ororas ändå inte av elräkningen. Så att lägga ett par tusen till på torktumlaren tror jag inte jag skulle göra för att dra ner på strömmen, tar nog rätt många år innan det är betalt.
Vad jag ville påvisa var att leverantörens beräkningsida är helt ute och cyklar, de har ju maxat elpris, maxat elförbrukning samt ljuger om en hel del. Jag hade exempelvis sparat 22000kr på tre år om jag byter, jomentjena.
Enligt [länk] så kostar en tumlare (kondens) ungefär 250kr /år att driva (2h/vecka, 2000W) Då tar det 10år att spara in prisskillnaden och nästan 100år att komma upp i den där sidans fantasibelopp. (förutsatt att vptumlaren inte drar ngn ström alls)
H Hubbe2 skrev:
Tyvärr kan man ju inte köpa riktiga lampor längre, lågenergiskiten hatar jag, så evinnerligt sega. Blir Led nu om man måste byta lampa.
Japp jag kör elradiatorer som komplement till LLVP, har ett ute-spa som drar ström, utebelysning som lyser hela natten osv. Ororas ändå inte av elräkningen. Så att lägga ett par tusen till på torktumlaren tror jag inte jag skulle göra för att dra ner på strömmen, tar nog rätt många år innan det är betalt.
Vad jag ville påvisa var att leverantörens beräkningsida är helt ute och cyklar, de har ju maxat elpris, maxat elförbrukning samt ljuger om en hel del. Jag hade exempelvis sparat 22000kr på tre år om jag byter, jomentjena.
Enligt [länk] så kostar en tumlare (kondens) ungefär 250kr /år att driva (2h/vecka, 2000W) Då tar det 10år att spara in prisskillnaden och nästan 100år att komma upp i den där sidans fantasibelopp. (förutsatt att vptumlaren inte drar ngn ström alls)
H Hubbe2 skrev:
Enligt [länk] så kostar en tumlare (kondens) ungefär 250kr /år att driva (2h/vecka, 2000W) Då tar det 10år att spara in prisskillnaden och nästan 100år att komma upp i den där sidans fantasibelopp. (förutsatt att vptumlaren inte drar ngn ström alls)
L largab skrev:
Du använder vanliga glödlampor för att värma huset också ? Har direktverkande EL till radiatorerna ? Då finns det nog andra områden att börja spara energi för dig istället för att köpa en VP tumlare :)
Enligt http://www.aeservice.nu/elspar/happforb.htm så kostar en tumlare (kondens) ungefär 250kr /år att driva (2h/vecka, 2000W) Då tar det 10år att spara in prisskillnaden och nästan 100år att komma upp i den där sidans fantasibelopp. (förutsatt att vptumlaren inte drar ngn ström alls)
Det finns många olika sätt att tänka/räkna: om man har tillräckligt med ingående ström och pengar, självklart kan man välja bort ena eller andra alternativet. Men om man tänker långsiktigt och hälsosamt, de väljer man ledbelysning och led på alla möjliga sätt. Inte för att det är dyrt, inte för att hämnas på elbolag, utan för att tänka på hälsan. Det är dyraste kostnad på alla möjliga sätt. Utvecklingen är dyr och innan man skulle tjäna något på det, kommer nyare saker. Men på hälsan tjänar man pengar också. Och det är mest värdefull i hela världen!
 
@haggeSTKHLM redigera ditt inlägg så att inte samma sak citeras flera gånger samt att man ser tydligt vad det är du skriver.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H haggeSTKHLM skrev:
Enligt [länk] så kostar en tumlare (kondens) ungefär 250kr /år att driva (2h/vecka, 2000W) Då tar det 10år att spara in prisskillnaden och nästan 100år att komma upp i den där sidans fantasibelopp. (förutsatt att vptumlaren inte drar ngn ström alls)
Det finns många olika sätt att tänka/räkna: om man har tillräckligt med ingående ström och pengar, självklart kan man välja bort ena eller andra alternativet. Men om man tänker långsiktigt och hälsosamt, de väljer man ledbelysning och led på alla möjliga sätt. Inte för att det är dyrt, inte för att hämnas på elbolag, utan för att tänka på hälsan. Det är dyraste kostnad på alla möjliga sätt. Utvecklingen är dyr och innan man skulle tjäna något på det, kommer nyare saker. Men på hälsan tjänar man pengar också. Och det är mest värdefull i hela världen!
Konstigt inlägg i en 3 år gammal tråd. Idag är vanliga lampor förbjudna att säljas och det är väl ingen som ifrågasätter LED längre !?
 
H haggeSTKHLM skrev:
Enligt [länk] så kostar en tumlare (kondens) ungefär 250kr /år att driva (2h/vecka, 2000W)
Jag tror nog de flesta familjer med några barn kör torktumlaren betydligt mer än 2 timmar i veckan.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Vår har nog gått nästan en gång om dagen sedan vi köpte den. Inte just nu efter som den har samlat på sig lite väl mycket damm under alla de driftstimmarna. Den är nog typ 6år.

Det går att räkna hem över tid.
 
Jag har en två år gammal Mieles dyraste (då jag köpte den) värme-
pumpstorktumlare TMV 840WP och den finner jag jättebra på många
sätt. (Har iofs aldrig haft en tumlare i detta boende förut :) .)

En öppen Miele värme-pumpstorktumlare TMV 840WP i ett tvättrum med kläder inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bla har den förutom de fördelar man förväntar (bästa energimärkning,
massa olika program, kvalitet i finish och support från Miele) möjlighet
till vanlig avloppsanslutning (vilket jag använder) så man slipper hålla
på tömma något slags "vattenfack".

Vitvaror har blivit så pass billiga nuförtiden jämfört förr att man gott kan
kosta på sig de i den högre prisklassen enligt min ringa mening.

MVH
 
N Nils_Nilsson skrev:
Jag har en två år gammal Mieles dyraste (då jag köpte den) värme-
pumpstorktumlare TMV 840WP och den finner jag jättebra på många
sätt. (Har iofs aldrig haft en tumlare i detta boende förut :) .)

[bild]

Bla har den förutom de fördelar man förväntar (bästa energimärkning,
massa olika program, kvalitet i finish och support från Miele) möjlighet
till vanlig avloppsanslutning (vilket jag använder) så man slipper hålla
på tömma något slags "vattenfack".

Vitvaror har blivit så pass billiga nuförtiden jämfört förr att man gott kan
kosta på sig de i den högre prisklassen enligt min ringa mening.

MVH
N Nils_Nilsson skrev:
Jag har en två år gammal Mieles dyraste (då jag köpte den) värme-
pumpstorktumlare TMV 840WP och den finner jag jättebra på många
sätt. (Har iofs aldrig haft en tumlare i detta boende förut :) .)

[bild]

Bla har den förutom de fördelar man förväntar (bästa energimärkning,
massa olika program, kvalitet i finish och support från Miele) möjlighet
till vanlig avloppsanslutning (vilket jag använder) så man slipper hålla
på tömma något slags "vattenfack".

Vitvaror har blivit så pass billiga nuförtiden jämfört förr att man gott kan
kosta på sig de i den högre prisklassen enligt min ringa mening.

MVH

Dock kan/bör du väl inte använda ångan om du kör slangen direkt ned i avloppet.
Man bör helst inte använda kalkvatten till ångmunstycket. Men använder du inte den funktionen så spelar det ju såklart inte någon roll :)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Du har rätt i att någon funktion försvinner vid anslutning till vanligt
avlopp - det vet jag om - säkert den du beskriver - jag känner igen
det du säger från installationen.

Jag är drygt medelålders "ungkarl" så inte så intresserad i de allra
finaste detaljerna :) .

Mvh
 
Redigerat:
Jag håller inte med om kritiken.

Bosch tumlare, här hade vi också mycket restfukt. En läsning i manualen och man kan justera hur blött eller tort det ska vara med hjälp av tumlaren inställningar.

Ang kondenstumlare eller värmepumpstumlare. Har man så liten tvättstuga att temperaturen i rummet stiger kraftigt när kondenstumlaren, så fungerar inte kondenstumlaren. Kondensorn kyls med rumsluften och den fuktiga luften i tumlaren ska kondensera på kondensorn. Det kondenserar inte särskilt mycket vatten på en varm kondensor. För små tvättstugor är värmepumpstumlare det enda som fungerar.
 
  • Gilla
peroande och 1 till
  • Laddar…
En värmepumpstumlare är en kondenstumlare.
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En värmepumpstumlare är en kondenstumlare.
Men ovan förklarar fördelarna i ett litet utrymme med en vp-tumlare...
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
När vi kollar grafen för elförbrukning ser vi tydliga toppar de dagar vi kör torktumlaren: en "vanlig" kondenstumlare... Skulle kanske inte köpa ett sånt monster i dagens läge. Jag lägger hellre mina pengar på ny energisnål teknik än på el. Känns som att det för samhället mer framåt. Vattenfall behöver inte mina pengar.

Har du "vanliga" glödlampor också?
Bor man i eget hus norden finns det ingen anledning att slänga sina fungerande glödlampor. På vintern när det är mörkt omvandlas all energi du stoppar in i glödlampan till värme i huset. På sommaren tänder man normalt inte innan kvällssvalkan kommer och de 60 Watt du slösar kanske behövs? För privatbostäder var de dyra lågenergilampor vi lurades att köpa ett verkligt miljömässigt stolpskott!
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.