Hallå alla glada byggare.Jag har en fråga eller 2 ska bygga platta på mark hur mycket måste man ta bort av jorden räcker det med 30cm?. ska påla det är lera,och hur mycket singel bör man ha?? :p
 
Tjena Fladde,

Jag har precis fått min grund och stomresning klar. Vi har genomgått pålning och shaktning mm så jag kan nog bidra till rätt bra information till dig om du vill.

1. Har du haft Geotekniker ute på plats ?
2. Hur stor grund har du ?
3. Har du fått offert på pålning och hur många pålar som behövs för din grund ?

Jag har rätt mkt bilder när det var shaktat, pålat mm mm.
 
Plattan ska bli 12.60x9meter. Ska påla, har inte har inte gort geoundsök pålfirman tyckte inte det behövdes
för att husen runt omkring är pålade
ska köpa grunden av wialex.vore kul med lite bilder
mvh:Fladde :D
 
Ok

Det som är bra med en undersökning är att du kan nästan räkna ut exakt vad pålningen kommer att kosta dig. Jag räknade inte mkt fel alls, det jobbiga med att inte göra en undersökning är att du kan få en chock beroende på hur långt ner dom måste påla .. och det kostar per meter / pål. Husen runt om oss pålade också, och jag visste att jag var tvungen att påla, men inte hur stor kostnaden för det. Bara ett tips iaf.

Jag tror att vi shakta ungefär från 30-50cm. Tänk på att säga till den som gör grunden att du måste påla, för att grunden blir dyrare vid pålning.

Skall försöka ta fram lite bilder åt dig Fladde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.