tommib
Välkommen till forumet!

Tyvärr är det så med dimmers och LED att man inte kan veta förän man provat den specifika kombinationen. Vissa tillverkare har kompabilitetslistor med kända fungerande kombinationer, förutom det är det bara att prova sig fram.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Tyvärr är det så med dimmers och LED att man inte kan veta förän man provat den specifika kombinationen. Vissa tillverkare har kompabilitetslistor med kända fungerande kombinationer, förutom det är det bara att prova sig fram.

Okej, men dimmern kommer funka till någon led ljuskälla iaf? Men kanske inte just denna. Det kommer bli totalt 9st ljuskällor (en takpendel med 9 socklar) så man inte köper en ändå ganska dyr dimmer i onödan tänker jag. Tack för svar!
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
tommib
Den kommer troligen fungera. Om den inte gör det bör du kunna reklamera den eftersom Schneider marknadsför den som universell. En snabb titt på produktsidan avslöjar att den klarar alla typer av last och att det finns möjlighet att ställa in den manuellt på framkantsdimning.

Observera att det är olika maxgränser på last beroende på vad som är anslutet, du behöver kolla att du inte överskrider detta med tanke på nio ljuskällor.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den kommer troligen fungera. Om den inte gör det bör du kunna reklamera den eftersom Schneider marknadsför den som universell. En snabb titt på produktsidan avslöjar att den klarar alla typer av last och att det finns möjlighet att ställa in den manuellt på framkantsdimning.

Observera att det är olika maxgränser på last beroende på vad som är anslutet, du behöver kolla att du inte överskrider detta med tanke på nio ljuskällor.


Förlåt för att jag är trögfattad, men hur kan jag kolla upp så jag inte överbelastar dimmern? Som jag fattar det är det 4w led ljuskällor. 4*9 = 36W totalt?
Kanske ska strunta i att ge mig på en dimmer, förstår ingenting med framkantsdimning osv. Jag är egentligen elektriker men har aldrig sysslat med dimmer eller liknande så förstår noll. Men skulle du kört på denna kombo av dimmer och ljuskällor, du som ändå verkar vara lite mer kunnig ang detta.
Tack för ditt tålamod!
 
K Keve230 skrev:
Förlåt för att jag är trögfattad, men hur kan jag kolla upp så jag inte överbelastar dimmern? Som jag fattar det är det 4w led ljuskällor. 4*9 = 36W totalt?
Kanske ska strunta i att ge mig på en dimmer, förstår ingenting med framkantsdimning osv. Jag är egentligen elektriker men har aldrig sysslat med dimmer eller liknande så förstår noll. Men skulle du kört på denna kombo av dimmer och ljuskällor, du som ändå verkar vara lite mer kunnig ang detta.
Tack för ditt tålamod!
LED-lampan du länkar till är ej dimbar oavsett vilken dimmer du köper. Det står längre ner på sidan.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ah, jag läste bara på dimmern och förutsatte att man hade valt en dimbar LED-lampa.

Jag skulle alltså inte kört på denna kombo.

Om du är elektriker borde du kunna förstå hur du kollar att du inte överbelastar dimmern... Enkelt uttryckt så räknar du ihop ungefär så som du har gjort och tittar att du inte överskrider dimmerns maxbelastning vid RC-last, vilket för den dimmer du valt är 200 VA. VA och W är inte riktigt samma sak men tillräckligt nära i det här fallet för att du ska kunna räkna så.
 
Redigerat:
Det stora problemet med dimmer utan nolla är att det går en liten ström genom lampan även när det är avstängt, så risken är att det lyser svagt från alla Led även när man stämt av.
Använd en modern dimmer med nolla t.ex. Vadsbo, Eltek eller en smart dimmer som Plejd.
 
Sedan är 9 st LED-lampor för 230 V en ganska elak last för en dimmer. Varje lampa har sitt eget drivdon med sina egna strömspikar vid start och vid varje period. Man kan behöva dimensionera upp kraftigt. Förr sades att man skulle dimensionera dimmern för den effekt som en halogen har (med motsvarande ljusstyrka).
 
  • Gilla
Larshenke
  • Laddar…
Får tacka för alla svar, får helt enkelt vänta med dimmer tills det antingen tas fram en standard eller köpa en kombination av dimmer och ljuskällor som rekommenderas av säljaren. Jag struntar alltså i denna kombo, får köra dimmer löst tillsvidare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.