I program serien "Vem bor här" var det en snyggt lösning i ett gammalt missionshus (kyrka med vinkällare)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vore kul om du kunde lägga ut hur planlösningen är tänkt att bli.

Och nåt foto från den där skumma källarskrubben :surprised:
Kanske senare, just nu har vi fullt upp att få ordning. 300-nånting flyttkartonger, bygglov för ändrad användning, planering för byggarna, markvärme, tillfälliga lösningar medan vi ska bygga om, fiber osv...

Det kommer att bli så jäkla coolt, men det kommer att ta några år...

Jag kommer nog dessutom att posta i ett annat underforum för det.
 
  • Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Kanske senare, just nu har vi fullt upp att få ordning. 300-nånting flyttkartonger, bygglov för ändrad användning, planering för byggarna, markvärme, tillfälliga lösningar medan vi ska bygga om, fiber osv...

Det kommer att bli så jäkla coolt, men det kommer att ta några år...

Jag kommer nog dessutom att posta i ett annat underforum för det.
försök komma ihåg att posta en länk här när du kommer igång med projekttrådar, vill gärna följa!
Bor i ett halvtrist 70-talshus :rofl:
 
  • Gilla
Carro_D och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
försök komma ihåg att posta en länk här när du kommer igång med projekttrådar, vill gärna följa!
Bor i ett halvtrist 70-talshus :rofl:
Jag ska försöka, men troligen inte. När jag bygger så är min hjärna full av byggande, det blir bara inte av att fotografera och sånt.
 
  • Gilla
pelkon och 1 till
  • Laddar…
Det lilla utrymmet kan vara tänkt som matkällare. Speciellt om det ligger i anslutning till köket.
 
  • Gilla
Troberg och 3 till
  • Laddar…
tommib
Finns det bultar (eller spår efter sådana) i väggarna? Vad är det för dörr ner till utrymmet?

Om det är en tung plåtdörr kan det vara ett gammalt mobförråd för hemvärnet. Dessa låg lite överallt, i bl.a. skolor.
 
  • Gilla
Troberg och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Också värt att nämna: Det finns ingen lampa där.

Nej, för litet för att vara meningsfullt. Kanske 2*1 m, på fel ledd.
Grannen har en lucka i hallen, 40x40cm, liten stege rakt ner och typ 1x1-2m,var nog 20år sen jag tittade ner. De hade sylt, saft och andra burkgrejer där. Hallampa eller pannlampa för att få ljus
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
H Hasse_Lorentzon skrev:
Det lilla utrymmet kan vara tänkt som matkällare. Speciellt om det ligger i anslutning till köket.
Inte i direkt anslutning till köket, kanske 8-10 m promenad. Men, huset är byggt i omgångar, så vem vet hur det såg ut tidigare?

Jag lutar också åt matkällare, men hoppas på något roligare...

tommib tommib skrev:
Finns det bultar (eller spår efter sådana) i väggarna? Vad är det för dörr ner till utrymmet?
Inga bultar, vanlig innerdörr av äldre modell.
 
tommib
Det kan ju vara så enkelt att man hade tänkt att bygga en källare men inte gjorde det till slut. Trappan kanske blev kvar ändå. Eller så förberedde man för en eventuell källare.

Om det är en helt vanlig innerdörr så är mobförråd uteslutet, lite skydd hade de i alla fall.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det kan ju vara så enkelt att man hade tänkt att bygga en källare men inte gjorde det till slut. Trappan kanske blev kvar ändå. Eller så förberedde man för en eventuell källare.
Kanske, men det är en offentliug byggnad, inte en privatperson som fått slut på pengar.

tommib tommib skrev:
Om det är en helt vanlig innerdörr så är mobförråd uteslutet, lite skydd hade de i alla fall.
Med tanke på att det varit en skola, så får man verkligen hoppas det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.