På mitt nästa hus ska jag montera permanent ”julbelysning”. Dold i takfotsbrädor, vindskivor och kanske tom i dörr- o fönsterfoder. Små led-lampor som inte egentligen syns när de är släckta men som enkelt slås på astrourets styrning för utebelysningen. Hur många ggr har man inte stått i kylan i glöggtider o fipplat med billiga, trassliga ljusslingor från en lågpriskedja? Nu är det slut med det!
Lycka till med huset!
 
  • Gilla
maximm och 3 till
  • Laddar…
Lägg all utomhusel (lampor uttag etc) på en egen
JFB. Dela upp inomhuselen på två JFBer, dela upp så att inte halva huset blir svart utan jämt fördelat.


Dra tomrör för inbrottslarm, ett rör till varje ytterdörr, rör till strategiska platser för rörelsedetektorer, rörutlopp i varje sovrum mm för rökdetektorer (vanliga brandvarnare monteras över hålen om man inte kör trådbundet), rörutlopp bredvid ytterdörr för manöverpanel.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vill man kan man dessutom dra ett till varje fönster och så finns det små billiga magnetbrytare man monterar i fönsterkarmen, syns inte alls och så får man reda på om man glömt stänga ett fönster när man larmar på.
 
S
Tomrör för inbrott / brandlarm
Nätverkskablage till samtliga sovrum, vardagsrum och accesspunkter
1vägsuttag under varenda brytare i huset i stort sett (jag har själv gjort den manövern i vårt 70talshus, och dessa uttag används till 90% av alla laddningar, dammsugningar, hårtrimningar, hårfönar osv. osv. )

En laddstation för telefoner, där man lägger telefonerna i en infälld väggbox av metall, och som strategiskt inte går att öppna på fredagkvällar... så sjukt trött på situationen som börjar bli standard i Sverige, även hos oss. Tjejen har sin telefon i handen, ungarna sitter med varsin platta och hörlurar, jag sitter vid datorn på byggahus.

Det ser för bedrövligt ut! :)
 
  • Gilla
  • Älska
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Detta med larm tycker jag är överdrivet. Det kanske något för folk med överdrivet kontrollbehov. Men om man tillhör den kategorin eller faller för larmindustrins försäljningsknep då är det kanske bra att förbereda.
Sedan kan man driva allt till det extrema. Förbereda allt för julbelysning, påskbelysning, sommarfest, studenten, begravningen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta med larm tycker jag är överdrivet. Det kanske något för folk med överdrivet kontrollbehov. Men om man tillhör den kategorin eller faller för larmindustrins försäljningsknep då är det kanske bra att förbereda.
Sedan kan man driva allt till det extrema. Förbereda allt för julbelysning, påskbelysning, sommarfest, studenten, begravningen.
Om du förbereder till larm så får du en dold kabeldragning och du kan fatta beslutet att installera ett larm många år senare.
Vi kommer bara få se mer och mer elektronik i hemmen och trådlöst är många gånger snarare en nödlösning för att slippa dra synlig kabel.
Om man funderat över att i efterhand installera något så bör man förbereda när det är lätt och blir dolt, sedan om det är larm eller annat är oväsentligt.
Om man anser att larm är onödigt så bor man säkerligen inte i ett område där det sker mycket konstigheter.
Jag vet områden där det larmas lägenheter hela tiden och det är flerfamiljshus med grannar på alla håll så nära att de ibland stör varandra.
 
Ett elstängselaggregat på väggen i sovrummet vore nästan värt pengarna, Tänk när svärmor får se det, vilka bilder hon skall få i huvudet...
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.