Jag har en fråga angående hur jag ska passa in inkoppling utav element och rör. Har klammrat dit rören med falu klammer på väggarna och elementet bygger ut mer än vad lödkopplingarna når ut. Måste lödkopplingarna tryckas i hela vägen eller kan man dra ut dessa någon mm? Det går inte att skjuta in elementet längre in mot väggen heller eftersom fästena inte tillåter det. Har ni någe tips?

Kopparledningar fästa med falu klammer vid vägg och anslutna till ett radiatorventil, med vattenpass och justerbara fästen på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar klamrade mot en vit vägg med en falu klammer, rör nära golvet och en justerbar rörtång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robeng
  • Laddar…
Det går nog utmärkt att dra isär någon mm och ändå få det tätt (y)

Läcker det inte när du fyller upp systemet så lär det aldrig börja heller.
 
Eller en 45° böj med dubbelmuff och en rörsnutt skulle ju också funka.

Edit:
Varför inte bara göra en 45° bock på röret istället..
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Max intryck gå de i 12mm som det är nu är det 7mm, skulle det funka?

Ja de skulle ju underlätta med 45° böj har ingen bockverktyg kanske får skaffa en, då slipper man en extra lödpunkt
 
Krilleman
Hur många klammer rör det sig om?

Faluplast har halvdistanser på 5mm i längderna 60, 70 & 90.

4cc klamman är 60 och 6cc klamman är faktiskt 80. I dessa fall brukar jag köpa 90 och kapa 1cm för att få till det.

Men jag håller med om att en bocknyckel inte är ett dåligt köp!

http://faluplast.se/sv/produkter/rorklammer-med-tillbehor__1287#
 
  • Gilla
kitco
  • Laddar…
Staffans2000
Instämmer.
En karl utan bockapparat är inte mycket till karl!
Du kan utan problem dra ut lödkopplingarna som du föreslår. Men som sagts, skall du kröka till det rejält, är det bockapparat som gäller.

Staffan (med flera bockapparater)
 
  • Gilla
kitco och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Staffan (med flera bockapparater)
Helt rätt.
Man kan aldrig på för många. Senaste jag har skaffat är 55:an i 22mm variant. Massiv! :giggle:
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ska du mjuk- eller hårdlöda, eller det spelar nog inte någon roll, det lär bli tätt ändå (y)

Men köp ett bockverktyg, det sparar massa tid.
Det enda av dom billiga bockverktygen som ger en snygg böj finns på Jula: [länk]
Det blir mjuklödning, får bli en sväng till jula och fixa bockaren
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Jag har dragit stam med 28mm kopparör i ett av rummen som är på 11m2 de är totalt 5m rör. Radiatorn jag har ger 70w/m2, De ja glömde var att ta med hur mycket kommer stammen göra för uppvärmningen utav rummet? 28mm på 5m hu mycket extra värme ger det?
 
Staffans2000
Sisådär en ökning med en halv kvadratmeter av elementets yta. Men det är mer av teoretisk natur. Varför undrar du det. Tjugoåtta mm. är ganska grovt. Har du väldigt många element på samma slinga.
 
  • Gilla
kitco
  • Laddar…
Behöver så grovt för jag kan bara dra 2 stammar, de hamnar vardera på runt 7kw
 
Fast så där tight blir nog svårt att bocka. Min bock deformerar röret något så den inte blir tät mot en lödkoppling förens man är en bit ut från böjen.

Men en 45graders bock kanske går att få till.
 
fick använda 45graders vinklar med rör emellan så det löste sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.