Hej,
Jag har uppmärksammat att en nybyggare i mitt område använder en metod som jag aldrig tidigare sett.
Det ser ut att vara en 45x195 syll med 10-12 mm osb under,sen syllisolering. Sen är det stående reglar 2"2 med osb emellan.
Pratade med en vän om det här och han berättade att vissa hustillverkare börjat bygga på detta sett.
Jag kan inte riktigt se fördelarna, men skulle vilja läsa mera om detta. Någon med info?
Försöker lägga upp en bild.

mvh Rickard
 
  • Nybyggnadsmetod med 45x195 syll, OSB-skivor och stående 2x2 reglar på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
Det ger lite mindre köldbrygga än vanliga reglar. Kanske lite billigare än massivträ. OSBn är infräst i spår reglarna. Finns även varianter med skiva typ Masonite i stället för OSB. Det kan även användas i bjälklag och takstolar. Googla Masonite beams.
 
  • Gilla
eken86
  • Laddar…
Denna metod har ju funnits i minst 50 år, kompisens hus har så från 60-talet. Helt kass när man ska byta fönster och liknande och det inte finns nåt att fästa i.
 
  • Gilla
para och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Denna metod har ju funnits i minst 50 år, kompisens hus har så från 60-talet. Helt kass när man ska byta fönster och liknande och det inte finns nåt att fästa i.
Är det inte fiberplank som Hultsfredshus använde sig av du tänker på, för det ger de problem du beskriver. Men det är en annan konstruktion med hela väggelement.
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Är det inte dessa som kallas lättreglar/balkar och som man använder mera frekvent i USA.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det inte fiberplank som Hultsfredshus använde sig av du tänker på, för det ger de problem du beskriver. Men det är en annan konstruktion med hela väggelement.
Det ser lika ut som dessa fast med masonit istället för OSB, men samma reglar i kanterna. Det sitter såna även i bjälklaget.
 
  • Gilla
matsa79 och 2 till
  • Laddar…
Varför måste man ha någon träskiva alls mellan reglarna?
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
För att en ensam 2tum2 inte håller? Det måste ju styva upp enormt
 
Vare sig man använder konstruktionen som balk eller pelare är det den geometriska storhet som kallas yttröghetsmoment som avgör dess styvhet (för allt annat än kvadratiska tvärsnitt är de olika i de olika riktningarna). En 45x45 mm regel har yttröghetsmomentet 34 x 10^4 mm4. Kombinerar man ihop 2 st 45x45 och en 12 mm OSB skiva med totala höjden 195 mm så att de samverkar blir yttröghetsmomentet istället knappt 2500 x 10^4 mm4.
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Lättbalk. Mindre köldbrygga och lätt att göra tjockare vägg med lägre u värde. Visst hade två separata regelväggar varit bättre men också mer jobb.
 
J justusandersson skrev:
Vare sig man använder konstruktionen som balk eller pelare är det den geometriska storhet som kallas yttröghetsmoment som avgör dess styvhet (för allt annat än kvadratiska tvärsnitt är de olika i de olika riktningarna). En 45x45 mm regel har yttröghetsmomentet 34 x 10^4 mm4. Kombinerar man ihop 2 st 45x45 och en 12 mm OSB skiva med totala höjden 195 mm så att de samverkar blir yttröghetsmomentet istället knappt 2500 x 10^4 mm4.
Hjälp, min dyskalkyliska hjärna blev just överhettad. Kan du översätta till svenska...?
 
Jag försökte förklara varför konstruktionen med två stycken 45x45 och en förbindande OSB skiva är cirka 70 gånger styvare än en enda 45x45.. Yttröghetsmomentet räknar man alltså på ett tvärsnitt av konstruktionen. Det beror uteslutande på dess mått. Vill man jämföra olika typer av material som t.ex. trä och stål, måste man också ta hänsyn till vissa materialspecifika egenskaper.
 
tommib
ricebridge ricebridge skrev:
Hjälp, min dyskalkyliska hjärna blev just överhettad. Kan du översätta till svenska...?
Det blir starkare. Jämför med t.ex. en I-balk.
 
  • Gilla
para och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det blir starkare. Jämför med t.ex. en I-balk.
Starkare än två reglar utan skiva emellan?
 
tommib
Ja, avsevärt. det blir en samverkande konstruktion precis som när man bygger fackverksbalkar.

Jag är inte konstruktör och kan inte räkna på detta men intuitivt får två icke sammankopplade reglar inte så stort yttröghetsmoment, det blir typ 2x en regel medan denna konstruktion blir samverkande och mer som en stor (=hög) regel. justusandersson kan säkert förklara betydligt bättre.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.