Jag blir lite villrådig över alla dessa olika cementsorter.

Ska gjuta en platta till garaget och handblanda några kubik betong.

Hornbach ligger nära för mig att hämta på pall, just denna byggcement för 47:- säcken, står det snabbhärdande på.

Det kanske är olämpligt då jag räknar med 8-10 timmar arbete på 3 man och tre betongblandare för 3 kubik betong. Eller avses snabbhärdande att den härdar helt på 28 dygn?

https://www.hornbach.se/shop/Byggcement-25-kg/6661018/artikel-detaljer.html#artikeldetails

Hitta dessa varianter hos Cementa:

- Anläggningscement FA Slite CEM
- Anläggningscement Std P Degerhamn
- Anläggningscement Std P Slite CEM
- Bascement Skövde CEM II/A-V 52.5 N
- Bascement Slite CEM II/A-V 52.5 N
- Byggcement Std PK Skövde CEM II/A-LL 42,5 R
- Portlandcement SH P Skövde CEM I 52,5 R
- Portlandcement SH P Slite CEM I 52,5 R Rapid Slite CEM I 52,5 R (rs) Aalborg White©
- A-cement Degerhamn CEM I 52.5 N SR 3 LA
- Velox Slite CEM I 52,5 R (vs) Injekteringscement
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
R
Du ska väl även dra av den så det blir slätt och jämt , tveksamt om hinner det , när det väl börjar brinna går det fort ,har du räknat på vad dina inköp koster , cement , sand , balast ( sten ) och framför allt jobbet , gentemot att beställa en en betongbil , hur många m3 blir det , Med betong bil så kommer den och 2 timmar senare är allt ute avstruket och klart , gångbart dagen därpå , jag skulle aldrig blanda själv dom mängderna ,
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vanlig standardcement blandad till det som tidigare kallades klass A.
 
Jag hade väldigt gärna beställt en betongbil, tyvärr är vägen till stugan en 400 meter smal traktorstig över sjösänkningsmark.

Det går inte att få ut någon betongbil tyvärr, max bredd är 2,2 meter och max 1,5 ton axeltryck verkar fungera utan att det sjunker allt för mycket.

Det är precis på håret att jag kommer fram med en liten tippkärra, så nu har jag kört ut allt material för handblandning.

Byggaren som ska hjälpa mig säger att det inte är något problem, fast ett slitsamt jobb. Det ska gå att jämna av bit för bit vartefter man blandar betongen, och även träskura plattan bitvis.

Byggarbetsplats med material för handblandning av betong vid en utgrävd plats, bil och släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Prata med byggaren det finns fördröjningsmedel att ha i betong , bara ett aber med det , när det väl börjar brinna så går det fort
Annars som sägs vanlig standard duger bra
 
Det kommer kosta mer pengar, bli sämre kvalite och vara väldigt mycket mer jobb att blanda betongen själv.

Men du kanske har särskild anledning till att betongbil inte är lämpligt?

Du ska köpa vanlig standardcement. Snabbhärdande är bara onödigt om ni inte ska gjuta i väldigt kallt väder t.ex.

Färdighärdat blir det aldrig oavsett vad du väljer. Skillnaden mellan cementsorterna är hur snabbt den initiala reaktionen går.
 
Det som menas med snabbhärdande är att den binder snabbare, kortare tid till skurning.

Micke
 
Jag har hjälpt till att gjuta golv i en källare 'för hand'. Det går bra med bra planering innan. Ett tips är att ha minst två betongblandare och två personer som bara sköter om blandningen.
 
Gör en kalkyl och se vad det kostar. Två tvångsblandare så det blir lite fart. Det går inte att låta rotorbilen stå och köra betongen i kärl efter en traktor eller ATV? Kanske låter dumt men fabrikstillverkad betong är bättre än hemmablandad. Kan du ordna traktor/ATV med kärra så kanske det är bättre med rotorbil även om väntetiden blir några tusen.

Om du köper betong så fråga vad vattentät betong kostar, inte fel i en platta och det är ju inte så himla många kubikmeter.
 
Kommer garageplattan utsättas för frost och/eller tösalter?
Finns det sulfater i intilliggande mark?
Är plattan placerad under grundvattennivå?
Armeringstyp?

Det finns för och nackdelar med att antingen välja en snabb (sh) eller en långsam (anl) cement. Det är ett val som du som utförare lär välja.
Hur har ni planerat att gjutningen ska utföras, allt i ett svep eller i etapper?
 
Det där går bra med standardcement. Tar du någonting snabbare hinner ni inte packa och jämna.
Betongstationerna använder rapidcement men då hinner man inte med arbetet.

Min erfarenhet är att ni borde vara 4 fullgoda arbetskarlar och en halvkarl (inte så fysiskt stark) som kan hjälpa till litet med jämnandet.
En man blandar antingen med stor gärna traktordriven tvångsblandare eller med två rejäla tombolablandare som går i otakt.
Två man kärrar med varsin kärra och grovjämnar med skyffel.
Enochenhalv vibrerar och jämnar.
På slutet hjälps alla åt att brädriva och stålslipa om ni skall ha golvyta på plattan.
Då går en trekubiksgjutning som en dans.

Cementåtgången för K25 torde ligga kring 9 st 40 kilos säckar per kubikmeter. Någon sämre betong än så skulle jag inte rekommendera. Om du kan få tag på cement i 1000 kilos storsäck kan det bli billigare förutsatt att du klarar transporten.

För att blanda snabbt och hyfsat exakt tog vi en skyffel sand och satte i en 10l plasthink och ritade märke i hinken med sprittusch. Sedan kunde han som blandade ösa in sand och grus i blandarna med spade och mäta upp antalet "spadar" cement med hinken som mått. Eftersom cement rinner så lätt blir det nästan hälften mindre volym på en spade cement än på en spade sand.

Det blir bra det där!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
B betongingenjören skrev:
Kommer garageplattan utsättas för frost och/eller tösalter?
Finns det sulfater i intilliggande mark?
Är plattan placerad under grundvattennivå?
Armeringstyp?

Det finns för och nackdelar med att antingen välja en snabb (sh) eller en långsam (anl) cement. Det är ett val som du som utförare lär välja.
Hur har ni planerat att gjutningen ska utföras, allt i ett svep eller i etapper?
Det är ett garage vid mitt fritidshus, jag ska mest ha veteranmotorcyklar där inne. Kör inte in bilen vintertid, så inga salter.

Plattan kommer ovan mark för två väggar, och med fyllning cirka 1,2 meter på två väggar, så allt är ovan grundvatten.

Tänkte fylla med lecakulor och det är mest sandjord eller berg runt plattan.

Det finns en fin berghäll just där jag ska bygga. Jämnar av den med 8-16 kross och vibbar noga.

Tänkte köra helt med 8 mm armeringsnät 8150, det blir ingen vot längs kanterna då allt hamnar på berghällen.

Planen är en gjutning i ett svep.

Så här ser berghällen och nivåerna ut. Det ända jag inte bestämt mig för, är om jag ska lägg 50 mm EPS cellplastskivor under plattan eller gjuta direkt på 8-16 krossgruset med en fiberduk, så att det inte rinner ned betong.
Förberedd byggplats för garage med jämnad berghäll och grus, omgiven av natur och röda stugor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Hur får du in grus, och ut sprängsten när du har en väg med så dålig bärighet?
 
Mikael_L
Men du ser ut att få plattan lågt jämfört med omgivningen åt vissa håll.
Försök fylla upp lite med kross och sen makadam, och/eller se till att få bra dränering, det är bra på flera sätt om plattan inte ligger i vatten.

Om du klarar att få den ganska torrt till så behöver du inte ha någon vattentät betong (lågt vct) inte heller luftporbildare eller andra roliga tillsatser eller annat special. En väldigt vanlig standardbetong duger bra till en platta som står tillräckligt högt och skyddas av en byggnad från regn och snö ovanifrån.

Jag tycker du ska ha en vot på allra minst 15 cm, gärna 20 eller 25, med några armeringsjärn i. Snölast är inte att leka med.
Men har du fint berg, och verkligen kan gjuta ner mot berget så funkar ju det också, egentligen.

Sätt gärna en skiva cellplast under, det blir billigare att värma upp, men framförallt får du trevligare klimat i garaget, slipper den där unkna betonglukten som annars lätt infinner sig ifrån betong som hela tiden är aningens fuktig.

Lite betongrecept kan jag dela med mig av (eller egentligen andras recept, forumet har ett flertal trådar om detta):
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-manga-liter-betong-far-man-pa-25kg-saeck.172946/
https://www.byggahus.se/forum/threads/cement-fakta.14855/
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag har kört ut grus och sand med ett tippsläp efter bilen.

Tänkte fylla upp en decimeter med kross och vibra noga. Lägger jag på cellplast kommer jag upp 150 mm över berget.

Då det är helt stumt berg under hela byggnaden tyckte byggaren som hjälper mig att det inte behövs någon vot till en så lätt garagebyggnad.

Har lagt på presenningar på det material som ska blandas till betong, det är mycket löv och barr som faller ned nu.

Byggplats med grus- och sandhögar under presenningar, omgiven av berg och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.