Hej undrar vilken koppling man fyller på systemet med vatten. Avtappning och påfyllning sitter där där plastburk står på bilden. Skulle tro att påfyllning av systemet är den högra på kopplingen och avtappning den som går rakt ner?

Fyller man på enklast med vattenslang? Kan behövas fyllas på då tryckmätaren på expansionskärlet visar 0.1 och det går ut 30 g i systemet. Tror inte förra ägaren fyllt på sen 2009 då systemet installerades. 33 kvadrat är golvet på som värms upp.

Eller ska man fylla på luft i exkärlet för att få upp trycket. Förövrigt blir det varmt i golvet. Tacksam för svar då jag är ny inom golvvärme.
Värmesystem med kopplingar för avtappning och påfyllning, expansionskärl och tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Åsa Lund
Brukar vara en snedställd ventil på kallvattenledningen. Hittat nån sån?
 
  • Gilla
Tobias Björndahl
  • Laddar…
T Tobias Björndahl skrev:
Hej undrar vilken koppling man fyller på systemet med vatten. Avtappning och påfyllning sitter där där plastburk står på bilden. Skulle tro att påfyllning av systemet är den högra på kopplingen och avtappning den som går rakt ner?

Fyller man på enklast med vattenslang? Kan behövas fyllas på då tryckmätaren på expansionskärlet visar 0.1 och det går ut 30 g i systemet. Tror inte förra ägaren fyllt på sen 2009 då systemet installerades. 33 kvadrat är golvet på som värms upp.

Eller ska man fylla på luft i exkärlet för att få upp trycket. Förövrigt blir det varmt i golvet. Tacksam för svar då jag är ny inom golvvärme.
[bild]
Hej! Sitter i samma sits och ska fylla på min ve4 pga lågt tryck och ca 8 år sedan installation. Lyckades du komma tillrätta med det hela i ditt fall. I så fall vore jag oerhört tacksam om du vill berätta hur du gjorde. /Andreas
 
R
På bilden syns ingen koppling för att fylla på
Har du en lika som visas så följ rören nere i högra hörnet så kanske det sitter en kran mellan kallvatten eller varmvatten
till något av de rören , kolla även med ventilen ( som an bilventil ) under den grå burken , tryck lite lätt på den ska komma luft , kommer den vatten så är den trasig och då sjunker trycket i systemet
 
Min panna är i det närmaste identisk. Är det möjligt att fylla på via avtappningsventilen? Värmesystem med pannor, mätare och ventiler inomhus, möjlig påfyllning av vatten diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Lustigt det brukar alltid finnas påfyllningsrör/kran
Svar nej det går inte , har du kollat om det finns någon kran som står i förbindelse med något av rören som går ner på höger sida
behöver inte sitta just här , kan sitta vid kallvattenrör på annat ställe i annat rum där varmvattenberedaren .är . hat du element i en källare så kan det sitta en mellan värmerör och kallvatten eller varmvattenrör . kolla det först
Finns ingen så den svarta rakt fram är en form av avtappning men går att använda baklänges med att fylla med slang , mycket udda , hatten på undersidan har en gänga 15 och en gardenakoppling passar , koppla på en slang till en kran och se till att det inte finns n massa luft i slangen , kläm den innan på koppling och släpp ut luften , sen koppla på och öppna den svarta ratten så fylls det på , ta det försiktigt och fyll sakta till ca 0,9 - 1 bar , manometern ska då stiga sakta
 
  • Gilla
Tobias Björndahl
  • Laddar…
Kanon rävlyan, jag testar den vägen då med slang. Pannan sitter inbyggd i en garderob och tillför värme direkt till ett golvvärmesystem med två slingor. Stigarledningen går direkt till fördelaren för slingorna och har ingen påfyllningskran. Returen likaså går direkt tillbaka via avtappningsventilen från rörfördelaren. Systemet är alltså inte kopplat till kallvattensystemet i övriga huset utan fylldes genom "gardena-metoden" av rörfirman som installerade det vid byggnationen av tillbyggnaden. Vid slangpåfyllningen, behöver jag oroa mig för att jag tillför luft. Går det lätt att lufta systemet efter påfyllning, i så fall hur? Behöver jag fylla på expansionskärlet med luft eller låta det vara orört?
 
R
Ovanför sitter det en avluftare till höger om den röda med en metallhatt på , skruva upp den till hälften , stäng av cirk-pumpen och fyll riktigt sakta så kommer ev , luft att gå ut där , glöm inte att skruva tillbaka hatten , den sortens automatiska avluftare har en benägenhet att börja läcka , det med att lufta kärlet är inte säkert , håll koll på hur manometern reagerar när du fyller bara , den ska stiga sakta , du tror inte att kommer in något men ha is i magen den kommer att stiga sakta ,så gasa inte på med fyllningen , däremot om den sticker som ett spjut upp så kan det behövas luft eller trasig blåsa , börja med fyllningen
 
Tack snälla för all hjälp. Jag testar i morgon fm.
 
Då rullar pumpen med perfekt tryck igen. Med gardenaslang genom hela huset ansluten till avtappningsventilen (M15-gängade krankopplingen funkade perfekt för att få dit slangkopplingen) och den automatiska avluftningsventilen något öppen fick jag upp bra tryck (1,6 bar) efter en kort stunds påfyllning. Luften pös ut fint genom avluftningsventilen. Trycket är fortsatt stabilt efter ett par timmars drift. Tusen tack rävlyan! Värmeanläggning med kopparledningar, tryckmätare och automatisk avluftningsventil i ett teknikskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättebra tips!
Men helt galet att det inte finns nån ventil för påfyllning?!
 
  • Gilla
Tobias Björndahl
  • Laddar…
R
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jättebra tips!
Men helt galet att det inte finns nån ventil för påfyllning?!
Om grejerna sitter i källaren så har det nog ev gjorts en anslutning för att fylla , nu satt den i någon garderob och där finns inget vatten normalt , nu är det här en basic/banal el-panna så kanske det inte görs då , men som du säger urdumt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.