Hej på er!
Går i renoveringstankar, köpte hus för tre år sedan med renoveringsbehov. Nu lurar vi på att byta panel / fönster på huset och förrådslängan ivår , samt bygga altan och en stor farstukvist.

Jag är snickare och kommer göra allt själv såklart. Men pengabiten är jag lite kluven till.

Jag har gjort iordning vår torpagrund från icke besiktningsbar till fullt kryputrymme och fyllt med makadam / plast / bytt ut dåligt virke. Allt underifrån. Har lagt in lite nya golv och målat upp ett par rum.

Vad tror ni nu, köpte kåken för 1,2M har 1,1 kvar i skuld när vi tänker göra renoveringen.

(Lånade till handpenningen) hade inte pengar och hade inte tänkt köpa hus , men hottade detta och kände att vi var tvungna.

Enligt mäklaren har värdet gått upp ett par hundra när grunden gjordes iordning , kan man be mäklaren om papper vad de är värt nu, och vad det blir värt när allt är gjort. Och sedan gå till banken och låna, och sen renovera. Efter det göra fullständig värdering.

Materialet går på strax under 200000, är jag ute och cyklar eller kan man göra så?

Fönstren är typ ruttna , fasaden är helt slut , så tänker att värdet borde öka några kronor?

Är helt okunning när de kommer till bank/mäklarregler
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jocke92 och 1 till
  • Laddar…
Du har ju redan så hög belåning på huset så du skulle behöva finansiera renoveringen med sparade pengar tycker jag.
 
  • Gilla
soa
  • Laddar…
Förstår hur du tänker, har också tänkt så givetvis. Dock köpte vi huset väldigt billigt , va lågt värderat pga för hög fukt i grunden som va icke besiktningsbar. (Stor chansning att köpa)

Enligt mäklaren för ett år sedan , värderas huset upp 600 000 när grund / panel / fönster är bytt. Om han är ute och cyklar vet jag ej.
 
  • Gilla
iMicke och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Det som är lite lurigt är att det var ett år sen. Det har hänt en del senaste året.
Om det trots allt skulle lyckas skulle du ha ett lån på 1,3 miljoner och ett hus värderat till kanske 1,8. Då har du minst 2% amorteringskrav redan där. Klarar du det?

Kanske kan man avvakta med det som inte måste fixas akut och spara först?
 
  • Gilla
Postal och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det som är lite lurigt är att det var ett år sen. Det har hänt en del senaste året.
Om det trots allt skulle lyckas skulle du ha ett lån på 1,3 miljoner och ett hus värderat till kanske 1,8. Då har du minst 2% amorteringskrav redan där. Klarar du det?

Kanske kan man avvakta med det som inte måste fixas akut och spara först?
Har amorteringskrav idag, det är inga bekymmer alls, så det är inga problem den biten
 
  • Gilla
dedsi
  • Laddar…
Om du tittar på Booli och hemnet på nätet, så kan du se vilka slutpriser det är i området idag. Marknaden har utvecklats negativt senaste året. Men det ger dig en fingervisning.

Jag är rätt tvivlande till uppgiften om att grund, panel o fönster skulle gett en värdeökning på 600 000 för ett hus i den prisklassen. Om jag tolkar dig rätt så var det mäklaren som sålde, som uttryckte det? Det är i så fall bara att se som marknandsförings-snack.

I områden med såpass låga huspriser, så får man ofta inte tillbaka mer än 30 - 50% (eller mindre) av en renoveringskostnad i högre värde på huset.
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Bankerna pratar också om att man bara kan värdera om huset var 5 år. Om man har gjort omfattande till/ombyggnad kan de bli kortare tid. De förbättringar du pratar om räcker nog inte för att kvala in där. Så du sitter nog fast med ditt köpvärde som utgångspunkt. Och har du lånat upp hela det utrymmet, finns det inget mer att låna på. Inte med huset som pant iaf,
 
  • Gilla
Postal och 2 till
  • Laddar…
Fast värdera ett hus kan man väl göra när som helst om man betalar för det? Det måste ju inte handla om ändringar på huset, det kan ju vara att hela området har blivit mer attraktivt eller vad som helst så en värdering kan ju sluta på vad som helst. Det kan dock också bli lägre än tidigare om man har otur.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast värdera ett hus kan man väl göra när som helst om man betalar för det? Det måste ju inte handla om ändringar på huset, det kan ju vara att hela området har blivit mer attraktivt eller vad som helst så en värdering kan ju sluta på vad som helst. Det kan dock också bli lägre än tidigare om man har otur.
Man får värdera sitt hus så ofta man vill....:)
men det amorteringsgrundande värdet, AGV, som bankerna har som utgångspunkt för amortering o belåning får, enligt nya regelverket, bara ändras var 5:e år om det inte skett en mer omfattande om/tillbyggnad. Vanlig renovering räknas inte så prata med banken först för att se vad de säger.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast värdera ett hus kan man väl göra när som helst om man betalar för det? Det måste ju inte handla om ändringar på huset, det kan ju vara att hela området har blivit mer attraktivt eller vad som helst så en värdering kan ju sluta på vad som helst. Det kan dock också bli lägre än tidigare om man har otur.
Visst kan du värdera så ofta du vill, men banken kommer inte beakta det nya värdet förrän det gått 5 år sedan föregående värde fastställdes. Enda undantaget från det är om det föreligger omfattande tillbyggnad eller liknande. Inte för att omvärldens marknadskrafter har höjt värdet på huset.
 
  • Gilla
TbLjp och 1 till
  • Laddar…
En farsukvist borde annars räkna. Sen har jag en kompis som renoverade ett badrum, från plast till kakel och de fick värdera om för banken.
 
  • Gilla
TbLjp och 2 till
  • Laddar…
Nu har ju TS redan bott i huset i 3 år, så TS kan börja planera för vad som ska göras och ansök om utökat lån, baserat på ny värdering om 2 år. Under tiden försöker man höja värdet på huset med så kostnadseffetiva renoveringar man har råd med ur egen ficka. Precis som TS gjort (grund m.m).
 
S johd01 skrev:
En farsukvist borde annars räkna. Sen har jag en kompis som renoverade ett badrum, från plast till kakel och de fick värdera om för banken.
Man kan alltid försöka med banken. Men nu vill ju TS låna pengarna innan renoveringen så att säga. Det går ju inte. Först renoveringen/tillbyggnaden. Sedan värdera om och låna mer pengar.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Q
min bank verkar inte hålla på de där med 5 år.
Hade ett möte med min bank om att låna till ett större projekt, vi kom fram till att vi skall göra en ny värdering efter köksbytet som kommer nu i höst.
Har endast ägt huset i 2 år, men vi kanske går under större ändringar.
Har gjort ny stenläggning på uppfarten, bytt garageport, nytt golv hela nedervång, nya dörrar och nytt kök dyker upp om några veckor.
 
  • Gilla
nevinator och 1 till
  • Laddar…
Jo banken tan hänsyn till nya värderingar. Men det påverkar inte amorteringskravet om det inte gått 5år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.