Vad är normal höjd för ett altanräcke?
Har försökt att hitta men inte sett någonstans vilken höjd det skall vara på ett sådant.
 
Ta upp till skinkhöjd. :)
DVS att det är lagom höjd att varken sitta eller stå och luta sig....
Jag tror inte att det finns någom 110-regel för altanräcken.

Kommer du inte ihåg den här? :
§http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tradgard;action=display;num=1055628017


Hur går det förresten...hur långt har du kommit?
Jag har lagt all trall nu och håller på med kryssen i räcket..
För övrigt kan jag tillägga att det var M Y C K E T mer jobb än jag räknat med..
 
  • Gilla
Bosse-tjörn
  • Laddar…
Den missade jag när jag sökte (sökte på altanräcke)

JO ramen står på plats, nu skall jag gjuta mittstöden och dit med bärlinan i mitten. Sedan skall alla underliggare på och sist trallen så jag har en hel del kvar. Min altan ligger dock 1 meter upp (nästan så att det blir en balkong) så det tar lite tid att väga in och mäta så att det blir rakt.
 
Var över och mätte på grannens räcke och det var ca 1m högt, så det blir i de regionerna (har snott nästan hela konstruktionen från den altanen ändå så... )
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
Som sagt....986 mm är alldeles lagom. :D
 
:)
När jag ringde Värmdö Kommun om detta så läste en handläggare ur Boverkets byggnormer och svarade att..."mellan 0,9 och 1,1 beroende på fallhöjden..." så det var inga krav från Kommunen, som tyckte att ...."man fick väl tänka till själv"...

Tack för hjälpen!

Helena med
Sverige Stugan
 
  • Gilla
Zoooboy
  • Laddar…
Tänkte visa det färdiga resultatet:
altan1.jpg
altan2.jpg
 
Snyggt!
Ser att du har en hyfsat bred överliggare som man kan ställa groggen på också, mycket genomtänkt...
 
Jo den räcker till för både grogglas och ordentliga ölglas ;D
 
;) :D
En liten BiB kan väl stå i skuggan också, så man kan vara....Riddare kring Runda Bordet... också!

Helena ....
Sverige Stugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.