Ytterrutan i 2 glas fönster har spruckit när jag skulle ta bort gammalt kitt så behöver byta rutan. Men fattar inte hur jag lättast får bort det och in till glasmästaren? Se bilder på hur fönstret är fäst i karmen (eller vad det heter)

Tack för tips :)
 
  • Sprucken ytterruta på ett 2-glas fönster med synliga kittkanter och persienner bakom glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn på ett vitmålat fönster som visar fästet mellan fönsterkarm och båge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet fönster med en sprucken ytterruta och persienn, med utsikt över en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på fönsterhörn som visar hur rutan är fäst i karmen med klämlist och skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Jag har exakt likadana fönster, med skillnaden att jag har stapelgångjärn så fönstret är bara att häkta av uppåt. Jag föreslår att du lossar bara ytterrutan vid gångjärnet som håller det mot innerrutan. Fönstret går ju då praktiskt nog att stänga då andra delen är hos glasmästaren.
 
Närbild på ett fönstergångjärn med en markerad sprint som ska tas ut uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Be någon om hjälp att hålla i fönstret medans en annan tar ur sprintarna.
 
1 123abc skrev:
[bild]
Be någon om hjälp att hålla i fönstret medans en annan tar ur sprintarna.
Tack!
Jag gjorde som så att jag tog bort gångjärnen och yrterbågen bara. Så jag prövade aldrig att få ur sprintarna men gick bra ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.