Status
Tråden går ej att kommentera.
Är på G att sätta igång med övervåningen på mitt hus.
För att minimera kostnaden för elinstallationen tänkte jag på att försöka dra så mycket som möjligt av elkablarna själv.
Jag menar... hur svårt kan det vara. Elektrikern kan sen komma dit och inspektera så att allt ser bra ut och göra själva enslutningen av armaturer, strömbrytare, radiatorer etc.
Jag är dock novis på detta så jag är inte helt på det klara på hur man skall dra kablaget när man vill tända och släcka från olika strömbrytare etc. Finns det någon enkel guide till detta eller kan någon på ett enkelt sätt förklara.

/Pajen

::)
 
Prata först med tilltänkt elektriker så att han/hon accepterar att du gör delar. Rent formellt så får du inte göra nånting när det gäller nyinstallation av starkströmsmatriel.

När du dessutom säger att du inte har koll på hur det ska göras så är det definitivt dags att prata med elektrikern först
 
  • Gilla
Emil-79
  • Laddar…
pajen skrev:
Är på G att sätta igång med övervåningen på mitt hus.
För att minimera kostnaden för elinstallationen tänkte jag på att försöka dra så mycket som möjligt av elkablarna själv.
Jag menar... hur svårt kan det vara. Elektrikern kan sen komma dit och inspektera så att allt ser bra ut och göra själva enslutningen av armaturer, strömbrytare, radiatorer etc.
Jag är dock novis på detta så jag är inte helt på det klara på hur man skall dra kablaget när man vill tända och släcka från olika strömbrytare etc. Finns det någon enkel guide till detta eller kan någon på ett enkelt sätt förklara.

/Pajen

::)
JAg arbetar som elektriker och kan säga att ofta då man kommer ut till en plats där husägarn själv har monterat VP rör eller tom dragit trådarna själv så tar det längre tid att klura ut hur personen tänkt sig att ledningarna dras.

Vi arbetar efter enlinjescheman där vi har olika symboler för uttag och typer av brytare
hujder i vissa fall och lite annan info. ofta är ritningarna utföra så att det skall bli ett minimum av rör och ledningsdragning i en fastighet.

När någon pular själv blir det ofta långa vägar tråd i onödan eller så är dimentionen fel på röret svårt att dra ledningarna i rören då dom satts fast bristfällit ganska ofta lossnar rören från dosorna vilket ger en hel del merarbete och ökade kostnader för kunden.

Om du nu vill göra en del av arbetet själv så skulle jag rekomendera att du först tar ett snack med elektrikern och förklarar att du vill göra lite själv. går jag till mig själv så har jag inget emot att någon spikar upp dosor och drar VP rör men då vill jag nog först se till att grejorna kommer på rätt plats och i rätt antal och ta en titt på det hela INNAN man dubblar väggarna och bygger in det.

Några tips är

MAX 5 st 1.5 mm2 i ett VP 16 max 3 st 2.5 i samma VP

Föreskrifterna säger att man med LÄTTHET skall kunna dra tråd i rören.
Inte för långa sträckor med böjar hit och hit.
fundera även på vad som ev skall monteras på väggen när den är fädig så att man inte spikar/skruvar rätt in i elen bakom.

brytare 1000mm över golv
uttag sätt numera oftast 300 över golv (har varierat genom tiderna)
särskillda mått finns även för kyl/frys uttag i kök mm
alla nya centraler skall ha jordfelsbrytare alla uttag skall vara jordade (även i tak)
utomhus gäller speciella regler ex IPklass höjder mm.

VP rören läggs närmast den varma sidan i ytterväggar.
Fundera även på om du skall ha dosor till annat än el.. ex telefon datanät eller för egna saker. Ex så drog jag några extra VP rör i mitt eget vardagsrum där jag använder dom för att lägga kablarna till mina stereo högtalare i (blanda inte med elkablar bara).

Överväg också om det inta kan vara lönsamt med EKK i vägg (kabel utan rör) vilket numera är tillåtet.

Tänk också på att det tar ungefär 8 år att bli en OK elektriker och dom 8 åren innebär både skola och erfarenhet, lärlingstid. priset för en elinstallation är inte dyrt egentligen
en bra anläggning lär hålla i minst 30 år och slår man då ut installationspriset på antalet år blir kostnaden per år väldigt låg.

Steffe




 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag är Installatör (behörig elektriker) och gör jag ett jobb tar jag ansvaret. Däremot skulle jag inte låta en "okunnig" person få göra delar av arbetet. Om du hittar en installatör som vill ta ansvaret för den delen av arbetet som du gör själv så grattis.
Det enda rådet jag har är att om du inte vet vad du sysslar med, låt en fackman göra jobbet...

Lycka till
 
Jag tycker du skall ta kontakt med en elektriker och i samråd med denne undersöka vad du kan göra själv. Jag har gjort så två gånger utan något som helst problem, tvärtom, elektrikerna var glada att slippa göra "skitgörat" (typ fräsa spår i vägg, krypa under huset, rördragning etc). En del kan faktiskt göras med hjälp av muntliga instruktioner och enkel skiss från elektrikern, huvudsaken är nog att det är elektrikern som är "hjärnan" bakom layouten. Själv avstår jag dock från att dra själva trådarna.
 
Jag förstår inte riktigt varför denna tråd som varit död och glömd i ca 1 år blivit aktiv igen. Frågeställaren har ju uppenbarligen fått sitt svar (eller inte?).

Verkatr utveckla sig till en ny onödig "ring efter elektriekern tråd".

Tråden stängs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.