Hej.
Jag har bilat upp för golvvärme i ett rum i källaren. Nu skulle jag vilja ha det så snyggt som möjligt utan utanpåliggande el så jag funderar på att lägga rör som sen elektriken kan dra fk kabel i.
Nu undrar jag om jag om det är någon speciell elslang man ska använda eller duger den jag hittar på jula.
Jag hade tänkt att gjuta in det tillsammans med golvvärmen i betongen.

En annan fråga när jag ändå håller på.
Jag har källarväggar av betonghålsten från 50-t och undrar om man kan göra rännor med en betongspårfräs utan att hållbarheten blir lidande. Jag skulle gärna ha infällda dosor och fk kabel i rör eller slang även här.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
tommib
Du bör använda bättre slang än den du hittar på Jula. PM Flex eller Pipelife är två vettiga märken, finns att köpa på t.ex. elbutik.se eller ett otal andra nätbutiker. Om du ändå skulle välja något från Jula (eller Bauhaus, eller K-rauta eller liknande) så ska du se till att den är godkänd för ingjutning.

Det ska inte vara några som helst problem att spåra i väggarna för slang. Ett normalt spår är inte djupare än 20 mm (om du ska ha i 16 mm slang) och i ditt fall när du drar i golvet går det mesta lodrätt. Det påverkar inte bärigheten nämnvärt. Tänk på hur tjock väggen är.

Att förlägga dosor och slang är behörighetskrävande, så du begår egentligen ett brott. Det kan också vara så att en elektriker inte vill befatta sig med det du gjort så du bör kolla innan med en elektriker att hen är ok med att du ordnar slangar och dosor. Hen kan då också rita hur du ska förlägga allt, det är det som är det svåra eftersom du måste veta vid förläggningen hur allt ska kopplas ihop och fungera.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Tack för hjälpen.
Jag ska vara ärlig har jag inte talat med elektriken om det denna gång.
Men tidigare när jag byggde tyckte han att det var ok att jag drog rör och satte dosor som han sedan drog fk i.
Nu är det så att jag ska ha ett rör som ska gå till Värmepumpen som ska stå i det rummet. Det ska vara 16A 3fas har jag för mig. Räcker det med 16 rör då eller behöver man 20?
 
20
 
  • Gilla
poppe12 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.