Åsa Lund
Så fina att jag nog tycker att de ska få en central roll
 
  • Gilla
Alecci och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Så fina att jag nog tycker att de ska få en central roll
Vi är lite oense om placeringen än så länge. Helst hade jag ju velat att ha de i centrum men då får man kapa bort nästan hela nederdelen på dörrarna och proportionerna blir fel samt dörrhandtaget hamnar på en pygmes höjd. Så det lutar mot att de får stå närmare väggen
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Åsa Lund
Hur breda är dörrarna jämfört med avståndet mellan takåsarna? Första bilden i inlägg 26 syns en balk i framkant. Går den att minska nåt om du sätter en extra stolpe bredvid dörren?
Kan du ha dörrarna inåtgående så kanske det går bättre?
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur breda är dörrarna jämfört med avståndet mellan takåsarna? Första bilden i inlägg 26 syns en balk i framkant. Går den att minska nåt om du sätter en extra stolpe bredvid dörren?
Kan du ha dörrarna inåtgående så kanske det går bättre?
Dörrarna är 2 ggr 550 mm Problemet är också att det ska dit ett innertak på 13 mm. Även om man kapar ner dörrarna så kan man inte öppna den högra mer än 90 grader innåt.
 
Skulle testa och hänga dörrarn lite nedanför golvet så blir de en lite tröskel innanför när man öppnar dem utåt
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle testa och hänga dörrarn lite nedanför golvet så blir de en lite tröskel innanför när man öppnar dem utåt
Dörrarna är gjorda för att öppnas inåt så det funkar inte
 
Inge flyt... Så kom ösregnet med en åskknall i går kväll strax efter jag var färdig med 1a strykningen av fodrena... I dag på morgonen så ser det ut som 2/3 av foderna fått fläcktyfus... De första 1/3 verkar ha blivit tillräckligt torra, va fan gör jag nu? Är det bara att låta de torka och måla igen som inget hänt? Är målade med Demidekk Ultimate Målarstörda träfodral liggande på galler efter regn, med fläckig och ojämn vit färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålade foderbrädor skadade av regn, med synliga fläckar efter ösregn direkt efter målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Borde inte vara nåt bekymmer om du bara slipar ytan såpass slät att groparna inte syns efter nästa lager färg tycker jag. Obs jag är inte målare, men så hade jag gjort om det vore mitt eget hus.
 
Tony Klang Tony Klang skrev:
Inge flyt... Så kom ösregnet med en åskknall i går kväll strax efter jag var färdig med 1a strykningen av fodrena... I dag på morgonen så ser det ut som 2/3 av foderna fått fläcktyfus... De första 1/3 verkar ha blivit tillräckligt torra, va fan gör jag nu? Är det bara att låta de torka och måla igen som inget hänt? Är målade med Demidekk Ultimate [bild] [bild]
Jag har råkat ut för samma sak och målade med Demidekk också.
Jag bara lät det torka och målade igen. Syntes ingen skillnad alls på dom som hade hunnit torka och dom med fläcktyfus.
Vattenlöslig färg är bra när sånt här händer.
 
  • Gilla
Tony Klang
  • Laddar…
Back on track... efter lite ledighet och dåligt väder allt rött är färdigmålat och nu sitter alla foderna på plats vita och fina, även vindskivorna har fått sig en strykning. Värmepumpen fick vi inkopplad i dag så nu är det varmt å gott i stugan.
Röd stuga med vita fönsterfoder och vindskivor, renoveringsmaterial framför, i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd lyser liten stuga
Stuga med röda väggar och vita knutar, förlängt stuprör över verandan och värmepump på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick göra en paniklösning med stupröret, då vattnet sprutade som en brandslang ner över verandan
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Äntligen är nästan allt färdigt inför vintern och vi kan börja på att göra mustätt invändigt med smygar och foder :) De sista vindskiveplåtarna fick vi upp i helgen och luckan till vinden är klar och ska bara målas. Nu väntar vi på slutbesked för avloppet samt på att dispens från strandskyddet ska gå igenom för det kommande tillbygget så byggnadsnämnden kan ta slutgiltigt positivt beslut :)

Det händer lite hela tiden även om vi inte lägger upp byggbilder här... så är ni nyfikna så kan ni alltid kika in på vår blogg http://krokviksresan.simplesite.com/
 
  • Gilla
abygg och 1 till
  • Laddar…
Det rullar på så sakteliga, satte fönsterblecken och blecken vid nya pardörren för någon vecka sedan. Är oerhört nöjd hur bra det blev
Nyinstallerade vita fönsterbleck och bleck runt en pardörr på en röd trävägg av ett hus med spegling av träd i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade fönsterbleck och dörribleck vid en husvägg, stödda av murarhinkar under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I dag började jag försöka bygga upp stöd för salnigarna och den nya innervägg mot sjön
Utsikt genom nyinstallerat fönster i renoverat rum med utsikt över sjö och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt genom nyligen installerat fönster och dörr mot en sjö och grönskande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade fönster med fönsterbleck och pardörr, inifån ett hus under renovering med utsikt över naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är förmodligen som för en kirurg att bygga ihop ett södertrasat smalben Inte lätt när man är amatör, men det känns som jag har någorlunda koll på hur jag ska göra.

I veckan fick vi äntligen ok för placeringen av vår infiltration, har varit en soppa mellan vår riktigt duktige handläggare på miljökontoret och de planeringskontoret. Planeringskontoret tyckte helt plötsligt att infiltrationen låg för nära den kommunala vattenledningen, trotts att samtliga fastigheter utmed vattenledningen har exakt samma placering av infiltrationen i förhållande till vattenledningen... Men de ändrade sig till slut då jag menade att de kan ju inte ändra reglerna under ansökningstiden... Som grädde på moset så fick vi i dag ett oerhört glädjande besked att vår strandskyddsdispens för den stora tillbyggnaden gått igenom utan några problem, så nu känns det som vårt tänkta åretruntbostad inte längre är en dröm
skål på er
Dokument med beslut om strandskyddsdispens och skiss över fastighetens avgränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bmw-steffe och 4 till
  • Laddar…
Underbart väder ute = målarväder.... så jag fick släppa salningar för en stund och börja lasera väggbrädorna (21x120) till norrsidan, målar med caparollasyr. Nylaserade väggbrädor med stålgrå nyans i solljus, grass som bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgen verkar bli lite mer Stålgrå än vad vi tänkt oss, men fan vet om det inte blir ännu bättre :)
Nylaserade väggbrädor i en stålgrå nyans ligger på ett släp utomhus, omgivna av grönt gräs och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Oinredd interiör med nysatt fönster i trävägg, verktyg och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första salningen klar, ska dock målas först innan slutmonteringen
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Har varit dålig på att uppdatera på slutet då det är ganska mycket nu...

Senaste månaden har fokuserats på el och innerväggar och det är en del kvar att göra.

Sonjie är duktig på att uppdatera vår blogg så där kan ni kolla om ni är intresserade hur vår resa går framåt

http://krokviksresan.simplesite.com...vUjZw5_2XMce9Rh51OuLJ16UbA114c9ouDtZEvXQiaTLo

Vårt bygglov var ju helt igenom kommunens kvarnarna för någon vecka sedan och i dag är en riktig stor dag för oss.

Grävmaskin i arbete med första spadtaget för ett husbygge, person i bakgrunden, skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigt på morgonen mullrade grävmaskinen ner för vägen
Grävmaskin tar första spadtaget vid tomt nära vatten med arbetare och vit katt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första spadtaget är nu äntligen taget för nya huskroppen
Planskiss över en huskropp med utmärkta rum och mått, inklusive sovrum, kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en planskiss på hur det kommer att bli :)
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.