Jag hittade en genomskärning för hur de byggde min platta i källaren 1970. Som jag ser det så finns det 70 mm isolering, det uppfyller ju inte dagens byggnormer, men om det stämmer så är ju inte plattan helt oisolerad iaf.

Hur tolkar ni bilden, är det isolering i plattan? Fyller den någon funktion? Tänker på golvvärme.
 
  • Genomskärningsritning som visar konstruktionen av en källarplatta från 1970 med 70 mm isolering och detaljer som plastfolie och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar det som att plattan är oisolerad, du har 70mm isoleringen ovanförplattan.
En konstruktion som kan vara en riskkonstruktion idag,eftersom den kan hålla fukt kvar som tar sig till syllen trots plastfoilen som ligger där.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Casaloco
Tycker det ser ut att vara dubbla betongplattor på ritningen med 70 isolering mellan. Skulle behöva se fler ritningar för att bedömma varför de har gjort så.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Sintrad platta är väl en äldre term för klinker, så det andra betonglagret är en avjämningsmassa för att kunna lägga klinkers i källarplan utan att golven är så kalla (isolering).
I vissa fall med en äldre modell av golvgärve med stålrör eller prisolrör ingjutna i avjämningen.

Egentliga samma teknik som används idag med flyspackelkaka för att stadga inför klinkers på ickestumma underlag som mellanbjälklag i trä.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
C corre skrev:
Jag tolkar det som att plattan är oisolerad, du har 70mm isoleringen ovanförplattan.
En konstruktion som kan vara en riskkonstruktion idag,eftersom den kan hålla fukt kvar som tar sig till syllen trots plastfoilen som ligger där.
Det blev genast väldigt besvärligt.

Varför vilar huset på virke? Jag menar det är ju ett stenhus, förstår inte syftet med att ha trä längst under
 
Redigerat:
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Nu är det ingen vägg ritning. Men det jag ser av väggarna visar inte ett stenhus. Sedan kan man ju ha puts eller stenfasad även på trähus.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu är det ingen vägg ritning. Men det jag ser av väggarna visar inte ett stenhus. Sedan kan man ju ha puts eller stenfasad även på trähus.
Det är ett stenhus, murad källare med tegelfasad. Jag undrar varför de har lagt ritningen i huspärmen om den inte tillhör huset.
 
  • Gilla
ThomasEcke
  • Laddar…
Men vänta nu.... Jag tror det är fel bild. Ni har rätt. Det är ju ritning till plattan på första plan. Alltså plattan över källaren.
 
Där är genomskärning för källaren
 
  • Teknisk ritning av en genomskärning för källare med mått och materialspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är din frågeställning?

Senaste bilden visar på en rätt ordinär källare med uppgreglat golv på betongplatta. Också det en riskkontruktion som man får bedömma i helhet med dränering och väggmaterial.


edit:
Läste TS första inlägg igen.
Är din fundering att lägga golvvärme ovanpå befintligt golv?
Det är isf inte något jag skulle rekomendera.

Du kan spana lite på Granab/Nivell eller Platon med 20mm XPS och vattenburen slangvärme
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
C corre skrev:
Vad är din frågeställning?

Senaste bilden visar på en rätt ordinär källare med uppgreglat golv på betongplatta. Också det en riskkontruktion som man får bedömma i helhet med dränering och väggmaterial.


edit:
Läste TS första inlägg igen.
Är din fundering att lägga golvvärme ovanpå befintligt golv?
Det är isf inte något jag skulle rekomendera.

Du kan spana lite på Granab/Nivell eller Platon med 20mm XPS och vattenburen slangvärme
Ja precis, jag håller på att projektera för mekaniskt ventilerad platon och överväger golvvärme. Jag kommer inte få plats med rekommenderad isolering, men 50mm XPS kan jag få plats med. Men rekommendationen är väl ca 30 cm.
 

Bästa svaret

300mm är rekomendationen på en ny platta när man isolerar under betongplattan för att klara dagens rätt tuffa energikrav och fuktsäkerhet som moderna konstruktioner utan ventilation av golven kräver.
Du kan ju lägga parkett på en sån platta utan platon eller motsv.

I ditt fall är det ju ROT och så då tar du ju vad du kan.
40 eller 50mm XPS är gott om isolering i det fallet, så där skulle jag inte se något problem
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.