Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Stod väl i länken? Rätt långt ner men, 31 kilo .. (tyvärr stod priset också...)
Ja där, tack! Nu när du skrev 31 kg så sökte jag efter 31 och fann det fort. Jag tittade i specifikationslistan till vänster och hoppades att det skulle stå där... :lying:

Ja, priset var väl tilltaget. Jag hade nog nästan kunnat tänka mig att köpa en bil för 50 kkr och köpa några roliga verktyg för mellanskillnaden... :) Men samtidigt så är det som skrivits ovan ganska skönt att cykla. Man blir liksom glad varje morgon när man får lite frisk luft. (y):D
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den där får du skriva en längre recension om, och tips på hur man köper en .. Har dregglat över Rohloff länge, och i kombination med el vore det kanske tom. köpeläge!
Märket Riese & Müller är säkert obekant för de flesta svenskar, men det är alltså ett tyskt premiummärke. Ska man jämföra med bilvärlden som de flesta har en relation till är det nog toppsegmentet av BMW, Audi, Mercedes vi pratar om här.

Tror inte jag riktigt mäktar med en fullständig recension, det finns en del skrivet om denna cykel på andra håll.
Det jag kan kort säga är att jag är väldigt väldigt nöjd med den, oaktat att den kostade en del. Den är väldigt stabil på vägen, har som mest varit uppe i 61 km/h och den kändes som ett strykjärn på vägen. Inget problem att ligga i 40 på en halvdålig grusväg. Håller ett snitt runt 32-34 km/h till jobbet dagligen. Då har batterierna runt 40% kvar när jag kommer hem.

Det finns mycket jag uppskattar med den. Man har en skön touring-position för kroppen, halv upprätt. Passar mig som inte har någon "lycracyklistbakgrund" (jag är en sådan där "konvertit" från bilismen). Ljuset är alltid på och drivs med cykelns batterier. Den har hel/halvljusautomatik. Remmen är tyst och underhållsfri. Rohloffen gör sitt jobb galant men helt ärligt hade jag inte behövt 14 växlar i det spannet för en elassisterad cykel. Den högsta växeln är bra anpassad för cykelns maxhastighet. Däremot använder jag nästan aldrig växlar under 5-6 nånting. Pakethållaren är smart med en gummistropp som är justerbar i längd och håller det mesta på plats lätt. Medföljande lås har samma låsning som resten av cykelns lås (de till batterierna). Bosch-systemet är underbart så till vida att man har all rolig data i displayen och inte bara några lysdioder.

Det man kan säga om en snabbelcykel som denna är, är att elförbrukningen är mycket högre på grund av den högre hastigheten. Där vanliga elcyklar ligger på kanske 5-10 Wh/km så ligger denna på runt 15 Wh/km. Det är bara simpelt resultat av att energin som går åt för att övervinna luftmotståndet ökar med hastigheten.

Mycket lovord men om det är något jag är missnöjd med den så skulle det vara:
* Vikten, inte så mycket göra åt, men 31 kg tung är den och man måste ha förutsättningar att förvara den i garage eller liknande utan trappor.
* Främre pakethållaren, tyckte den såg användbar ut men den lastar enligt spec bara 3 kg så det är otroligt lite. Funderar på att skruva bort den.
* Det medföljande låset är bra för att det alltid är med, men lite i kortaste laget.
* Lackeringen av pakethållaren håller dålig kvalitet, skavdes av direkt med mina sadelväskors fästen (av plast). Otroligt för en sådan premiumcykel. Funderar på att pulverlackera dem.
* På grund av priset känner jag inte alls för att ta den till Willys för lite matinköp. Det känns faktiskt begränsande att inte kunna lämna ifrån sig den hur som helst. Bilar har den egenskapen att man inte bär iväg med den, men en cykel som någon klippt låset på är snabbt borta med vinden.

T tobbbias skrev:
Ja där, tack! Nu när du skrev 31 kg så sökte jag efter 31 och fann det fort. Jag tittade i specifikationslistan till vänster och hoppades att det skulle stå där... :lying:

Ja, priset var väl tilltaget. Jag hade nog nästan kunnat tänka mig att köpa en bil för 50 kkr och köpa några roliga verktyg för mellanskillnaden... :) Men samtidigt så är det som skrivits ovan ganska skönt att cykla. Man blir liksom glad varje morgon när man får lite frisk luft. (y):D
Angående priset, är det lite synd att folk fokuserar så mycket på det. Man kan se på en elcykel på många sätt men för mig ersätter den dagligen 65 km bilresor vilket för de flesta brukar innebära ett bilinköp i 50-150.000 kr klassen. Det är den prisnivån jag tänker att man måste relatera till.

Själva ramen för Supercharger, med plats för de dubbla rammonterade batterierna, tillverkas för några olika varianter av där jag tror priserna börjar på runt 40.000 kr (*) Den modell, GX Rohloff HS, jag valde var nog den allra dyraste. Men man får trots allt se "vad fan man får för pengarna" :D

Tittar man på elcyklar i allmänhet så finns det knappt några cyklar alls med Bosch Performance Line-motor under 25.000 kr så man kan säga att priserna börjar där. Sedan har Riese & Müller fläskat på med allt i komponentväg som är utvalt efter funktion och kvalitet, inte lågt pris.

Utrustning som finns på denna hoj som oftast inte finns på andra, och därmed bidrar till priset är ..
Hydrauliska bromsar med bromsljusfunktion, 2.400 kr
Fjädrande sadelstolpe, 2.000 kr
Dubbla batterier, ca 7.000 kr
Rohloff-nav, ca 12.000 kr
Framgaffel luftfjädrande, 3.500 kr
Remdrift - extrakostnad ca 1.000 kr mot kedjedrift
Grym belysning (bättre än mina bilar) fram, 1.600 kr
Medföljande lås med lika låsning som till batterierna, 1.000 kr

och listan kan fortsätta.
Man har alltså ingenstans snålat utan fläskat på med riktigt bra grejer. Så visst kostar den mycket pengar. Men man får något bra för dem och inte bara ett "bra märke".

* Inlägget redigerat: Den billigaste Supercharger-modellen kostar nu listpris 58.000 kr och är ett resultat av att dels har euron blivit 13% dyrare mot SEK under senaste året samt att modellen numera alltid kommer med dubbla batterier. Förra året kunde man välja bara ett batteri och komplettera med ett annat senare.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Märket Riese & Müller är säkert obekant för de flesta svenskar, men det är alltså ett tyskt premiummärke. Ska man jämföra med bilvärlden som de flesta har en relation till är det nog toppsegmentet av BMW, Audi, Mercedes vi pratar om här.

Tror inte jag riktigt mäktar med en fullständig recension, det finns en del skrivet om denna cykel på andra håll.
Det jag kan kort säga är att jag är väldigt väldigt nöjd med den, oaktat att den kostade en del. Den är väldigt stabil på vägen, har som mest varit uppe i 61 km/h och den kändes som ett strykjärn på vägen. Inget problem att ligga i 40 på en halvdålig grusväg. Håller ett snitt runt 32-34 km/h till jobbet dagligen. Då har batterierna runt 40% kvar när jag kommer hem.

Det finns mycket jag uppskattar med den. Man har en skön touring-position för kroppen, halv upprätt. Passar mig som inte har någon "lycracyklistbakgrund" (jag är en sådan där "konvertit" från bilismen). Ljuset är alltid på och drivs med cykelns batterier. Den har hel/halvljusautomatik. Remmen är tyst och underhållsfri. Rohloffen gör sitt jobb galant men helt ärligt hade jag inte behövt 14 växlar i det spannet för en elassisterad cykel. Den högsta växeln är bra anpassad för cykelns maxhastighet. Däremot använder jag nästan aldrig växlar under 5-6 nånting. Pakethållaren är smart med en gummistropp som är justerbar i längd och håller det mesta på plats lätt. Medföljande lås har samma låsning som resten av cykelns lås (de till batterierna). Bosch-systemet är underbart så till vida att man har all rolig data i displayen och inte bara några lysdioder.

Det man kan säga om en snabbelcykel som denna är, är att elförbrukningen är mycket högre på grund av den högre hastigheten. Där vanliga elcyklar ligger på kanske 5-10 Wh/km så ligger denna på runt 15 Wh/km. Det är bara simpelt resultat av att energin som går åt för att övervinna luftmotståndet ökar med hastigheten.

Mycket lovord men om det är något jag är missnöjd med den så skulle det vara:
* Vikten, inte så mycket göra åt, men 31 kg tung är den och man måste ha förutsättningar att förvara den i garage eller liknande utan trappor.
* Främre pakethållaren, tyckte den såg användbar ut men den lastar enligt spec bara 3 kg så det är otroligt lite. Funderar på att skruva bort den.
* Det medföljande låset är bra för att det alltid är med, men lite i kortaste laget.
* Lackeringen av pakethållaren håller dålig kvalitet, skavdes av direkt med mina sadelväskors fästen (av plast). Otroligt för en sådan premiumcykel. Funderar på att pulverlackera dem.
* På grund av priset känner jag inte alls för att ta den till Willys för lite matinköp. Det känns faktiskt begränsande att inte kunna lämna ifrån sig den hur som helst. Bilar har den egenskapen att man inte bär iväg med den, men en cykel som någon klippt låset på är snabbt borta med vinden.



Angående priset, är det lite synd att folk fokuserar så mycket på det. Man kan se på en elcykel på många sätt men för mig ersätter den dagligen 65 km bilresor vilket för de flesta brukar innebära ett bilinköp i 50-150.000 kr klassen. Det är den prisnivån jag tänker att man måste relatera till.

Själva ramen för Supercharger, med plats för de dubbla rammonterade batterierna, tillverkas för några olika varianter av där jag tror priserna börjar på runt 40.000 kr. Den modell, GX Rohloff HS, jag valde var nog den allra dyraste. Men man får trots allt se "vad fan man får för pengarna" :D

Tittar man på elcyklar i allmänhet så finns det knappt några cyklar alls med Bosch Performance Line-motor under 25.000 kr så man kan säga att priserna börjar där. Sedan har Riese & Müller fläskat på med allt i komponentväg som är utvalt efter funktion och kvalitet, inte lågt pris.

Utrustning som finns på denna hoj som oftast inte finns på andra, och därmed bidrar till priset är ..
Hydrauliska bromsar med bromsljusfunktion, 2.400 kr
Fjädrande sadelstolpe, 2.000 kr
Dubbla batterier, ca 7.000 kr
Rohloff-nav, ca 12.000 kr
Framgaffel luftfjädrande, 3.500 kr
Remdrift - extrakostnad ca 1.000 kr mot kedjedrift
Grym belysning (bättre än mina bilar) fram, 1.600 kr
Medföljande lås med lika låsning som till batterierna, 1.000 kr

och listan kan fortsätta.
Man har alltså ingenstans snålat utan fläskat på med riktigt bra grejer. Så visst kostar den mycket pengar. Men man får något bra för dem och inte bara ett "bra märke".
Tack för värdefull input!

Är den reggad då, antar jag? Köpte du direkt från Tyskland, eller har de någon svensk återförsäljare?
 
T tompaah7503 skrev:
Det man kan säga om en snabbelcykel som denna är, är att elförbrukningen är mycket högre på grund av den högre hastigheten. Där vanliga elcyklar ligger på kanske 5-10 Wh/km så ligger denna på runt 15 Wh/km. Det är bara simpelt resultat av att energin som går åt för att övervinna luftmotståndet ökar med hastigheten.
De allra flesta elcyklar är ju just elcyklar och får inte gå fortare än 25 km/h med elmotorn, så det blir lite svårt att jämföra. Är din typad och klar som moped när man köper den, eller måste man göra en mopedbesiktning själv?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
useless useless skrev:
De allra flesta elcyklar är ju just elcyklar och får inte gå fortare än 25 km/h med elmotorn, så det blir lite svårt att jämföra. Är din typad och klar som moped när man köper den, eller måste man göra en mopedbesiktning själv?
Nja, jämförelsen i energiförbrukningen är faktiskt ganska bra. Det är i stort sett samma motor i 25- och 45-hojen förutom att den ena är spärrad på en högre hastighet.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tack för värdefull input!
Är den reggad då, antar jag? Köpte du direkt från Tyskland, eller har de någon svensk återförsäljare?
Köpte av en svensk återförsäljare, den säljs av tre-fyra ställen i Sverige och jag valde den minsta då jag gillar att stötta mindre företag. Cykeln var oregistrerad vid köp så den biten har jag skött själv med ursprungskontroll, registreringsbesiktning och skyltavgift. Såg inte detta som ett hinder eller besvär då jag importerat bilar innan och vet precis hur man gör.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Här är mitt senaste tillskott till hojen. En cykelvagn. Stolen i sin tur fungerar som pakethållare för tillfället. Stora tjejen åker på egen cykel :) Elcykel med barnstol och kopplad cykelvagn står i en parkmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser min "instrumentbräda" ut . Fungerar riktigt bra.
Är uppe i 70 mil nu. 11 laddningar.

Jag är en av dem som bytt bilen rakt av mot cykel. Det står ju ofta i cykeldebatten angående elcykelbidraget att folk ändå åker bilen. Jag tror ändå bidraget har en positiv effekt. Styre på en elcykel med digital display som visar 706.7 km, knappsats och cykelvagnens lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Passerade 300 mil på cykeln förra veckan. Ska byta kedja på cykeln nu. Tycker den kuggar över någon gång då och då och har fått för mig att det är kedjan som blivit sliten.
Återkommer när det är utfört (typ om 1-4 veckor)!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Passerade 300 mil på cykeln förra veckan. Ska byta kedja på cykeln nu. Tycker den kuggar över någon gång då och då och har fått för mig att det är kedjan som blivit sliten.
Återkommer när det är utfört (typ om 1-4 veckor)!
Var sitter din motor?
Jag har ingen elcykel, men har lånat och har diskuterat med elcykelägare, och jag har kommit fram till följande åsikt om motorns placering:

1. Motor i navet på fram- eller bakhjul. Fördel: Kedja/drev slits troligen mindre än på en vanlig cykel. Nackdel: cykeln rullar tungt om man vill cykla utan hjälp från motorn.

2. Motor i vevpartiet (dvs driver tramporna). Fördel: Cykeln rullar lätt om man vill cykla utan hjälp från motor. Nackdel: kedja/drev slits snabbare än för en vanlig cykel, framför allt om man "slöcyklar" på en hög växel och låter motorn göra jobbet.

Vem som "slöcyklar" märker man på att varvtalet på tramporna (kadens) är extremt lågt. De har alltså en mycket högre växel än man skulle ha om man cyklade med muskelkraft, och det gör att kraften som kedja/drev utsätts för blir mycket större om man har motorn i vevpartiet. Har man motorn i navet så orsakar slöcyklingen inget extra slitage på kedja/drev, snarare tvärt om eftersom man troligen inte tar i något med musklerna.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Var sitter din motor?
Jag har ingen elcykel, men har lånat och har diskuterat med elcykelägare, och jag har kommit fram till följande åsikt om motorns placering:

1. Motor i navet på fram- eller bakhjul. Fördel: Kedja/drev slits troligen mindre än på en vanlig cykel. Nackdel: cykeln rullar tungt om man vill cykla utan hjälp från motorn.

2. Motor i vevpartiet (dvs driver tramporna). Fördel: Cykeln rullar lätt om man vill cykla utan hjälp från motor. Nackdel: kedja/drev slits snabbare än för en vanlig cykel, framför allt om man "slöcyklar" på en hög växel och låter motorn göra jobbet.

Vem som "slöcyklar" märker man på att varvtalet på tramporna (kadens) är extremt lågt. De har alltså en mycket högre växel än man skulle ha om man cyklade med muskelkraft, och det gör att kraften som kedja/drev utsätts för blir mycket större om man har motorn i vevpartiet. Har man motorn i navet så orsakar slöcyklingen inget extra slitage på kedja/drev, snarare tvärt om eftersom man troligen inte tar i något med musklerna.
Jag har mittmonterad motor. Så jag kan cykla väldigt slött om jag vill. Men den rullar jättebra
 
Jag har framnavsmotor. Vet inte om det rullar tyngre utan strömming. Den stora fördelen med motor fram tycker jag är att den är 2 hjulsdriven. All Wheel drive... det är bra vid vintercykling i snö och snömodd. Kommer fram överallt tidigt på morgonen innan röjarna gjort sitt. Dessutom så varnar den tidigt (genom att slira) om det är väldigt halt.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att alla navmotorer som säljs i dag har ett frihjul som medför att motorn inte snurrar om den inte driver. Så de bör inte bli tyngre att snurra.
 
T tobbbias skrev:
Passerade 300 mil på cykeln förra veckan
Med 130 mil i månaden en vanlig pendlingsmånad borde min 15 månader gamla cykel nu gått rejält långt men faktum är det inte alls blivit så många mil. Har varit ledig senaste året från jobbet minst 4 månader för större renoveringsprojekt, samt ett av dem avslutades med ett smärtsamt crescendo där jag föll från taket och knäckte armen så att en enig läkarkår förbjöd mig att cykla på 5 månader.

Nu passerade jag 500 mil någon vecka sen, varav senaste milen var en 35-mils semestertur på Kattegattleden från Göteborg till mellanskåne. Precis innan avfärd fick jag däcken bytta från de som satt på original, ganska grovmönstrade MTB-däck, till Schwalbe Super Moto-X som är mer av vägdäck. Efter 500 mil var de i stort sett slicks kvar utav dem.

Under dessa 500 mil har jag inte haft mycket problem med hojen. En svets i pakethållaren gav upp men det drabbade alla cyklar av samma modell och jag kände till att det skulle komma, när man inte får det som en överraskning känns det betydligt lindrigare. Tillverkaren skickade en ny del och jag har bytt den.
Ett av batterifacken vägrade ladda ett tag men det felet försvann sen efter lite flyttande av batterier, tror nog det var lite oxid nånstans.

I övrigt har underhållet begränsats till att torka av smuts. Har inte ens pumpat däcken på ett år.
Måste säga att jag är grymt nöjd.

Nu har sambon också skaffat en elhoj med Rohloff-nav på.. det smittar.
Föreslog att vi skulle ta efternamnte Rohloff om vi gifter oss men det var jag ensam om att tycka bra om, märkte jag..

En välanvänd elcykel med blå ram och nyligen utbytta Schwalbe Super Moto-X vägdäck, parkerad på en gräsplätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elcykel parkerad utomhus med röda sadelväskor, nära en skogsdunge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Batterier är färskvara, och svindyra, dessutom miljöfarliga både under tillverkning och efter sin livstid. Kan ett sådant batteri klara 1000 laddningar kanske? kalkylera lite o se hur många års cykling då kommer på 1 eller 2 köpta batterier. Och när dessa 2 batterier är döda så kanske det inte finns att köpa nya längre. Men är du medveten om detta så kör på , det är kul med elcykel.
 
Dracula Dracula skrev:
Batterier är färskvara, och svindyra, dessutom miljöfarliga både under tillverkning och efter sin livstid. Kan ett sådant batteri klara 1000 laddningar kanske? kalkylera lite o se hur många års cykling då kommer på 1 eller 2 köpta batterier. Och när dessa 2 batterier är döda så kanske det inte finns att köpa nya längre. Men är du medveten om detta så kör på , det är kul med elcykel.
Jag laddar mitt batteri 1 gång i veckan ca. Då kör jag mellan 5-7 mil. Om vi ponerar att den då håller 1000 laddningar så kan jag därmed köra 5000 mil. Då får du räkna på hur mkt din bil har släppt ut på samma tid.
Osv osv osv. Klart man är medveten.
Frågan är lika gällande för hur medveten gemene man är när de kör runt i sin bil? Däckslitage, bromskloss slitage, utsläpp, gräva nya oljebrunnar, frakta bilarna på haven med båtar för att de tillverkas i Kina och allt annat sånt där som man helst inte vill vara medveten om.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Batterier är färskvara, och svindyra, dessutom miljöfarliga både under tillverkning och efter sin livstid. Kan ett sådant batteri klara 1000 laddningar kanske? kalkylera lite o se hur många års cykling då kommer på 1 eller 2 köpta batterier. Och när dessa 2 batterier är döda så kanske det inte finns att köpa nya längre. Men är du medveten om detta så kör på , det är kul med elcykel.
Vet inte riktigt hur man ska bemöta ett sådant här inlägg med så många lösryckta påståenden.

Batterier färskvara - hur menar du? De håller länge i förvaring och degraderas inte nämnvärt om man håller dem på rätt laddnivå i förvaringen.

Miljöfarliga under tillverkning och livstid - hur menar du? Det här får du gärna utveckla.

Svindyra - i förhållande till vad? De kostar cirka 1 kr/mil (6,5 mil per laddning, 1000 laddcykler), det kan man kanske ställa mot normala service/underhålls/reparations/skatt/försäkringskostnader (alla kostnader utom bränsle och värdeminskning) för en bil som lätt går upp mot en 6-8 kr/mil.

Kan ett sådant batteri klarar 1000 laddningar? - Ett batteri klarar väldigt många laddningar beroende på hur man sköter det. Om du inte varje dag maxar batteriet från 100 till 0 så håller det mycket länge. Genom medvetna val kan man få det att hålla nästan i oändlighet. Läs mer om vad olika laddnivåer gör med cellerna här: http://blog.evandmore.com/lets-talk-about-the-panasonic-ncr18650b/

Kalkylera lite - Jag har 1000 Wh batteri på min cykel vilket ger mig en räckvidd på cirka 10 mil. Om de "bara" håller i 1000 fulla laddcykler så är det 10.000 mil, vilket med min anvädningsprofil (ca. 1000 mil om året) ger 10 års användning av batterierna. Med medveten vård av dem kan de säkert hålla i 2000 fulla laddcykler eller 20 års användning.
Sen ska man komma ihåg att när ett batteri inte längre har full kapacitet betyder det bara att man kommer kortare med varje laddning, det kan funka det med om man inte nyttjar cykeln till så många mil per dag. Det går trots allt att ladda batteriet dit man kommer med cykeln. Detta till skillnad från ex.vis. en kamrem på en bil, när den är slut så är den slut och man kommer inte längre ens med lite god vilja.

När dessa 2 batterier är döda så kanske det inte finns att köpa nya längre - de är byggda med standardceller (18650) och cellerna går att byta ut även om exakt det batteriet man har på sin cykel inte längre finns till salu. Bosch elsystem som jag har på min cykel går att få tag i reservdelar till 7 år efter att de slutat sälja modellen i fråga.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.