Har försökt söka lite här på forumet men tror inte det har diskuterats förut. Har precis fått tag i en sjötomt som jag och frugan tänkte bygga ett fritidshus på, men vi tänkte ta god tid på oss och planera tomten noga och därför börja från sjön. Nu till min fråga, någon expert här som har lagt egen sandbotten med bra resultat, som håller :cool:. Botten består i dag till största delen av knytnävsstora stenar.
 
Jag vet en som mödosamt plockade bort stenen under 20 års tid och det blev med tiden en fin badstrand. Stenen lade han som två pirar och det hjälpte nog till att skapa den fina stranden. Han körde inte dit någon sand, men jag har läst någonstans att det fungerar.
 
Vi tog dit tre lastbilslass sand (allt för grov tyvärr eftersom den aldrig kändes riktigt mjuk) Lade ut en duk som vi fick tag på. Gick med skottkärror under vattnet och lade ut den på ca 200kvm. Eftersom det var en liten insjö så försvann aldrig sanden ut i vattnet däremot började det växa ovanpå den så att säga. Mycket svett gick det åt att kärra ut ca 40 ton sand kan jag meddela men svalkan var alltid nära eftersom man gick i vattnet! Annars så gör många så att man kör ut sanden på isen på vintern så lägger den sig förhoppningsvis där den ska när våren kommer. Är det strömmt vatten eller om vinden ligger på mycket ska man inte välja för fin sand eftersom den då förs i väg ganska snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.