Någon mer än jag som råkade fastna vid TVn igår, för att se ett brandskadat slott utanför Åtvidaberg bli ljusblått?
https://www.tv4.se/drömmen-om-slottet

Häftigt projekt! Och kul att kommunen låter dem välja färg på slottet väldigt fritt - eller får vi se ett besök av en arg byggnadsinspektör i nästa avsnitt? ;)
 
  • Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
Ja, vilket härligt program, och vilken entusiastisk familj!

Blev glad när de gjorde i ordning bryggan nere vid bådhuset, med ett så stort renoveringsprojekt och ett så vansinnigt tråkigt hus att bo i under tiden behöver man en liten "fristad". Jag antar att det vi såg igår var hela förra sommaren, och då har de ju haft väldig nytta av bryggan den här sommaren.

Trädgårdsmästarbostaden antar jag var uthyrd, annars hade de väl bosatt sig där under tiden.
 
  • Gilla
jonne72 och 1 till
  • Laddar…
Känns som budgeten är rena önsketänkandet? Bara fixa tak och utsidan borde gjort slut på en stor del av dom pengarna?
 
  • Gilla
jonne72 och 2 till
  • Laddar…
Väntar med spänning på nästa avsnitt.
 
  • Gilla
Pyromanapa och 1 till
  • Laddar…
Och hur rimlig är tidsplanen på två pers? Det verkade som det tog ganska lång tid för killen att lite nödtorftigt lappa ihop den gamla bryggan, det ska ju ta max en dag om tidsplanen för slottet ska hålla.
 
  • Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
Tack för tipset, ska kolla in det ...
 
  • Gilla
Tvapac och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, vilket härligt program, och vilken entusiastisk familj!
Jag håller med och Agnes verkar vara den som tar besluten hur saker skall se ut när det är klart.
 
  • Gilla
Christian Stensson och 2 till
  • Laddar…
Nya taket tycker jag ser lite konstigt ut om man jämför med bilderna som visade originalet men det kanske är en kostnadsfråga?
 
  • Gilla
Mondeo99
  • Laddar…
Är det bara jag som tänker att det finns ett gäng hantverkare som inte syns i programmet? Tyckte att det gick lite väl fort med vissa saker och i vissa av klippen har man t.ex. staplat tunga bjälkar som jag av egen erfarenhet vet inte är så lätta att bära runt på som par...
 
  • Gilla
Swedecat och 5 till
  • Laddar…
D danlse skrev:
Nya taket tycker jag ser lite konstigt ut om man jämför med bilderna som visade originalet men det kanske är en kostnadsfråga?
Jag tänker att de bara täckt över för att få huset torrt, eftersom det regnade in? Men gjort det med ett hyfsat plåttak. Det gamla taket hade ju en massa kupor och grejer.
 
  • Gilla
axn och 1 till
  • Laddar…
Det nya taker verkade ha fönster på sidan, så jag gissar att det är det permanenta taket.

Inköpspriset på 4.3 miljoner för 12 hektar mark, sjötomt och stora ekonomibyggnader lät inte så farligt 2.5 timmar från Stockholm.

Det måste finnas hantverkare med i bakgrunden, då det skulle vara omöjligt för två personer att rå detta i land inom rimlig tid.

Budgeten på 4 miljoner lät alldeles för låg, men det kanske bara var budgeten för byggsäsongen 2017?
 
  • Gilla
chevan och 3 till
  • Laddar…
Jag fattade det som att det var den totala budgeten. Och det vi alla på Byggahus att den behöver multipliceras med Pi, liksom tidsåtgången.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Var det inte fasad, tak bottenvåning och källare som skulle göras först och jag förmodar då att det är vad budgeten 4 mille skall räcka till.
Sen tar de resten efterhand som åren går. Fanns också några bilar med i flyttlasset som skulle vara för att fylla på kassan om det behövdes. De bör väl inbringa några 100.000 Kr?
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Hoppas det går bättre för de här med slottet. Har milt sagt gått åt skogen för tidigare ägare att renovera, sägs att det ligger på/vid en gammal vikingagravplats(det kanske togs upp i programmet)
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
Nån som bor i krokarna och kan ge liverapport?
 
  • Gilla
Swedecat och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.