Tack, försöker följa rekommendationerna till punkt o pricka :) staget till ankaret var lite kortare, 2.2m, fanns färdigt tillhörande stag, orkade inte jobba mig. Okej, det är iaf ingen nackdel att fylla med mkt sten/grus/makadam låter det som.
 
R
Stagen går bra att ha ingen fara med kortare
Har du lite större bumlingar du vill bli av med , knuffa ner dom i hålet och fyll med grövre kross
runt dom , då behöver du inte ha någon duk annat än mot jordsidan ,
Fyll upp till ca 10-15 cm under färdig nivå för underlag och lägg en duk över , sedan ett bärlager
med vanligt grus , packa , ovanpå det har du sättgruset för stenen
 
Mer bilder :)
Var köpte du l-stöden och stagen? Jag ska fixa till min framsida/uppfart och hade tänkt använda l-stöd för det verkar vara de billigare alternativet.
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
R
B beqen skrev:
Var köpte du l-stöden och stagen?
Stagen finns hos alla EL-groissister , och L-stöd kollar du i din omgivning vem som säljer .
jag vet inte var han köpte sina , men han kommer säkert in med info
 
B beqen skrev:
Mer bilder :)
Var köpte du l-stöden och stagen? Jag ska fixa till min framsida/uppfart och hade tänkt använda l-stöd för det verkar vara de billigare alternativet.
Kilanda betong köpte jag L-stöden ifrån, billigast vad jag hitta här i gbg, strax över 4300:- per 2*2m 10kn,dock tror jag frakten går på nära 10k, 10m från tomtgräns krävde större kran. Greenpipe ankarna gick på ca 3500 för 2st (60cm varianten), hittade inga betong-ankare. Hade problem att köpa dom, hittade bara grossister som sålde endast till företag, var tvungen att köpa via mitt företag (elektroskandia). Övriga grossister Onninen, Ahlsell, Storel/Selga, Dahl.
 
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
En uppdatering om någon är intresserad.

Har fått en idé om att eventuellt göra ett föråd med en ovanpåliggande balkong/altan i betong, detta skulle innebära; nytt bygglov och att ta upp en massa ditlagt grus, flytta l-stödet närmast huset, köpa ett till l-stöd och gräva ut ytterligare (se markering bild). Tänker att på något sätt fästa "balkong-balkar" med ev stående balkar under som håller uppe balkongen/altanen, under blir förråd.
Trappan till huset läggs framför altanen.
 
  • Förberedelsearbete för balkong och förråd med grus, L-stöd och byggnadsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med grus, betongelement och virke vid husets grund för planerad balkong och föråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med stentrappa, konstruerad balkong i betong och markerat område för framtida byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av husfasad med uppställd ställning och påbörjat arbete för framtida balkong och föråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats för förberedelse av bygge av föråd och betongaltan med material, grus och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med stenläggning, grus, konstruktionsställning och betongstöd vid en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Hej är du på gång igen :D hur tänker du att täta till för förrådet , det ska väl vara tätt för regn/ruskt
 
R rävlyan skrev:
Hej är du på gång igen :D hur tänker du att täta till för förrådet , det ska väl vara tätt för regn/ruskt
Mmmm :) vi kan väl kalla det att jag är på skiss-stadiet.. Eftersom l-stöden inte är exakt lika höga som livet (kanske det heter) på huset så är det ett stort mellanrum. Tänker att man i så fall skulle behöva gjuta ovanpå l-stödet till den höjden man vill ha dvs öka på höjden. Antagligen skulle inte det hålla för balkongen/altanen så därför tänker jag att man behöver balkarna och stag som avlastar dom. Det lilla utrymme som sedan skiljer mellan l-stöd och balkong/altan kanske man kan använda ngn typ av bruk eller fog? Tänker att förrådet inte behöver vara helt tätt, så länge fasaden/huset inte tar in fukt så kan förrådet vara "hyfsat".

Om detta är en bra lösning, om det överhuvudtaget håller vet jag inte men ungefär så hade jag tänkt det.
 
R
L-stöden är så kraftiga att du kan fästa i dom på översidan , dubba , och täta till med något ( vad var tjockleken i överkant ) kanske lite svårt att mura något som sitter fast ,är en slät yta . Vad tänker du ha för botten på altanen ,en gjuten platta eller
 
R rävlyan skrev:
L-stöden är så kraftiga att du kan fästa i dom på översidan , dubba , och täta till med något ( vad var tjockleken i överkant ) kanske lite svårt att mura något som sitter fast ,är en slät yta . Vad tänker du ha för botten på altanen ,en gjuten platta eller
Tror tjockleken upptill är ca 12cm. Precis, tänkte gjuta en platta i förrådet. En del av mig är även sugen att fortsätta hela vägen bort till vänster på bilden (husknuten) och bygga ut källaren, dvs en del förråd och del utbyggnad av befintlig källaren. Delen för utbyggnad av källaren skulle väl i så fall gjutas upp med vanliga väggar och inte L-stöd. Kanske overkill..
 
R
Har du tänkt gjuta taket då , som ett lock , ett sådant kan ligga på L-stöden , det håller , då behövs inte heller ankare för stöden
som du gjorde förut om det dubbas i stöd och tak , men det måste luta bra och läggas membranisolerin på locket
 
R rävlyan skrev:
Har du tänkt gjuta taket då , som ett lock , ett sådant kan ligga på L-stöden , det håller , då behövs inte heller ankare för stöden
som du gjorde förut om det dubbas i stöd och tak , men det måste luta bra och läggas membranisolerin på locket
Tack för tips, ja, har tänkt gjuta som ett lock. Om jag även bygger ut källardelen så ökar kanske kraven, behöver jag tänka på något särskilt? Har tänkt att lässa isodrän runt om och utöka dräneringen utanför nybyggnadsdelen.

Det jag känner mig osäker på är vilken omfattning jag behöver säkra upp de bärande delarna. Funderat (som ovan) på att fästa balkar i livet och därefter låta l-stöden bära dom i andra ändan (röd på bilden) men också om jag behöver balkar (blått) som avlastar dom. Vidare, hur "tätt" jag behöver sätta dom dvs hur mycket avstånd det kan vara mellan varje. Behöver väl hitta en konsttruktör som får räkna på det.
 
  • Enkel skiss av hus med utbyggnad som visar planerade balkar i rött och blått som stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.