Min mark består av ca 20 cm organisk jord som är lätt att gräva bort, och sedan riktigt hårt packad morän som man bara får bort genom att först luckra upp med ett spett. Också väldigt mycket stora stenar.

Ska göra ett omfattande grävarbete för att lägga ner rör, och funderar på om en bilningshammare vore en bra hjälp för att luckra upp marken så att den går att skyffla bort. Typ denna från Jula:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...mmare/bilningsmaskiner/bilningshammare-001064

Jobbet måste tyvärr göras för hand, grävmaskiner kan inte komma åt.

Någon som har erfarenhet av detta?
 
Frusen mark eller stenhårt packad gammal sjöbotten har jag ibland bilat med en medelstor bilmaskin och den bredaste spadmejsel jag kunnat hitta. Funkar bra. Maskinen har varit en med SDS-max-fäste, maskinvikt kanske 6-7 kilo.

Ska du gå på så mjuka material med den stora maskinen du länkar så ska du nog försöka få tag i en asfaltsmejsel. Annars kommer du bara göra hål i marken. Ser ut som en mindre grävspade med maskinfäste istället för handtag. Ingen av de mejslar jula har som tillbehör är lämpliga. Men det ser ut som "Kangoo-fäste", och då finns det större utbud av mejslar i andra butiker.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
R
Har samma maskin som du länkade till.
Jag bilade mark i vintras när det var fruset och då gick det bra. Men som pno skriver skaffa en lite större mejsel.

Jag bilade lite, sedan krattade jag undan det lösa, bilade igen osv.

Maskinen har hållit bra.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
C
Annars fungerar sannolikt en gammal hederlig korphacka.
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Frusen mark eller stenhårt packad gammal sjöbotten har jag ibland bilat med en medelstor bilmaskin och den bredaste spadmejsel jag kunnat hitta. Funkar bra. Maskinen har varit en med SDS-max-fäste, maskinvikt kanske 6-7 kilo.

Ska du gå på så mjuka material med den stora maskinen du länkar så ska du nog försöka få tag i en asfaltsmejsel. Annars kommer du bara göra hål i marken. Ser ut som en mindre grävspade med maskinfäste istället för handtag. Ingen av de mejslar jula har som tillbehör är lämpliga. Men det ser ut som "Kangoo-fäste", och då finns det större utbud av mejslar i andra butiker.
Tack för svar! Ska försöka få tag i en asfaltmejsel.
 
Angående att grävmaskiner inte kommer åt så finns det ju 1-tonnare som man kan dra ihop larverna på. Med dom kommer man in i huset så borde vara möjligt i princip överallt utomhus.

Mest för att spara på kroppen.
 
Claes Sörmland
Annars är ju fyllhammare gjord för att gräva just i sådan här packad och grov morän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.