Vi ska påbörja en stor renovering på ett hus som i grunden är en västerbottensgård, även om det inte är det första man tänker på när man ser huset pga fasaden "spånplatta med tegellook". Vi tänker ha stående panel med midja, troligt vit färg. Vår fråga är hur vi ska placera fönstren på framsidan för att det ska se bäst ut. Tanken är att ha fönster med spröjs likt bilderna, en stor farstu med balkong ovanpå (djupare farstu än idag).

Svara gärna med siffra och motivering varför eller varför inte vi ska ta den fönsterplaceringen. Förutsätt att vi får till planlösningen med samtliga lösningar.

1: Fönster med placering som idag, 4st.
2: 3 fönster vänster ej lod, 4 fönster höger.
3: 3 fönster vänster i lodmönster, 4 fönster höger.
4: Fönster med nuvarande placering, men bredarer. 4 st
5: 3 fönster på vardera sektion. Passar planlösningen bäst. Symetri
6: 2 fönster vänster, 4 fönster höger.

Hoppas jag fick med bilderna på ett bra sätt, det är mitt första inlägg:)
 
Gammelnörden
5: eftersom det passar planlösningen bäst MEN jag hade gjort blindfönster där det "fattas" fönster för att få det riktigt symmetriskt.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
En västerbottensgård har alltid symmetriska fönster. 4 på varje sida bör det vara. Fönsterna är alltid högre än bredden.
 
Tack för feedback. Jag vet dock inte om det är så viktigt att det ska se ut som en västerbottensgård, utan mer att det ser bra ut i proportionerna. Idag är det bara fyra fönster och det ser ut som de är för små i förhållande till husets storlek.

Om jag inte hade sagt att det är en västerbottensgård i grunden, hade ni svarat annorlunda då?
 
Eftersom huset är timrat och redan ganska söndersågat så är det enda hållfasthetsmässigt rimliga att sätta in fönstren där de har varit av gammalt. Låt hålen i timran styra.
Annars är det stor risk att det blir som ett hus där jag var och renoverade. Någon tidigare renoverare hade ändrat fönsterstorlekarna ganska radikalt. Då jag rev bort brädslåningen kom jag underfund med att hela ena ändan av huset stod på fönsterkarmarna och någon stående plankstump som var insatt som fyllning vid sidan av karmarna. Väggstumparna mellan fönstren hade rasat ihop i brist på svärd och dymlingar så de bar ingenting.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hemmakatten
O OskarL skrev:
Tack för feedback. Jag vet dock inte om det är så viktigt att det ska se ut som en västerbottensgård, utan mer att det ser bra ut i proportionerna. Idag är det bara fyra fönster och det ser ut som de är för små i förhållande till husets storle

Om jag inte hade sagt att det är en västerbottensgård i grunden, hade ni svarat annorlunda då?
Alla som är det minsta byggintresserade ser att det är en Västerbottensgård. Sätt in fyra fönster ( i samma proportioner) på var sida och eventuellt ett ovanför ytterdörren

Det kommer att se både smakligt och proportionellt ut. Och vill ni en dag sälja så är det en attraktiv gård.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Alla som är det minsta byggintresserade ser att det är en Västerbottensgård. Sätt in fyra fönster ( i samma proportioner) på var sida och eventuellt ett ovanför ytterdörren
Huset byggt 1882 har aldrig haft 8 fönster på framsidan utan bara 4. Antar att det ändå ansågs vara som en västerbottensgård med sina "3 timrade sektioner". Skulle du inte hålla med? Huset ska inte bli en restaurerad gård utan ett praktiskt renoverat hus som bara inte ser fel ut utifrån. Så jag är mer ute efter vad som ser rätt ut på ett hus i den storleken/formen än vad som ser ut som en västerbottensgård. Jag kanske skulle förtydligat det när jag satte västerbottensgård i rubriken.

Att sätta in 8 nya fönstergluggar och stänga de befintliga går emot inlägget ovan om att "göra som det redan är".
 
Det finns många många gamla parstugor som bara har ett fönster per våning på varje sektion. Både i Västerbotten och Österbotten. Ofta men inte alltid har de två fönster per sektion på andra långsidan.

Jag har som sagt plockat ned och timrat om väggstumparna mellan fönstren på ett hus och vet hur mycket arbete det är att reparera då fönsterhålen hade blivit för många och för stora så varför skulle man då såga sönder mer än man måste.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det normala är som heimlaga skriver, så är min västerbottengård, alla andra i byn och typ alla jag sett som inte blivit sönderrenoverade.
 
S scim skrev:
Jag skulle säga att det normala är som heimlaga skriver, så är min västerbottengård, alla andra i byn och typ alla jag sett som inte blivit sönderrenoverade.
Ja det blev ju så av sig själv för spismuren tog ju upp utrymme längs ena långväggen så då blev det bara ett fönster på den sidan. I Österbotten kallas det fönstret för "ugnsfönstret".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.