S
Jag antar att så är fallet, men jag frågar för säkerhets skull, vi har nytapetserat i hallen nu när vi insett att vi ville byta dörrarna, befintlig dörr är 72.5 CM bred och 202 CM hög, finns inga såna dörrar att köpa idag så jag måste byta karm, om jag t.ex byter till en 70bred dörr och 210 hög, så måste jag alltså ta ur 10 CM uppåt ungefär, måste väggen rivas för ett sånt projekt? :S
 
Redigerat:
Är det yttermått karm du pratar om?
Vad består väggen av för material?
 
S
Nej det är dörrbladet, jag såg nu att bredden tydligen är ett standardmått, Däremot är standardmåttet på höjden 204 och jag har idag 202, kan man trolla fram 2 extra centimetrar utan att riva väggen tro?

Väggen är träreglad med någon gammal typ av skiva, känns som att borra i en blandning av kartong och gips. Byggt 1969 om det underlättar :)
 
SueCia skrev:
Nej det är dörrbladet, jag såg nu att bredden tydligen är ett standardmått, Däremot är standardmåttet på höjden 204 och jag har idag 202, kan man trolla fram 2 extra centimetrar utan att riva väggen tro?

Väggen är träreglad med någon gammal typ av skiva, känns som att borra i en blandning av kartong och gips. Byggt 1969 om det underlättar :)
Såga av 2cm på den nya dörren så är problemet löst.
 
På äldre dörrar är cc-avståndet mellan gångjärnen 1520 mm och på nya dörrar är det 1540 mm så det är inte alls "bara" att kapa 2 cm....
 
Även om dörrar (dörrblad) i icke std-format normalt är lite dyrare så är det sannolikt inte dyrare än totalkostnad och arbetsinsats för att byta karmar, riva/byta i lister, och i värsta fall öppna upp i väggen.
 
Ooo herre min skapare, ni kanske skulle ha någon domare eller något här så att de trogna användarna gav samma tips, i en tråd får man rådet att byta karm medan man i en annnan får rådet att köpa ny dörr.

Här ska du få mitt t ips, köp ett nytt dörrblad, byta karm är inte alls så smärtfritt som det kan låta, du vet kanske inte ens vad för material karmen sitter i. Kan vara radon asbest eller vad fan som helst.
Köp NY DÖRR.

Det var allt
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
H Hansomkanallt skrev:
Ooo herre min skapare, ni kanske skulle ha någon domare eller något här så att de trogna användarna gav samma tips, i en tråd får man rådet att byta karm medan man i en annnan får rådet att köpa ny dörr.

Här ska du få mitt t ips, köp ett nytt dörrblad, byta karm är inte alls så smärtfritt som det kan låta, du vet kanske inte ens vad för material karmen sitter i. Kan vara radon asbest eller vad fan som helst.
Köp NY DÖRR.

Det var allt
Kunde du inte ha skrivit det tidigare, nu har ju TS suttit i 3 år och väntat på rätt svar :)
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Kunde du inte ha skrivit det tidigare, nu har ju TS suttit i 3 år och väntat på rätt svar :)
Var kanske lite svårt.
Medlem sep 2018
:cool:
 
  • Gilla
Lato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.