Måste man ha bygglov för det?
Såg att man tydligen måste ha det för plank, gäller det när det överstiger en speciell höjd då?
Nu vill vi ju inte ha plank, utan bambupinnar som ska snöras ihop till ett insynsskydd, men kanske är det samma regler?

En annan fundering vi har, är hur vet man vems buskarna och häcken på tomtgränsen är?
Vi har precis flyttat in i ett suterräng gavelradhus (BR) och det är syrénbuskar och några andra buskar i varierande höjd, avstånd och gleshet mellan våran uteplats och gräsmattan i grannens entréplan.

Jag har inte den blekaste vem de tillhör el om de tillhör bägge.
Vi vill sätta bambun innanför syrénen några meter i sidled för att slippa insyn rakt in i vårat sovrum.
Kan det bli några problem?

Nu står huset framför vårat tomt, så vi kan inte fråga dem :p Än så länge är det jätteskönt att det är tomt, men så småningom flyttar väl någon in, och då vill jag gärna ha mitt insynsskydd uppe.

Att det blir bambu beror på att vi gärna vill ha lite asiatisk touch i trädgården.


 
Sätter du bambustörar så att de bildar en vägg är detta likvärdigt med ett plank och då måste du ha grannens tillstånd/bygglov om det ska vara någon höjd på väggen. Sätter du spaljé räknas denna inte som plank & du kan gå upp med tex 200 cm. Sätter du bambuplanket längre in i trädgården behöver du inte bygglov.

Tänk på att bambukäppar/störar inte håller många år. Är de av den kraftigare typen (som i de japanska trädgårdarna) blir det ett väldigt dyrt insynsskydd. Annars finns det ju 'äkta' bambu som funkar ypperligt som insynsskydd. Man kan välja sort som inte blir mer än knappt 2 m hög. Bambun är ju snygg även på vintern och breder efterhand ut sig. Om man planterar bambu skall man vara uppmärksam på att rotsystemet är kraftfullt - den dagen man vill ta bort bambun kan det vara nödvändigt att använda någon mindre typ av grävskopa. Skall alltså inte sättas närmare huset än 3-4 meter.

När det gäller buskarna i tomtgränsen kan dessa tillhöra bägge fastigheter. Varför inte kontakta förre ägaren till din fastighet?
 
Ett trix som också tar en hel del rotplats är ju att sätta pilstaket - ett levande ett som man också flätar .

Men som sagts innan kolla VAR tomtgränsen går på riktigt, det bestämmer hur Du kan agera angående buskarnas vara eller icke vara.
 
yonna skrev:
Sätter du bambustörar så att de bildar en vägg är detta likvärdigt med ett plank och då måste du ha grannens tillstånd/bygglov om det ska vara någon höjd på väggen. Sätter du spaljé räknas denna inte som plank & du kan gå upp med tex 200 cm. Sätter du bambuplanket längre in i trädgården behöver du inte bygglov.
Ok, vad menas med "någon höjd"? Över en meter el normal stakethöjd då?
Högre än så vill vi ju ha :)

Spaljé, är inte en sådan väldigt gles? El finns det väldigt täta? Annars är det ju rätt verkningslöst...

Vi tänkte ju sätta bambun innanför syrénen på våran sida, och den ska inte vara högre än själva syrénen, bara skydda mot insyn.
Hur mkt innanför är okej på ett ungefär? En halvmeter? Flera meter?

Inga buskar tänkte vi ta bort, bara sätta dit lite fler förmodligen, eftersom det är såpass glest och ojämnt på alla sätt och vis.
Men innan vi vet vems de är så kan vi väl inget göra antar jag.

Kan göra ett försök med den förra ägaren, men tvivlar på att jag får ett svar, mer förvirrad dam får man leta länge efter nämligen ::)

Det känns ju lite jobbigt att behöva ansöka om bygglov för att slippa tänka på att alltid vara påklädd i sitt eget sovrum...

Eftersom jag vill ha noll insyn pronto, så blir det inget planterande såvida det inte är 150cm plantor/buskar som skyddar på en gång.
Jag har ingen större lust att vänta några år på att det ska växa upp något :) Dessutom har jag allt annat än gröna fingrar, så med min tur har jag väl kål på det som ska planteras innan det ens fått en sportslig chans att ta sig :)

 
vet någon vart man kan köpa bambu och om det fins bilder pris.
 
coach skrev:
Det känns ju lite jobbigt att behöva ansöka om bygglov för att slippa tänka på att alltid vara påklädd i sitt eget sovrum...
...du har inte funderat på att skaffa persienner eller rullgardin? ??? ;)
 
( ;D immobil - inget dumt råd!)

I tomtgräns får du inte sätta högre än 70-80 cm så detta faller ju för dig (det kan finnas lokala maximerade bestämmelser - kolla med kommunen). Om du sätter planket 4 m från grannens tomt kan du göra det högt (kan även där finnas lokala bestämmelser).

När det gäller de befintliga buskarna vet du väl var tomtgränsen går?

mattiaxen: menar du bambukäppar eller bambu 'au naturelle'?
 
tjena jo pesiener är ju inte dumt, men jag har ca 2 km till min närmsta granne.
Skulle vilja ha bambu bara för att det är ganska kolla träd om jag inte min helt fel från ett med naturen..

skulle vilja ha lite info och priser på bambu som ska planteras..
 
Är för sömnig för att klistra med hela länken, men http://www.zetas.nu har prislista på nätet, dessutom stort utbud av allt man vill ha i trädgården. De är rätt dyra så alla bambusorter de har i sitt sortiment går antagligen att hitta billigare. Det praktiska är att de i prislistan betygsätter växterna de säljer. Ladda ned/titta online på deras prisliste-pdf och sök på bambu.

/ama
 
Bambu är 'förhållandevis' dyrt. Följande är värt att beakta: Köp en sort som inte blir alltför hög (finns sorter som blir 4 meter). Se till att bambun inte planteras alltför nära husgrunden eftersom rotsystemet så småningom blir hårt som betong. Om den inte har djup jord på platsen kan man bli tvugnen att vattna den. Är du känslig för bladskräp bör du tänka på att bambun periodvis skräpar ganska mycket.

Det finns idag många vackra arter av bambu - jag själv har haft sådana som gått i både silver & grått och varit mycket njutbara även på vintern. Köp bambu i välrenommerat trädgårdsmästeri och behåll kvittot! Bambu blommar nämligen ca vart 100-ade år och du skall absolut få en planta som inte skall blomma. (Efter blomningen dör bambu.)
 
flera länkar till bambu vill jag ha hittade inget på länken åvan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.