N
Jag har ett nybyggt hus (2014) med sluttande tak som har ett relativt stort tomt utrymme som "vind" där det är sprutad lösull. Nu tänkte jag upp och dra lite kablar där och behöver gå på bjälkarna för att komma åt dit jag ska dra fram kablarna. Men för att ens se bjälkarna behöver jag skyffla undan lösullen och tänkte även lägga brädor att gå på mellan reglarna. Men då slog mig tanken ifall jag kunde lägga lite fler brädor mellan reglarna och pressa ner ullen under dem och ha som avlastningsutrymme för plastbackar med prylar i.

Är det en dum idé med tanke på värmeisoleringen vad gäller dels endast brädor för att gå till kabeldragning och dels när det kommer till att lägga fler brädor för förvaring?
 
Det är ingen dum ide att bygga en brygga på vinden. Men se till att den kommer upp ovanför isoleringen, bygg upp något på bjälkarna. Jag fäste 45x95 på mina i garaget och som jag sedan la reglar på för att bygga "gångväg" på.
Gångväg byggd på vinden med upphöjda reglar fästa på bjälkarna som skapar en stig ovanför isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nergal och 1 till
  • Laddar…
L
Kolla in KANES bild så ser du , det som är bra
Det är nog inget bra att pressa ner ullen , den är i den tjocklek som behövs och fluffig .
pressar du ner den så blir det ganska häftigt mindre isolering på de platserna ,
Normalt så är det reglar mellan takstolarna och en gångbrygga på dom .
Väldigt knepigt att få till i efterhand .
Ska du pressa ner , så bygg en brygga där och komplettare med lösull som sprätter ut , på dom ställen som är pressade
 
N
K Kane skrev:
Det är ingen dum ide att bygga en brygga på vinden. Men se till att den kommer upp ovanför isoleringen, bygg upp något på bjälkarna. Jag fäste 45x95 på mina i garaget och som jag sedan la reglar på för att bygga "gångväg" på.
[bild]
Ah, smart! Det var en bra idé.
 
L
Om du gör en brygga , då kan du komma åt att sätta brädor mellan takstolarna och på dom spika kablar dit du ska , passa då på att få upp ett par lampor på vinden
Inte fel med lyse för inspektion om det behövs och om du tänker ha julgrejerna där .
 
  • Gilla
nergal
  • Laddar…
N
L Liteavvarje skrev:
Om du gör en brygga , då kan du komma åt att sätta brädor mellan takstolarna och på dom spika kablar dit du ska , passa då på att få upp ett par lampor på vinden
Inte fel med lyse för inspektion om det behövs och om du tänker ha julgrejerna där .
Yes, det får bli ett litet projekt att fixa till det där :)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Skulle man kunna "vidga" landbryggan genom att t.ex. fästa en tvärgående regel ut och förbi varje takstol där W:et "möts" och lägga plankor i riktning "uppåt" dvs längs med bryggans längdriktning? Tanken då är att kunna ha de yttersta som avlastning?
 
  • Gilla
Winden
  • Laddar…
R
Du kan göra vad du vill ovanför isoleringen och att regla mot takstolar och snedsträvor går bra , egen komposition på det
är utmärkt , bara tänka lite
 
  • Gilla
Arresthlm
  • Laddar…
OK, tänkte mer på hållfastheten i takstolarna. Vill ju inte att konstruktionen ska rasa för att man sned- eller överbelastat...
 
R
Är nog ingen fara för det , du ska väl inte lägga flera hundra kilo per 2m där , lämpligt att raglar går rakt över och slutar
på takstolen mittre del eller ända ut till snedsträvan , inte något som hänger i luften
 
  • Gilla
Arresthlm
  • Laddar…
Kane's exempel används idag som "inspektionsbrygga" i alla nybyggda hus. Att göra den bredare med samma princip på uppbyggnad är helt ok!
 
  • Gilla
Arresthlm
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Är nog ingen fara för det , du ska väl inte lägga flera hundra kilo per 2m där , lämpligt att raglar går rakt över och slutar
på takstolen mittre del eller ända ut till snedsträvan , inte något som hänger i luften
Tack Rävlyan, va bra! För jag tänkte köra balkskor på snedsträvorna och placera en regel där mellan snedsträvorna (parallellt med gångbron) på båda sidor för att sedan genom att använda balkskor på dessa reglar dra en längre regel mellan dem (rätvinkligt mot gångbron, parallellt med takreglarna) . Eventuellt avlastning genom kortlingar från tvärgående regeln till takreglarna (även det med balkskor). Detta för att få cc 600 för råspont eller eventuellt spånskivor som kommer läggas som "golv".

Skulle ovan fungera tro?
 
Redigerat:
R
Blir nog bra det du tänker med balkskor , det gäller bara att inget hänger i luften då blir det brytning , som jag sa eget huvud är bäst i ditt fall med infästningen
 
R
PS om du sätter reglar mellan benen så tänk till så du sätter dom lite lägre då kan du lägga det nya golvet ovanpå reglarna , inga skor behövs då på dom reglarna
 
R rävlyan skrev:
PS om du sätter reglar mellan benen så tänk till så du sätter dom lite lägre då kan du lägga det nya golvet ovanpå reglarna , inga skor behövs då på dom reglarna
Hmm...
Såhär hade jag tänkt (lånar bilden ovan)
Röda: regel mellan snedaträvorna på vardera sida, balkskor
Gröna: regel för att få ner avstånd till cc 600 i längsgående riktning
Blåa: eventuell stöttning för den gröna, mellan takstolarna. Antingen kortlingar som fästes med balkskor i gröna och takstolarna eller mellan takstolarna fast lägre så att den gröna vilar på den. Takstol med markerade reglar och stöttor i rött, grönt och blått för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.