T Thomas_Blekinge skrev:
Och minst 6 uttag över köksbänken. Man tror inte hur många prylar som finns.
I mina badrum har jag installerat flerfacksuttag. I dessa sitter inbyggda radioapparater. Väldigt praktiskt när man vill lyssna på nyheter vid morgonbestyret. Inga sladdar.
Lägg också gärna bänkuttagen i köket på olika grupper så att ni kan köra micro, vattenkokare, kaffebryggare, brödrost samtidigt
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
S Steffo1980 skrev:
Takutlopp för accesspunkter ångrar jag själv att jag inte fixade. Nätverk via kabel (eller ev fiber i framtiden) är sjukt underskattat idag. Jag tycker det glöms bort i hysterin om trådlöst. Har själv tv via fiber som jag kör via kabel sista biten och det är vansinningt mycket mer stabilt än vad andra bekanta med samma utrustning och fiber upplever.
Har ett nätverksuttag och eluttag strax ovanför köksskåpen i vardagsrumsdelen. Så det finns på plats. Det andra uttaget kör vi vid Mediacentralen. Supebra tips!

tommib tommib skrev:
För att det bara är du som saknar det.

I trådens ämne skulle jag vilja tillägga styrning på utomhusuttagen. Lamputtagen som elmont föreslår är mycket bra, man kan också tänka sig uttag bredvid fönsterbänkarna som styrs från strömbrytaren.

Tomrör för nätverk till varje rum, eller bara installera nätverk direkt. Två takutlopp för accesspunkter på strategiska platser. Jag hade satt en i vardagsrummet och en i den lilla hallen utanför alla sovrummen. Många nätverksuttag där TV-bänk ska stå.
Nätverk har vi i alla sovrum och vid tv-bänkarna, glömde lägga ut den bilden. Dubbla uttag.

T Thomas_Blekinge skrev:
Och minst 6 uttag över köksbänken. Man tror inte hur många prylar som finns.
I mina badrum har jag installerat flerfacksuttag. I dessa sitter inbyggda radioapparater. Väldigt praktiskt när man vill lyssna på nyheter vid morgonbestyret. Inga sladdar.
Vi har exakt 6 uttag i köket ovanför bänken. Tre sektioner med LED-lysrör och dubbla uttag, en under varje överskåpssektion.


W witten skrev:
Eluttag i skåpet under handfatet för laddning av rakapparat!
Det har vi i föräldra WC/Dusch. Det blev rätt många, en i underskåp, en i överskåp och ett vid sidan av spegeln... I badrummet blev det samma minus det i underskåpet.

E elmont skrev:
Och jag skulle sätta lamputtag på väggen över alla fönster
Detta vill frugan inte ha, vi kör med eluttag under fönstren istället, så får vi dra upp kablar bakom gardinerna när det behövs för julstjärnor osv.

L Leif i Skåne skrev:
Hade jag byggt i dag, skulle jag satt eluttag med separata brunnar, ett med fast fas och det nedre via tändtråd som styrs i hela huset av en Plejd som astrour. Här kopplas all miljöbelysning in.
Dra fram nolla överallt även om den för tillfället inte behövs till en enkel brytare men en dag vill du ha en dimmer där.
Sätt något eluttag på 90 cm att koppla in dammsugaren samt för att ladda mobilen (det är inte roligt att krypa ner under en soffor varje gång)
Det blev plejd på all belysning i huset. Hade offert på det men hade tänkt tacka nej. Men när jag fick frågan på plats blev det ett tveksamt "ja" till slut. Får se om det blir värt sina 20 lax. 26st uttag inkl installation och programmering.
 
  • Gilla
MBMB och 1 till
  • Laddar…
Många bra råd här tycker jag. Men ett 16 ampere trefasuttag någonstans kan komma att uppskattas i framtiden.
Kanske ute mot parkeringen, eller inne i någon skrubb om inte plats finns utomhus.
 
  • Gilla
Maresk och 3 till
  • Laddar…
tommib
Är det bara jag som är blind eller är centralen inte inritad? Mätarskåpet verkar sitta i fasaden bredvid tvättstugeentren men jag kan inte tänka mig att man har själva centralen där.

Trefashandske är en utmärkt idé. Dessutom ett tomrör 50 mm från mätarskåpet till parkeringen för laddning av framtida elbil. I samma rör kan man dra fram för en vanlig motorvärmarstolpe tills man har råd med Teslan.
 
  • Gilla
Keld och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Tyvärr finns det inte VP-rör med fördragen kabel för installation.
Det finns bara för 1-Fas grupp eller 3-Fas grupp.
Jag saknar fördragen med tändtråd 4 ledare med Orange och 5 ledare med Orange och Vit.
Varför tillverkar man inte det??
Det finns slang med med kabel t ex e1418150. Om du absolut måste ha orange ledare går det också bra. Men det finns inte färdigt utan måste tillverkas efter beställning. Minimiorder gissar jag är 3 km eller mer. Du kan få rosa ledare om du vill. Men gratis är det inte och leveranstiden kan bli lång. Kanske funkar med svart och grå tandtråd i alla fall?
 
Vi satte spottar i smygen i fönsterna och satte högtalare i taket i köket som går på Wi-Fi.
 
  • Modern köksinteriör med inbyggda spottar i fönstersmygen och osynliga högtalare i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
henrikbergman86 och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Är radion inbyggd i apparatdosan? Har du en länk till en sån produkt?
Jag beställde en vit högblank Gira radio o en högtalare med tvåfackram från eBay för typ 1300-1400kr funkar fint. Finns modell med blåtand oxå
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Jag installerade laddningsuttag USB ovan nattduksborden. Kan jag starkt rekommendera!
Snyggt och säkert.

En annan grej jag är nöjd med är en avstängningsknapp på väggen till ett multi uttag bakom tv:n. Det känns tryggt att kunna slå av tv/förstärkare med ett knapptryck.

Installerade en ljudanläggning med 12 högtalare över hela huset. Allt styrs från en förstärkare som slås av och på med en knapp på väggen. Mycket nöjd med detta.

Automatisk fönster belysning som styrs via ett ljusrelä monterat på fasaden ( aktiveras via knapp). Om man vill vrider man på en annan knapp så kopplas det hela vidare via ett tidrelä så att det släcker mellan 23 och 06

Strålkastare på gårdsplanen som styrs innifrån antingen via ljusrelä eller via konstant sken. Detta regleras med en knapp inifrån.

Takfot velysning är också att rekommendera! Snyggt!

Om du ska köra med lamputtag.. glöm inte att använda dig av den kommande nya standarden DCL;) allt för att visa att man hänger med.

De var lite av de jag har och är nöjd med :)
 
Redigerat:
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Jag har inte så mycket att tillföra själva installationsomfattningen (redan många bra tips här), men vill passa på att tipsa dig att be elektrikerna att vara konsekventa när det gäller monteringen av brytare. Jag har själv hemma fler gånger fått påpeka för elektriker att i resten av huset är brytarna monterade så att "man TÄNDER UPP ett rum men SLÄCKER NER det". Det verkar vara en gammal tumregel som inte längre lärs ut i elutbildningen, men som jag tycker är mycket bra att följa.
(Trappbrytare undantagna förstås).
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Uttagen i köket ska sättas i hörnbox så de blir lite dolda men ändå lätta att använda.
Eluttag med anslutna kablar på kakelvägg ovanför köksbänk, bredvid en brödrost och över vattenkokare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keld och 3 till
  • Laddar…
Det ser ut som att all ytterbelysning ligger på ”lokala” brytare. Se till att få samtliga i en slinga istället som styrs med Plejd astrour.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Smaksak men jag tycker det är snyggare med vanliga uttag på väggen än hörnbox
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Håller med. Hörnbox är i mitt tycke skitfult och klumpigt. Jag måste böja mig ner under skåpen för att kunna plugga in saker. Uttag på väggen, ca 30 cm ovan bänkskivan, är perfekt.

Som tur är får alla välja själva så Åsa kan få ha sina hörnboxar och jag får ha mina uttag där jag vill ha dem.
 
  • Gilla
Maresk och 3 till
  • Laddar…
Sätt ett eller flera uttag i en liten utdragslåda nära hallen för laddare av mobiler, klockor, padder etc. Så smidigt.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Om du har funderingar på att larma eller övervaka så förbered med rör redan nu till fönster och dörrar samt andra punkter som ska övervakas.
 
  • Gilla
bulleb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.