Räddningstjänsten var snälla och tog sig en titt, de stod inte ivägen för dem, och då kan jag släppa oron för vår kranbil! Men det är ju oerhört märkligt att ett företag kan få ställa upp avställda fordon i en vändzon utan att markägaren - kommunen bryr sig. De till och med påstår att fordonen inte stått där vilket är ren och skär lögn. Nån står i beroendeställning till någon, tror jag. Skyltbilder enligt önskemål :) Gatuvy med blå buss, hus och skylten "vändplats", solen blänker i linsen. Panoramavy av en vändzon med ett blått fordon parkerat och röda hus i bakgrunden.

Västtrafik har jag försökt maila, fick ett ärendenummer och sen inget mer. Mailat igen och hänvisar till ärendenumret, inget svar. Ringer kundtjänst, finns inget knappval för "felparkerade fordon" eller ens "övrigt" och övriga knappval visste inte vart de skulle koppla mig och kunde inte hitta ärendenumret. Till slut lovade någon att "kolla upp det" men tja...

Förstår ni varför jag känner mig som en rättshaverist? Har försökt på massor av olika sätt att få någon att ta ansvar för rosthögarna men INGEN agerar. Och kommer kranbil förbi så tja, de får väl stå där då tills någon annan orkar försöka bli av med dem. Jag kan lägga ut bilder på dem här nån gång i veckan för underhållsvärdet
 
Redigerat:
Anmäl till kommunen via hemsidan att det är barn som varit nära att bli påkörda då dessa långtidsparkerade fordon skymmer sikten.

Och sluta inlägget med...”eller ska det behövas en olycka med dödsfall och tillhörande tidningsrubriker för att ni ska kunna ta tag i detta?”
 
  • Gilla
uffen och 2 till
  • Laddar…
Ur olyckssynpunkt strår de ju riktigt bra. Så det är nog inte en bra metod.

Att hälla olja under bilen och anklaga någon för miljöbrott är definitivt olagligt.
 
  • Gilla
abygg och 1 till
  • Laddar…
Det är lönlöst att hoppas på att kontakt med Västtrafik ska ge något. De skiter riktigt ordentligt i när deras underleverantörer beter sig som idioter. Jag tror inte deras varumärke har något behov av att skyddas med tanke på dess status...
 
  • Gilla
uffen och 3 till
  • Laddar…
Men om vi nu antar att problemet med de här bilarna i första hand är i samband med en lite större transport. Då skulle jag ändå tro att det är effektivare att försöka med en snäll kontakt med ägaren, där man tar upp problemet "vecka XX behöver vi ha full tillgång till vändplanen" osv.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Ur olyckssynpunkt strår de ju riktigt bra. Så det är nog inte en bra metod.

Att hälla olja under bilen och anklaga någon för miljöbrott är definitivt olagligt.
Men roligt och kreativt.

Vi hade en liknade situation med en notorisk felparkerare. Nu äger vi våra egna vägar i vår samfällighet och jag har vid flera gånger "varit på väg hem efter bot-blocket" men då blir det fart på den jävla slappröven trots att det inte fanns nån nyckel hemma 5 minuter tidigare. Att vi inga botblock hade eller hade nåt registrerat parkeringsbolag listade begåvningsreserven aldrig ut.
 
  • Gilla
Fjanten och 6 till
  • Laddar…
Om ni nu ska ha dit en kranbil så ser jag bara möjligheter. Lyft in dem i ägarens trädgård så är problemet löst.
 
  • Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Som någon ovan skrev så är det oftast 24 timmar som gäller när man parkerar på gatan. Vardagar.

Men eftersom det är skyltat med parkeringsförbud i vändzonen så spelar det ju ingen större roll. De får inte stå där.
Hade jag varit du hade jag tagit personlig kontakt med en (rätt) person på kommunen o förklarat problemet. Och sedan hade jag fortsatt att hålla kontakten tills något händer.
De kan ju inte bara strunta i det.
Maila eller skriv brev så blir det även diariefört.
Då kan de inte säga att de inte visste.

Detta givetvis om bilarna verkligen är ett problem.
Annars hade jag faktiskt inte orkat engagera mig för mycket, bara för att man inte får.

Men stå på dig o tjata på kommunen.

Lycka till.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Förresten skulle det ju vara det perfekta brottet att stjäla motorerna ur dem utan att ställa till skador utanpå.
Ägaren kan inte polisanmäla att hans motorer har stulits någon gång under det senaste halvåret medan bilarna stod avställda på område med parkeringsförbud............. och det är bra priser på bussmotorer i körskick på svarta börsen.....

En numera död halvbekant lär ha lyckats med någonting liknande en gång före jag var född...... men jag har inte uppmanat er till brott.....
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Älskar att ni är så konstruktiva! :crysmile::crysmile: Vår kranbil kommer förbi. Men ägarens tomt är för liten :( Kommunen tycker tydligen att bussarna kan stå där, eller rättare sagt enligt kommunen står inte bussarna där alls. Så jag orkar inte lägga ner mer energi på det. Ska fotodokumentera för skojs skull, ska bli spännande att se hur länge de står kvar.
 
  • Gilla
erimos och 1 till
  • Laddar…
Om du vill ha bevis för att de stått still, så dokumentera hjulpositionerna. Dvs, hur ventilerna står.
 
Lägg ut på Västtrafiks facebook? Maila kommunen (någon chef) för att dagen efter bejära registerutdrag av mailkonversationen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
1, skaffa en kontaktperson/ handläggare på kommunen som har hand om dessa frågor på ”lägre nivå”
2, dokumentera med foto och skicka ett mail med foto där du visar på att bussarna inte flyttats per dag\vecka/månad eller vad du nu orkar
3, när inget händer påpeka detta till vederbörandes chef eller hota med det
4, händer inget så kontaktar du någon väl vald politiker som fårnta upp det i trafiknämnden
5, bussarna lär vara lappade eller borta inom någon vecka redan efter steg 3, men senast efter steg 4

Iom att du mailar så diarieförs det hela och dom har svårt att hävda att det inte varit upp tidigare, är det något en kommuntjänsteman är rädd för är det att ta ansvar eller att göra fel så detta är nog det effektivaste sättet att göra det på även om det kan ta några veckor för att ha ett väldokumenterat case
 
D Daniel 109 skrev:
Om du vill ha bevis för att de stått still, så dokumentera hjulpositionerna. Dvs, hur ventilerna står.
Alternativt dra ett diskret streck med krita över däck och asfalt. Så länge de är i linje så har fordonet stått still.
 
  • Gilla
uffen och 1 till
  • Laddar…
Du har ju glömt rättshaveristens primära vapen: tjat.

Ring lokaltidningen, lägg ut på så många Facebooksidor som möjligt, spamma kommunen på Twitter. Det är ett tufft jobb att hava rätt!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.