Aljan .. här kan du räkna ut betraktningsvinkeln om du är intresserad.

http://www.selstam.nu/smart/berakna.asp

Jocke .. dom Kingpin motordukar som säljs på ex Ljudmakaren osv .. är det inget att ha ?
 
M@ZE skrev:
Jocke .. dom Kingpin motordukar som säljs på ex Ljudmakaren osv .. är det inget att ha ?
Jag var inne på en sådan pga imponator-effekten till bra pris. Men sen pratade jag med två olika försäljare (Tele-Hå och hembioconsult.se) och båda dessa vill hellre sälja mig en manuell duk i samma prisklass = alltså pengarna för motor och fjärrkontroll läggs på bättre dukmaterial = bättre bild. Låter logiskt och vettigt och det är ju bra bild man vill ha. Har man möjlighet skall man nog överväga ramspänd duk men i mitt fall är detta inte tänkbart.

Till en Sanyo PLV-Z3 kommer jag nog välja en Pro Cinema High Contrast 16:9.

Men som sagt först måste jag fixa dusch-golvet....skit oxå :(
 
Håller med dig ang. RBE, vill heller inte ha detta därför pekar det på LCD. har också kollat på Panasonic 700 men samtidigt på Z3 och för mig så kändes Z3 ha skönare bild. Dock kan detta bero på inställningar och duk-kombinationer då 700:an är någon ljusstarkare. Enligt hemmabiotidningen är båda dessa bra projektorer för en hyfsad peng.
 
Är snart inne på tredje året med min DLP, INGEN av alla som kikat under dessa år har sett effekten, så den måste vara rätt ovanlig.

Har en Infocus X1 med enkelhastighets färghjul, de säger att de nya med 4x färghjul skall ta bort det i stort sett helt.

När jag köpte var min helt enkelt överlägsen, gav en naturligare bild, men det har ju hänt massor i båda lägren. -Återigen gå och kika själv!
 
Vet inte hur vanligt det är, men många av mina kompisar upplever det och stör sig på det. Själv kan jag inte med det alls. Ser hellre på VHS, 14" och mono ljud än upplever Regnbågseffekter. Lyckligtvis så blir det mer sällsynt, men det retliga är att har man väl upplevt effekten så ser man den alltid. Som ett virus, ögonen och hjärnan lär sig precis hur man skall blinka och ticka med ögonen för att se det. Fast man inget hellre vill. Som någon attans sjuk abstinens.

Så prova.
 
Hade i mitt förra hus en hemmabiosalong på cirka 35 kvm.

Körde en Sony VW11 som projektor och blåste upp bilden till 275 cm i bredd.  Ljud var Onkyo Integra system samt högtalare Jamo S6 THX system 7-1. Duken, målade vi helt enkelt på väggen med vanlig vit väggfärg. Funkade så bra att vi behöll det. Jämförde med duk och första 6 månaderna var det ingen skillnad. Sen fick vi måla upp "duken" då färgen troligtvis gulnade lite.

Faktum är dock att trots kanonbild och ljud, så använde vi bion EXTREMT lite. Tyckte själv det var ganska jobbigt att se på en så stor bild. Biokänslan kan man glömma för det blir det inte. Dom som älskade det var barnen, speciellt på kalas.

Däremot är mitt tips, se till att det finns plats för Karaoke för det älskar alla partygäster. Hockey var uppskattat, spel funkade inte. Lägg även pengar på takfästet till projektorn. Så slipper Ni korrigera projektorbilden varje gång ungarna rört sig... :((((

Idag, hade jag byggt en automatiserad lösning om jag ville ha en biofunktion. Dvs dold projektor och duk i undertak som man kan sänka ner, etc. Projektor hade jag nog valt en Sony HS25 (?) som modell. Billig med superkvalitet. Glöm inte att integrera belysning, etc för upplevelsen är mkt starkt kopplad till en bra och snygg automatiserad installation. Utan synliga kablar....

Idag har jag dock valt en Pioneer 50" plasma samt bose ls48 i vardagsrummet och en 42" i sovrummet utan hembiofunktion. Det funkar för mig betydligt bättre och inte så mkt meck.
 
Har också en "målad" duk. Jag tog en HDF och målade den med beckers halvblanka S1500 och med svarta kanter runt omkring. Funkar kanon. Jag hade för avsikt att använda en motorstyrd (elen klar etc), men de dukar jag sett och provat hade en tendens att vecka sig. Kolla in de flesta konferansrum så ser du samma symptom. Det funkar att titta på statiska datorbilder på en veckad duk, men är skitirriterande med film på en sådan duk. Antar att pris/prestanda spelar roll.

Så målad duk funkar kanon och priset hamnar runt 2 hundringar.
 
Verkar som om det är tur att det finns LSD för alla regnbågsmänniskor... -Sorry, LCD menar jag ju ;)

Jag måste ha haft över hundra olika personer som sett på min duk (250 cm bred) i åldrar från 1 - 85 och ingen har nämt regnbågseffekt. Faktum är att trots min X1 är närmast ultrabudget idag så har de flesta varit mycket imponerade -även plasmaägare..

Angående takfäste, jag köpte ett högtalarfäste från biltema å 130:- och gjorde en adapterplatta mellan den och projektorn - funkar utomordentligt, så länge ingen hoppar på ovanvåningen... ::)

Har hemmabion i vardagsrummet, övervägde ett separat biorum i källaren, men kom fram till att jag föredrog att ha det i anslutning till resten av familjen snarare än att ha en egen liten grotta. Följdaktligen används anläggningen mest till Barbapappa och Dr Snuggles, med de går ju och lägger sig så småningom.

Angående spel så kördes det Xbox på anläggningen i 7 timmar i lördags... Grabbhelg ;D

Skulle aldrig köpa B¤$E - Skräp som låtsas vara bra.
 
Skulle aldrig köpa B¤$E - Skräp som låtsas vara bra.  
Allt är ju relativt. Beror helt och hållet på vad man är ute efter design och ljudmässigt. Sen skall man ha råd också. ;-) Känns lite som den gamla Mac - PC diskussionen...  ;D ;D ;D

Hade ett B&O system innan som jag var mycket nöjd med. Bose har ett, vad jag tycker, mycket bra ljud och snygg design. Men det är klart att det finns betydligt bättre anläggningar om man t ex vill flytta mycket luft. Men det brukar försvinna i takt med tonåren... :)

Har även ett Anthony Gallo system men tycker faktiskt att ljudet är riktigt kasst.

En komponentstereo skulle jag aldrig köpa själv. Bristen på standards gör att det är för mkt som strular när man blandar in andra system lösningar. Min erfarenhet i alla fall. Tydligen Sony´s också eftersom dom inte släpper sitt system i Europa.

Bose blev ett bra alternativ för oss då något av det fulaste jag vet är stora högtalare (om det är inte mycket sjysst passande design), synliga kablar och ett stort stereorack. Sen är det enligt mig viktigt med bra ljud. ;)
 
Nu tillhör jag inte normallyssnarna, Mitt ljudsystem skulle väl hamna på fel sida om hundratusen i butik.
Spela högt blir man inte för gammal för -om man har bra grejjer.... :)

Det som retar mig med dem är att folk tror att de får bra ljud när de köper deras prylar. Billiga element som frekvenskorrigeras massor för att låta vettigt.

Grymt sund ekonomi naturligtvis.

Helt sant det är lite som Mac - B¤$e skulle oxå kunna skryta över att ha kommit på något som alla andra haft i åratal. "Soundstage 42 - nu med diskant oxå!"

Det enda som är riktigt bra med dem är ju deras r/f-fjärr och att muti-room är smidigt.

Skall bli kul att se om Bostons nya kan ge dem en match.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.